Gisteravond de rode bx van mijn broer beroofd van alle spullen die ikzelf en een paar forum-leden nodig hadden. Die liggen netjes opgeslagen (SZ!!!) en vandaag verdwijnt ie richting de eeuwige jachtvelden.
Ik heb de complete uitlaat (inclusief kat) omgezet. Aangezien ik daar al eens mee bezig was geweest en wist hoe het in elkaar zat een klusje van niks. In no-time zat de uitlaat onder mijn auto, alles aangesloten (lambda-sonde) en ik denk starten maar!!!
Dus niet .......heel eventjes maar op 3 poten.
Misschien wel handig te vermelden dat het een 1.6 TGI (progress) is.
Na een klein onderzoekje kwamen we erachter dat 1 van de bougiekabels van de verdelerkap was los gegaan. Omdat je nogal in een onmogelijke positie hangt over de motor om de kat vast te zetten was dat een logische conclusie en snel op te lossen.
Sindsdien niks, nada, noppes meer….
-benzine pomp doet het
-ecu gereset (niks) daarna ecu’s omgewisseld met de sloper (zelfde type).....niks
-bougies droog en alle kabels gecontroleerd…..niks
-geprobeerd aan te trekken….niks (motor heeft wel compressie)
-alle stekkerverbindingen zitten zover we hebben kunnen controleren op hun plaats
En toen was het donker
Wat ik vandaag nog even ge nakijken is of de bougies wel vonken. Na spoedberaad (met mezelf )zou het wel eens de bobine kunnen zijn. Mocht dit niet het geval zijn dan tast ik in het duister….
Iemand een idee?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit iets met het wisselen van de uitlaat te maken heeft. Ook al heeft ie effe op 3 cilinders gelopen zou dit niet de reden mogen zijn dat hij helemaal niks meer doet.
De bx moet het nog even 2 maanden doen, daarna gaat ie de verkoop in omdat ik graag wat nieuwers wil gaan rijden verdorie. Heb daarom ook weinig behoefte om er nog veel eruo’s aan te besteden….Dus mochten er mensen interesse hebben in een mooie roestvrije bx met een nog mooier interieur dan houd “aangeboden” maar in de gaten, zal hij over niet al te lange tijd op staan.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
hallo!
Je hebt zelf de eerste optie al aangegeven, je moet eerst controleren of de bougies vonken, dat kun je aan de bougiekabels doen met een losse bougie aan massa, maar ook aan de bobinekabel.
Als hij geen vonk heeft controleer je of er 12v op de bobine staat en of deze onderbroken wordt met stapjes als je de motor start.
Als je 12v hebt en hij wordt onderbroken met starten en je hebt geen vonk moet je de bobine vervangen.
waarschijnlijk heb je bij het vervangen van de uitlaat ergens een stekker losgetrokken of de verdelerkap/bougiekabels beschadigt/losgehaald…
Succes!
Emiel
ook de zwarte stekker van de ontstekingsmodule (aan het schutbord) wil door dit soort klussen nogal eens los gaan zitten.
Ook al lijkt hij vast te zitten
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:ook de zwarte stekker van de ontstekingsmodule (aan het schutbord) wil door dit soort klussen nogal eens los gaan zitten.
Ook al lijkt hij vast te zitten
Dit zou inderdaad wel eens optie kunnen zijn. Net nog even gaan kijken en inderdaad de bougies vonken dus niet.
Die ontstekingsmodule, daar ben ik dus wel in de buurt geweest want daar lopen ook de kabels en stekkers van de lambda-sonde. Niet aan gedacht dat het dit zou kunnen zijn. Vreemd blijft dan toch dat ie effe gelopen heeft….+/- 10 sec.
Bobine vervangen is overigens een k*t karwei zag ik al, moeilijk bereikbaar en er lopen 20 slangen over/op en omheen
Moet ik dus weer een dorp verder, want daar staat ie nog…pfff
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:citroen23 schreef:ook de zwarte stekker van de ontstekingsmodule (aan het schutbord) wil door dit soort klussen nogal eens los gaan zitten.
Ook al lijkt hij vast te zittenDit zou inderdaad wel eens optie kunnen zijn. Net nog even gaan kijken en inderdaad de bougies vonken dus niet.
Die ontstekingsmodule, daar ben ik dus wel in de buurt geweest want daar lopen ook de kabels en stekkers van de lambda-sonde. Niet aan gedacht dat het dit zou kunnen zijn. Vreemd blijft dan toch dat ie effe gelopen heeft….+/- 10 sec.
Bobine vervangen is overigens een k*t karwei zag ik al, moeilijk bereikbaar en er lopen 20 slangen over/op en omheen
![]()
Moet ik dus weer een dorp verder, want daar staat ie nog…pfff
Welk stuk uitlaat? Misschien de BDP-sensor geraakt, zit ergens in vliegwielhuis recht naar beneden bij de onsteking als ik het goed heb.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Welk stuk uitlaat? Misschien de BDP-sensor geraakt, zit ergens in vliegwielhuis recht naar beneden bij de onsteking als ik het goed heb.
Hmmm, ik weet welke je bedoeld Karel, maar ik kan me niet herrineren daar in de buurt te zijn geweest. Maar ook het checken waard in elk geval.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Hmm, net nog effe wezen kijken.
Geen losse stekker verbindingen kunnen vinden. Hier en daar wat schoon gemaakt en opnieuw verbonden…...niets.
Trouwens geen stekkerblok voor de inspuit tegen het schutbord kunnen vinden : ....is dit niet bij een Xantia?
Tik op de bobine ggeven…...niets.
Maar nu heb ik een vraag, hij staat een dorp verderop en wil hem eigenlijk graag naar huis slepen. Kan dit? ivm de druk op de remmen die er volgens mij nu niet is omdat ie op zijn gat ligt.
Heb ik remmen?
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:Maar nu heb ik een vraag, hij staat een dorp verderop en wil hem eigenlijk graag naar huis slepen. Kan dit? ivm de druk op de remmen die er volgens mij nu niet is omdat ie op zijn gat ligt.
Heb ik remmen?
je kan gewoon de handrem gebruiken (zelf al meerdere keren gedaan ops: )
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
even offtyopic maar bouw je dan geen druk op als je rijdt zoder de motor aan :
Heb je nu al gecontroleerd of er vonk is en spanning op de bobine?
lijkt me niet geheel onbelanerijk….
Emiel
citroenc2 schreef:even offtyopic maar bouw je dan geen druk op als je rijdt zoder de motor aan
:
als je ‘m in de hoogste versnelling zet (met het contact aan !!! (ivm stuurslot)) word de HD-pomp wel aangedreven alleen duurt het dan wel lang voordat de auto omhoog komt ivm het lage toerental
maar marx-7 had het over een klein stukje rijden vandaar dat ik het alleen over die handrem had…........
als je trouwens een sterke accu hebt moet die voldoende power hebben om de auto in z’n rijstand te brengen (de moter draait dus echter zonder vonk(en)).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:citroenc2 schreef:even offtyopic maar bouw je dan geen druk op als je rijdt zoder de motor aan
:
als je ‘m in de hoogste versnelling zet (met het contact aan !!! (ivm stuurslot)) word de HD-pomp wel aangedreven alleen duurt het dan wel lang voordat de auto omhoog komt ivm het lage toerental
![]()
maar marx-7 had het over een klein stukje rijden vandaar dat ik het alleen over die handrem had…........
ok weer wat geleerd
je kan ook een lagere versnelling kiezen, maar kan krijgt de trekkende auto het voor zijn kiezen…
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
BX19trs schreef:Heb je nu al gecontroleerd of er vonk is en spanning op de bobine?
lijkt me niet geheel onbelanerijk….
Emiel
inderdaad gecontroleerd, en er komen geen vonken. 1e bougie eruit gedraaid (degene het kortst bij de verdeelkap) en tegen het motorblok gehouden….niks dus.
Samenloop van omstandigheden? kan me dus echt niet voorstellen dat het iets met de lambda-sonde of uitlaat heeft te maken…...
Ik ga me deze week even beraden of ik hem nog ga repareren. Heb er eigenlijk al teveel ingestoken. Stel dat het de bobine nit is dan blijf ik aan de gang
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:BX19trs schreef:Heb je nu al gecontroleerd of er vonk is en spanning op de bobine?
lijkt me niet geheel onbelanerijk….
Emiel
inderdaad gecontroleerd, en er komen geen vonken. 1e bougie eruit gedraaid (degene het kortst bij de verdeelkap) en tegen het motorblok gehouden….niks dus.
Samenloop van omstandigheden? kan me dus echt niet voorstellen dat het iets met de lambda-sonde of uitlaat heeft te maken…...
Ik ga me deze week even beraden of ik hem nog ga repareren. Heb er eigenlijk al teveel ingestoken. Stel dat het de bobine nit is dan blijf ik aan de gang
Lambdasonde kun je loshalen en dan moet de motor nog lopen, zei het met een storingslampje aan.
De BDP-sensor regelt de timing van de ontsteking dus is die defect of los dan heb je geen vonken. Zoek ‘m eens op en meet de weerstandswaarde.
Ich bin ein Breaker
hmm, die zit aan de achterkant van het blok? met een stekker die zeg maar over de versnellingsbak loopt? Ik heb die stekker los gehad en schoon gemaakt vanmiddag. Maar de sensor zekf niet gezien. Wel zag ik waar de kabel ervan ongeveer heen liep.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer