Hoi zx-ers,
misschien komt het bekend voor bij jullie:
HEEL af en toe als ik de auto start (koude) maakt ie een vreemd hoog piepend geluidje, dat synchroon gaat met het aantal toeren. Daar bedoel ik mee dat als ik het gaspedaal induw hoor je het gepiep oplopen en bij het loslaten van het gaspedaal gaat het piepen weer weg. Dit doet ie dan maximaal 5 minuten en dan houdt het op. Het intrappen van de koppelingspedaal heeft geen invloed op het geluid (volgens mij kan het dan niet de koppeling of de versnellingsbak zijn).
Ik heb pas een grote beurt laten doen en daar was alles ok. Toen maakte hij het geluid ook al af en toe, helaas van te voren vergeten te vertellen aan de garage. Maar ja bij een grote beurt kijken ze alles na (riemen/snaren etc) volgens mij, dus ik neem aan dat het niet iets heel ergs kan zijn.
Ik vermoed dat het te maken heeft dat de motor koud is en dat ie moet opwarmen ofzo…dat er een of ander onderdeel ff moet opwarmen…
Ik krijg eerdaags haynes binnen (besteld bij de boekhandel), misschien kan die mij uitkomst bieden…(motorkapje open en boek in de hand).
Groeten Freek
Doet mij toch denken aan een piepende Multiriem….klinkt het soms een beetje als een gegil ?
Spuit er eens wat teflonspray op tijdens het draaien en kijk dan of het weg is ?
Anders kan het ook nog een druk/spanrol zijn van de D-riem ?
Totaal aantal Berichten: 674
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Het geluid zoals beschreven treedt ook bij mij op. Elke keer als ik em een tijdje heb laten staan begint ie weer en pas als de motor een beetje warm is (5-10 minuten) stopt het. Een vriend van me, die monteur is, denkt bijna wel zeker te weten dat het de spanrol is. Hij gaf aan dat dat met een d-riem vervangen en arbeid het op een euro of 150 komt (d-riem weet ik nog niet wanneer ie vervangen is voor het laatst, is dat te zien : ).
Hij waarschuwde me wel dat misschien dan ook de waterpomp mee zou moeten -> 350 euro totaal dan Wat ik echt niet heb Hij kan het voor een vriendenprijsje (materiaalkosten + plus een beetje) doen, maar hoe moeilijk is het? Heb ik daar hulp bij nodig van iemand die weet wat ie doet?
Mijn witte schicht is een ZX 1.4i E2 Furore uit 03-‘94
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,