hoi
hoe kun je het best een losroestend deurscharnier weer op de goede plaats vastlassen? de deur hangt wat naar beneden nu, en ik ben bang als ik eea vast ga laten lassen dat het erg moeilijk is om het scharnier precies op de goede plek te krijgen…
tips of eieren van columbus beschikbaar??
dan heel graag
bedankt alvast,
koen
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
Waar wou je aan lassen dan ? Het metaal is toch door roest weggevreten ? Mijn tip: deur er uit (pennen er uit slaan), scharnieren er uit slijpen, nieuwe plaat in de deurstijl lassen en daar de scharnieren weer op lassen. En hoe er voor te zorgen dat je deur recht hangt: heel precies werken. Mijn tip: ga niet zelf lopen klooien met een lasapparaat maar laat en goede lasser met veel ervaring dit klusje klaren. Een die die in de autorestauratiebuisness zit. Zelf zou ik het niet aandurven ...
Schijt aan originaliteit.
kijk hier eens
http://www.citroenbx.nl/techniek/onderhoud/lassen/deur-lassen/index.htm
met dank aan auteur uiteraard
Dat is een nog beter idee !
Schijt aan originaliteit.
heb toen bij mijn bx een paar las rupsen naast gelegd, dat heeft nog jaren gezeten, was niet veel werk.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Re: (bijna) losgeroest deurscharnier
kstrik schreef:hoi
hoe kun je het best een losroestend deurscharnier weer op de goede plaats vastlassen? de deur hangt wat naar beneden nu, en ik ben bang als ik eea vast ga laten lassen dat het erg moeilijk is om het scharnier precies op de goede plek te krijgen…
tips of eieren van columbus beschikbaar??
dan heel graag![]()
bedankt alvast,
koen
Absoluut een groot probleem; ik heb al heel wat te koop staande BX-en om deze reden (scheef ingelast portierscharnier) laten staan. Zie dat maar weer eens te fatsoeneren.
Het was vroeger voornamelijk een break-kwaaltje maar de berlines doen de laatste jaren ook leuk mee.
Overigens meen ik “het tovermiddel” gevonden te hebben tegen het ontstaan van losroestende portierscharnieren: de regio vuil- en roestbladder-vrij maken (blaren openkrabben) en dan inspuiten of smeren met vaseline, wit spuitvet, kettingspray of eender flexibel blijvende, weerbestendige en goed afsluitende vet-substantie.
Niet helemaal zelf uitgevonden overigens; ik kreeg het advies geen poging te doen het te gaan verven omdat er teveel beweging in zit. Wat bleek: na een jaar was mijn geprimerde scharnier was DOORgerot en de ingevette nog in exact dezelfde staat als een jaar eerder. Tectyl is ook geen goed idee, dat wordt hard en gaat scheuren.
Het is dus ook echt roest van buitenaf (kan ook van onder het spatscherm komen btw!) en niet van binnenuit. Komt het van binnenuit dan heb je een lek in de voorruitstijl of de dakconstructie, en dan is de BX toch wel gaar….
Ich bin ein Breaker
ok, weer heel wat wijzer,
zaterdag eens goed gaan borstelen om te kijken hoe diep het roest is gekomen. hopelijk is die aktie zoals in de link niet helemaal nodig.
ik was trouwens ook niet van plan om zelf te gaan lassen laat ik idd liever aan een geoefend hobbyist over.
ik hoop echt dat een rupsje ernaast voldoende oplevert, en nieuwe scharnierpennen, zoals in een oud topic ook beschreven is.
bedankt voor de tips!
koen
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
had het zelfde probleem met mijn oude deauville, ben in hilversum naar een bevriende prof. lasser gegaan en die hebben het perfect opgelost!!! nieuwe plaat, scharnier weer op de goede plek en hoppa…... gaan
jacques
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Maak anders even een foto van de schade, ik kan redelijk goed lassen, dan kunnen ik en anderen er een oordeel over geven!!!
Emiel
linkervoordeurscharnier (break!)... aargh!
ik zie net mijn eigen item over mijn toen al niet frisse deurscharnier,
nu is het echt zorgelijk geworden… er moet zeker een nieuw stuk in de plaats komen voor het rondom weggerotte scharnier…
wie weet een adres waar ik s zou kunnen informeren naar zo’n las klus? (ehm… in de buurt van eindhoven bedoel ik…)
en wat zou zoiets normaal gesproken gaan kosten??
ik ga zondag naar heusden, voor de geinteresseerden… en liefhebbers van horrorfilms: aanschouw mijn steeds meer uit het lood hangende voordeur… ik stap tegenwoordig voornamelijk rechts uit…
groet,
koen
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
Maak anders even een foto van de schade, ik kan redelijk goed lassen, dan kunnen ik en anderen er een oordeel over geven!!!
Emiel
ik heb wel een foto nu, maar kom er niet uit hoe ik die in een antwoord kan stoppen…
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6816.jpg)
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Je hebt een PB met mijn mailadres. Stuur de foto daar maar heen, dan zet ik hem wel voor je op het forum.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6816.jpg)
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Hier de beloofde foto:
Ik ben in Agustus 2008 ook bij een BX wezen kijken, die een goed rotte deurscharnier had:
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3119.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Re: linkervoordeurscharnier (break!)... aargh!
kstrik schreef:nu is het echt zorgelijk geworden…
Dat geloof ik best , we zijn 3 jaar verder en roest stopt niet…..
Nog een geluk dat ie er in tussentijd nog niet is uitgevallen.
tussentijds lasnaadje
tja, is natuurlijk ook zo…
tussentijds is tie maar n halve cm gezakt, en toen heb ik m even voor spoed vast laten braaien waar je er zo bij kan, en gemeniet (hoe spel je dat dan…)
nu gaat dat niet meer lukken… hangt zo’n 3 a 4 cm uit t lood nu…
tijd voor meer drastiese maatregelen dus… ik ben verder zoo tevreden met mn budgetbreak!!
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
NU eerst de deur stabiel openen en even aftekenen wat de gewenste hoogte / plaats is. Even voorspatbord eraf halen, de deur openen met als steun een krik. Plaatje staal knippen en mooi laten overbruggen, rondom knap lassen (APK) en je hebt weer voor een periode lol in de biks van niks.
Wil je hem echt houden, laat alles eerst mooi weghalen, en laat dan pas een plaat erin lassen. Een plaat erop lijmen kan ook tegenwoordig!. Breng je ook geen hitte in het materiaal, ivm verder lakbeschadiging-roesten.
In principe mits mooi gemaakt, zie je het ook niet voor de APK. Je scharnier zit nl op het dragende dakdeel, wat niet teveel veroest mag zijn!