Ik had wat problemen met schakelen. Het was een crime om de pook in de eerste versnelling te zetten en over te schakelen naar twee. Ik moest de pook extreem naar links duwen. Dit heeft te maken met een kunststof volgplaat die er voor zorgt dat je niet onbedoeld de pook in z’n R zet. Deze plaat kun je verstellen door twee bouten los te draaien onder de hoes van de pook. Dit is misschien bij de meeste sleutelaars bekend, maar ik had een behoorlijk eureka moment. Hij schakelt nu als in een pakje boter met 100% vet.
Citroen Bx Deauville 1993
Re: Tip: haperen versnelling in 1 naar 2de versnelling..
Eric schreef:Ik had wat problemen met schakelen. Het was een crime om de pook in de eerste versnelling te zetten en over te schakelen naar twee. Ik moest de pook extreem naar links duwen. Dit heeft te maken met een kunststof volgplaat die er voor zorgt dat je niet onbedoeld de pook in z’n R zet. Deze plaat kun je verstellen door twee bouten los te draaien onder de hoes van de pook. Dit is misschien bij de meeste sleutelaars bekend, maar ik had een behoorlijk eureka moment. Hij schakelt nu als in een pakje boter met 100% vet.
Waarschijnlijk moet je de pook meer naar links duwen om speling in het schakelmechanisme te compenseren. Ik denk dat daar de kern van het probleem zit. Het verschuiven van het plaatje zorgt er welliswaar niet voor dat die speling wordt opgelost maar je kan nu wel weer soepel schakelen omdat je hem die ruimte geeft.
Hoe dan ook, het rijdt een stuk beter.
Citroen Bx Deauville 1993
Dat eureka moment heb ik al eens vaker gehad, zo ook vandaag na 4 dagen zoeken waarom het “ding” niet wilde starten en na veel nadenken en meten er achter komen dat het de bobine is…...20 euro verder en hij doet het weer.
Ik was best trots op mezelf
Overigens met hulp van het forum hier hoor….
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer