blooper1963 schreef:
Ik ben gisteren dan ook maar meteen gaan aanschuiven,het gebouw er net naast, voor mijn nummerplaten en mijn inschrijvingsbewijs.
Ik heb ze er inmiddels al op bevestigd en zo kan ik nu wettelijk rond rijden!!
gefeliciteerd, die plaat is dat afkorting voor vintage :
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
paso schreef:blooper1963 schreef:
Ik ben gisteren dan ook maar meteen gaan aanschuiven,het gebouw er net naast, voor mijn nummerplaten en mijn inschrijvingsbewijs.
Ik heb ze er inmiddels al op bevestigd en zo kan ik nu wettelijk rond rijden!!gefeliciteerd, die plaat is dat afkorting voor vintage :
ja heel waarschijnlijk wel!!
Ik was toch O zo droevig,toen die prachtige originele Franse nummerplaten er af moesten!! En nu heb ik er dan toch onbewust iets voor terug in de plaats gekregen
Trouwens!! Nu je het zegt ik zag het hier net op internet:mijn wagen is wel degelijk een Vintage car,gezien haar ouderdom
blooper1963 schreef:paso schreef:blooper1963 schreef:
Ik ben gisteren dan ook maar meteen gaan aanschuiven,het gebouw er net naast, voor mijn nummerplaten en mijn inschrijvingsbewijs.
Ik heb ze er inmiddels al op bevestigd en zo kan ik nu wettelijk rond rijden!!gefeliciteerd, die plaat is dat afkorting voor vintage :
ja heel waarschijnlijk wel!!
Ik was toch O zo droevig,toen die prachtige originele Franse nummerplaten er af moesten!! En nu heb ik er dan toch onbewust iets voor terug in de plaats gekregen
Trouwens!! Nu je het zegt ik zag het hier net op internet:mijn wagen is wel degelijk een Vintage car,gezien haar ouderdom
dat is inderdaad een vintage, vandaar ook dat ik het direct schreef
en die franse plaat? doe je toch niet weg zeker
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
paso schreef:blooper1963 schreef:paso schreef:blooper1963 schreef:
Ik ben gisteren dan ook maar meteen gaan aanschuiven,het gebouw er net naast, voor mijn nummerplaten en mijn inschrijvingsbewijs.
Ik heb ze er inmiddels al op bevestigd en zo kan ik nu wettelijk rond rijden!!gefeliciteerd, die plaat is dat afkorting voor vintage :
ja heel waarschijnlijk wel!!
Ik was toch O zo droevig,toen die prachtige originele Franse nummerplaten er af moesten!! En nu heb ik er dan toch onbewust iets voor terug in de plaats gekregen
Trouwens!! Nu je het zegt ik zag het hier net op internet:mijn wagen is wel degelijk een Vintage car,gezien haar ouderdomdat is inderdaad een vintage, vandaar ook dat ik het direct schreef
en die franse plaat? doe je toch niet weg zeker
Neen hoor! deze houd ik.
Ik heb zefs de raad gekregen om er magneetjes op te kleven en ze voor meetings te gebruiken!
maar vooraan gaat dit moeilijk,aangezien ik er het glas telkens moet voor demonteren.
Ik kan ze vooraan wel plat leggen op het lege stuk tussen de koplampen,maar dan blijft ze er voorgoed in, en ik weet niet of dit toegelaten is voor de Belgische wet!!
stel de vraag eens op wegcode?
lijkt me dat het mag
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Eergisteren mijn bougiekabels vervangen!
Ik had de indruk dat ze soms op 5 poten draaide,en ook wat er soms gebeurde,was dat ze plots trekkracht verloor en als ik optrok was er een inhouden merkbaar en een gevoel dat ze verzoop bij sterk optrekken!
Men raade me dan ook aan om de oude originele bougiekabels te vervangen, mede ook nu ik een 123 electronische ontsteking heb.
En aangezien de nieuw bijgeleverde bobijn drastisch meer hoogspanning levert, zei men mij dat het kon zijn dat er één of meerdere bougiekabels doorslag hadden!! Ik ben dan ook rescente siliconenkabels gaan halen,bestand tegen hoge spanningen en hoge temperaturen (de oude waren uitgehard en krakelig) enja…
de problemen zijn ineens verdwenen. start weer als vanouds (koud op een kwart toertje en warm op 2 toeren )
Ze trekt koud heel goed op zonder dat ze over haar toeren gaat alsook bij warme motor!! ik heb dan ook haar eens geprobeert en heb in 5de de 220 km/uur gehaald,maar dan trilt ze geweldig! wat is dit? de banden/velgen of de cardanassen?? Gezien de dubbele kruiskoppelingen?? En is er hier een oplossing voorhanden?? Ik heb al één oplossing te horen gekregen van mijn vrouw,en dat is simpel: geen 220 km/uur meer rijden
maarja dat doe ik er ook elke dag niet mee hoor!! en ik heb een beetje bang ook voor de olieslangen,dit zijn namelijk nog de oude stoffige!!
Ik heb alles nog niet voor de transformatie van oliekoeler naar oliewisselaar!! ik heb nog 2 stukken nodig!! maar dat zal zijn als ik terug ga werken, want moeder de vrouw is niet blij als ik al ons geld uitgeef aan de 2 bolides!!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
hellow;
Nu zo een 3 weken geleden,heb ik mijn oliewisselaar geplaatst en naar volle tevredenheid getest.
Ik heb er geruime tijd 200 km/uur mee aangehouden,vorig week-einde nog, en heb er 220 km/uur mee gereden(212 echte km’s op de gps) en daarna heb ik haar zo ‘n 20 minuten laten stationair draaien en de watertemperatuur komt niet hoger dan iets meer dan 3/4e van het witte vakje!
Het enige was dat de koelfan’s om de 2 à 3 minuten opsprongen.
Ik heb dan ook nog de originele 2 rijen radiator en de originele fan’s.
Wel heb ik fan’s uit een i.e. model,welke iets krachtiger zijn dan de carbu fan modellen!
Voor het ogenblik werkt alles perfect en zelfs de olietemperatuur komt amper verder dan het begin van het witte vakje in het metertje.Maar op termijn ga ik mij toch voorzien van een 3 rijen radiator en racefan’s van dezelfde diameter en een thermocontactje van 70°/75°C voor in de radiator,waardoor de fan’s reeds gaan beginnen met koelen als de thermostaat in de waterpomp volledig open staat.
Zo blijft er een constantere temperatuur in het geheel.
En deze winter gaat het blok eruit om de nodige modificaties te ondergaan!
Mijn motor is reeds gereviseerd in 1993,maar nog op de originele manier,dus holle kleppen!!
Wat ik dus ga doen is : de holle kleppen vervangen,nieuw klepseals en pastillen voor inlaat en uitlaat kleppen,zuigerveren indien nodig,alle pakkingen met inbegrip van deze achter de waterpomp en die aan de distributieas vooraan de motor,3 nieuwe kettingen +spanner,oliepompas enz…
Verder ga ik de carburatoren eens goed reinigen en zien wat er moet aan gebeuren!Niet veel denk ik,want ze rijd als een zonnetje,vertrekt als een speer en met de bovenvernoemde behaalde snelheden moet ik er geen tekeningetje bij maken hoop ik. En gaar zal de motor wel niet zijn zeker bij 121.000 km? toen ik ze kocht had ze 119.357 km en toen de vorige eigenaar haar kocht had ze 102.425 km(heb ik opgemaakt uit het eerste onderhoud uit 1993) hij heeft haar gekocht in 1990 maar heeft er 3 jaar over gedaan om haar te restaureren.
Ook heb ik via de heer Artaud van de Franse SM club een deeltje van de historie van mijn SM teruggevonden.
De vorige eigenaar schreef haar in bij de club met volgend kenteken
1465 RN 87(was toen nog geen oldtimer) en werd op kenteken gezet van oldtimer in ‘95 met de nummerplaat van op mijn foto’s dus: SM 1971 87. Ook heb ik het kenteken terugevonden van de eerste eigenaar en ze werd in ‘71 ingeschreven op kenteken: 8337 RG 85.
En dit via een lijst,gekregen van de Franse SM club en opgezocht volgens het chassis nummer!! ik zal deze lijst hier publiceren,maar had eerst graag geweten hoe ik hier een EXELFILE kan toevoegen!! dan vinden er hier Nederlandse eigenaren van een SM,misschien ook hun bolide terug!!
greeeeetz blooper1963;
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Leuk te lezen dat het goed gaat met de SM.
Iek mis wel de fotos…
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
kijk eens aan dat is niet verkeerd
was wel in duitsland neem ik aan toch
zat je al op de topsnelheid, of had je nog over?
Blijft je olie nu niet te koud? Moet toch minimaal hetzelfde zijn als je watertemparatuur.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Exel files kan je niet toevoegen, wel kan je ze even uploaden op een filehost en vervolgens hier een link plaatsen…
Of misschien dat Patje74 ze voor je kan hosten?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ds23man schreef:Blijft je olie nu niet te koud? Moet toch minimaal hetzelfde zijn als je watertemparatuur.
GRG
Bij mijn sm, met dezelfde warmtewisselaar als van blooper, wordt de olie tussen rond de 140 graden bij 230 km/h constant.
De watertemp is dan ca 93 graden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Ds23man schreef:Blijft je olie nu niet te koud? Moet toch minimaal hetzelfde zijn als je watertemparatuur.
GRG
Bij mijn sm, met dezelfde warmtewisselaar als van blooper, wordt de olie tussen rond de 140 graden bij 230 km/h constant.
De watertemp is dan ca 93 graden.
Dat zeg ik omdat zijn metertje niet verder komt dan het begin van het witte vlakje. Olie moet toch minimaal op dezelfde temp komen als het koelwater, anders verdampt het water niet wat er in terecht komt door de koude starten! En dan hebben we het nog niet over de thermische processen binnen in de motor.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ds23man schreef:waterman771 schreef:Ds23man schreef:Blijft je olie nu niet te koud? Moet toch minimaal hetzelfde zijn als je watertemparatuur.
GRG
Bij mijn sm, met dezelfde warmtewisselaar als van blooper, wordt de olie tussen rond de 140 graden bij 230 km/h constant.
De watertemp is dan ca 93 graden.Dat zeg ik omdat zijn metertje niet verder komt dan het begin van het witte vlakje. Olie moet toch minimaal op dezelfde temp komen als het koelwater, anders verdampt het water niet wat er in terecht komt door de koude starten! En dan hebben we het nog niet over de thermische processen binnen in de motor.
GRG
Wat ik hier schrijf over de metertjes,is ook maar ter titel van indicatie hoor. Iedereen weet ondertussen wel dat dit geen laboratoria apparatuur is.
Trouwens, hoe weet ik zeker of de olietemperatuursensor wel degelijk werkt??
Want ik herhaal,hij beweegt nauwelijks en de draad zit er nogtans weer op gemonteerd!
Die had ik er afgeduwd tijdens de montage.
kan ik de sensor uitmeten?? de draad blijkt goed.Deze heb ik doorgemeten! Maar voor de sensor,daar weet ik niet hoe ik moet meten!!
Is dat op het pinnetje en de massa? en eerst bij koude motor meten waarschijnlijk en daarna bij warme motor om het verschil in weerstand te meten?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
arjan_verkade schreef:kijk eens aan dat is niet verkeerd
was wel in duitsland neem ik aan tochzat je al op de topsnelheid, of had je nog over?
@ arjan:Ik heb deze snelheden gehaald in België! Wel s’nachts.
en ik vermoed dat er nog een schepje bij kan,want het pedaal was zeker niet teneinde maar de baan of de weg liet niet toe om sneller te gaan! Ik zou eens iemand moeten mee nemen om mijn snelheidsmeter te fotograferen terwijl ik zo rijd,maar mijn dochter doet dit normaal,dus foto’s nemen ,terwijl ik rijd,maar bij deze snelheden is zij geen amateur!
@Ds23man: de olie word goed heet hoor want na zo een tochtje moet je de oliefilter maar eens beet nemen Deze hou je geen seconde vast!! dus ik vermoed dat het het olietemperatuursensortje(3 x woordwaarde)is. kan het ook zijn dat het sensortje niet meer doorgeeft omdat tijdens de montage en demontage werken,er een hele kwak motorolie overheen gelopen is??
@ waterman771:De oliesensor is toch diegene links van het oliefilter??? of is dat de kritieke stop sensor?? en ik ben zinnes een olietemperatuur meter bij te plaatsen een een oliedrukmetertje!
Waar plaats ik deze het best?? ik heb gezien bij autostyle.nl,dat ze van die adapters verkopen om nog tussen het oliefilter te plaatsen ,en daar zitten 2 aansluitingen op in 1/8e!! Is dat de juist plek?? Watersensor die ga ik ook aansluiten met een metertje vooraan op het blok(dekseltje zoals bij walter!)
@ieksMuu: er volgen nog wel foto’s hoor maar weet niet wanneer!! En welke foto’s bedoel je?? van de wisselaar?? Want ik weet niet of dit toegelaten is op dit forum!! ik heb geen zin om hier er af te vliegen :catch