Ik richt me meer op de diesel’s
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Ik richt me meer op de diesel’s
Kijk, now we’re talking! Ga dan voor de BX D, een in Frankrijk geleverde BX met een 1700 diesel (uit de Visa, zegt men dan, maar ik kan me niet voorstellen dat de fabriek ze eerst in een Visa hing en daarna overplaatste )(
Ich bin ein Breaker
Tsja, zal ik eerst iemand moeten vinden die snelheid wel leuk vind en mijn 16v wil kopen
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
wup is happy dat het BX tijdperk achter hem ligt, de Xantia is net ff wat meer auto .
hij doet niet zo plastick aan als de BX, en qua financiën valt het wel mee.
onderdelen zijn ook niet zoveel duurder, en de slijtage is zelfs minder.
daarnaast is de 2 ltr 8V een lekker torretje, al vanaf 1500 rpm,trekt ie door,ik haal zelden de 3500 rpm,en met 50 hobbel ik al in de 5e gang.
ieder voor zich natuurlijk, maar wat mij betreft,na 8 jr BXen is het een verademing om met een Xant te tuffen.
mvgr wupke:die nou alleen nog een Xantia break op G3 wil (tzt).
Dat een Xantia meer auto is zal niemand ontkennen, ook niet dat hij beter en steviger in elkaar zit dan een Bx en dat het gewoon een hele mooie auto is. Logisch want het is immers zijn opvolger. Voor mij persoonlijk zou een Xantia meer een dagelijkse auto zijn, netjes, betrouwbaar en comfortabel.
Wat ik zeker zou missen is karakter van een Bx, het eigenzinnige en aparte (zeker de types 1) van een Citroen, het durven laten zien dat je je niks aantrekt van modegrillen.
Mijn vader heeft een aantal Xantia’s gehad en mijn broer heeft er een maar telkens ontbrak en ontbreekt die klik. Gewoon een nette auto maar niet meer dan dat…
Wat mij betreft is het dus juist een verademing om in mijn eigen bx te tuffen die me na 15 jaar nog altijd brengt waar ik zijn moet… wink
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
karel schreef:Simpele Ziel schreef:Laat ik zeggen dat de lol er voor mij ook vanaf is hoor…
Ik merk ook wel dat ik eerder geneigd ben om een snelle actie uit te voeren mede doordat ik 160pk voor me neus heb. gelukkig kan ik me meestal wel inhouden…
Maar, zodra ik een koper voor mijn BX mag ze toch het veld ruimen..
Eigenlijk heel onlogisch want de auto heeft in de tijd dat ik haar hem me niet 1 keer laten staan, rijdt heerlijk, is ontzettend goedkoop in WB en verzekering(voorbeeld, peugeot 106 zou jaarlijks net zo duur zijn) en zoiets snels zal ik de eerst komende 10 jaar niet meer op mijn naam hebben denk ik…
maarja, de klik is er nog steeds niet…
Weet je wat érg bevrijdend werkt van die honger naar snelheid? Een 1400 tje crisis met 4 bak. Dan heb je het veel te druk met te genieten van het comfort om je nog zorgen te maken of je nou wel of niet de snelste bent van het stel voor het stoplicht…
Juist, Karel heeft daar een heel goed punt. Wat niet hoeft te betekenen dat je gelijk die 16V zou moeten verkopen, want zo te horen is die van jou in een prima staat. Het zit vooral tussen de oren, want snelheid is nu eenmaal verslavend. Probeer eens een paar dagen de BX niet op snelheid te rijden, maar op souplesse en zuinigheid. Ik maakte er met de GTI 8v al een sport van om op die manier een zo laag mogelijk verbruik te halen. Wat niet betekent dat je altijd zo hoeft te rijden! Af en toe een stoplichtsprintje is best leuk als je een snelle auto hebt, maar als dit een gewoonte wordt en je die stap terug niet meer kan maken is dat wellicht een teken dat je moet werken aan je zelfbeheersing achter het stuur. En dan zul je het bij een BX 16V niet makkelijk hebben.
Je moet maar zo denken: hard rijden is absoluut niet moeilijk, en op den duur eigenlijk een beetje saai. Maar de beste automobilisten zijn degenen die zichzelf onder controle hebben en zich niet door de medeweggebruikers laten leven.
Zo kan mijn motor (Kawasaki GPz900R uit 1984) als het goed is een slordige 240 km/u halen. Maar als ik constant zou proberen dat ook daadwerkelijk te rijden zou ik nu óf straatarm zijn van de boetes, óf het domweg niet na kunnen vertellen omdat ik me dan al hartstikke dood had gereden. Zelfbeheersing is in dat opzicht soms ook domweg puur nuttig uit lijfsbehoud.
Misschien dat dit verhaal wat overdreven overkomt, maar ik hoop dat je de boodschap erachter begrijpt.
90 tot 95 procent van de tijd rijdt ik ook juist heel rusitg met mijn BX, ik bedoel maar, anders haal je echt nooit 1 op 13,7 met een 16v
Wat ik wel merk is dat als ik met de XM rijd wel harder rijdt, is immers een diesel en niet mijn diesel, dus zuinig hoef ik niet te rijden…
Dus helaas, jullie adviezen zijn een beetje aan de late kant
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ah, zo? Waarom blijf je dan niet lekker in je 16V rijden? Is toch hartstikke lekker als je 1: 13,7 haalt en toch wat power over hebt voor het geval je een keertje wil spelen?
Maar ik geloof dat we nu weer wat fftopic gaan….. ops:
Totaal aantal Berichten: 27888
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Simpele Ziel schreef:Wat ik wel merk is dat als ik met de XM rijd wel harder rijdt, is immers een diesel en niet mijn diesel, dus zuinig hoef ik niet te rijden…
dat komt waarschijnlijk ook door het geluidsniveau..
een BX maakt vrij veel herrie op de snelweg met al die toeren.
ik heb zelf nooit in een XM gereden, maar ik heb het vaak genoeg gelezen dat een XM vele malen stiller is dan een BX.
dus door al het comfort merk je niet dat je dan harder rijdt
mvbbx schreef:
Wat mij betreft is het dus juist een verademing om in mijn eigen bx te tuffen die me na 15 jaar nog altijd brengt waar ik zijn moet…
Voor mij persoonlijk is de BX turbodiesel nog steeds de ideale BX. Luxe, vlot en comfortabel. Ik vind ook het dashboard van een type 3 nog steeds leuk en apart. Ik raak er niet op uitgekeken. Een Xantia vind ik aan de buitenkant best fraai en stijlvol maar qua interieur erg saai.
Dat een BX wat meer kraakt en rammelt, so be it. Ik zie dat ook de Xantia’s op leeftijd weer hun specifieke trekjes beginnen te vertonen. Dus zo uberdegelijk als wel eens wordt gesteld vind ik het nu ook weer niet.
De BX is wel lekker licht en dat maakt em hoe dan ook wel goedkoper. En wat nog belangrijker is: de prestaties en het rijgedrag zijn in mijn ogen gebaat bij een niet al te grote massa. De BX heeft massa genoeg voor fatsoenlijk weggedrag (een Panda is weer het andere uiterste) maar is niet zo zwaar dat je last begint te krijgen van de massa. Een Xantia diesel is een paar klassen duurder in wegenbelasting dan een BX en ook het verbruik (bij gelijke prestaties) schiet daardoor omhoog. De hogere massa wreekt zich in mijn ogen wel degelijk. Een 1.9 TD zou het bijv. in een BX buitengewoon goed doen, terwijl die motor in een Xantia niet meer dan redelijk vlot genoemd kan worden.
Wat wel leuk is, is dat inmiddels wel wat Xantia ondersteldelen hun weg weten te vinden naar mijn BX. En dan zal ik het nog maar niet over de XM motor hebben, die het BX genot wel duidelijk op een hoger plan zet.
Als het aan mij ligt zal het nog een hele tijd duren voordat de BX eruit gaat.
Mja.sowieso rijd ik met de xm wat makkelijker…niet alleen omdat de auto veel moderner is maar mede omdat je echt het gaspedaal in moet trappen om vlot vooruit te komen…met de 16v kom je dan al snel “te"vlot vooruit….
Is een beetje wat “mssl” tegen me zei over zijn BX14 nadat ie in een GTI had gereden: je merkt echt dat je met die 14 constant aan het trappen bent…
Mocht er ooit een BX in mijn bezit komen dan zou dat een type 3 (turbo)diesel zijn, met automaat, 16v interieur enog wat andere gekke dingen..
Een Xantia is ook niet uber degelijk, maar voelt een heeel stuk degelijker aan dan een BX… een BX is het voor mij gewoon net niet…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Mocht er ooit een BX in mijn bezit komen dan zou dat een type 3 (turbo)diesel zijn, met automaat, 16v interieur enog wat andere gekke dingen..
Heel goed, Nico
Maar een automaat vinden bij een TZD-turbo (berline) is zoeken naar een speld in een hooiberg hoor…..ben ze de laatste jaren vrijwel niet tegen gekomen.
Een Xantia is ook niet uber degelijk, maar voelt een heeel stuk degelijker aan dan een BX… een BX is het voor mij gewoon net niet…
Behalve de stoelen, vind ik de Xantia een prachtige auto qua lijn, fraaier zelfs als een BX. ops:
Maar wat mij 2x was opgevallen….waren o.a. de kosten (WB en Verz) en het verbruik….als je het over een TD hebt.
Daarom ben ik weer terug gekeerd naar de BX…..maar geen kwaad woord verder over de Xantia hoor.
Vooral die Metaalrode TD die ik een jaar geleden had (met airco) was een schitterende auto om te zien, maar ik betaalde wel zo’n 20 euro WB per maand meer en liep 1 op 15,5…mijn huidige tzd-turbo 1 op 18-19.
Dat ie meer kost per maand wist ik van te voren…maar het was ook en vooral die stoel die me deed besluiten weer terug te keren naar de BX, want Citroen heeft met het ontwerp van die GTI-stoel goed rekening gehouden met lange magere mensen….blijkbaar.
Ik heb 1X in een 16V stoel gezeten…in die BX 16V die bij Halbe de Meer stond in Friesland….die zou ik nog weleens in mijn BX willen hebben, want die zijn helemaal TOP !
@ Bram, de Ex-SZ Xantia rijdt inmiddels ook 1 op 18 hoor
@Abyssion;
Stel je eens voor…
Je bent net 18,
reeds begonen met het nemen van rijlessen,
Struint de laatste pak um beet 2 jaar elke dag marktplaats af opzoek naar leuke auto’s die je op een denkbeeldig lijstje zet van droom auto’s
Vervolgens kom je daar een Citroën BX 1.9 GTI 16V tegen… de Uber BX zeg maar… en dan ook nog in DE 16v kleur, rood…
genoeg pk’s om zo’n beetje 75% van de auto’s voor het stoplicht zoek te kunnen rijden…
Maar daarnaast ook het comfort, een beetje het idee dat je na 200km uitgeruster uit stapt dan wanneer je instapte…
Daarnaast, betaal ik voor zo’n auto een verzekerings premie waar klasgenoten met een Pug 106 1.1 jaloers op zijn…
Wat zou jij doen?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Schei toch uit met dat net niet auto gedoe GTI is toch ook best leuk? ik wilde er toen alleen mee zeggen dat een 16v niet minder is dan een 8v
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:@ Bram, de Ex-SZ Xantia rijdt inmiddels ook 1 op 18 hoor
Dat is dan een unicum…want de 2 TD’s die ik had, kwamen niet boven de 1 op 16 uit….en dan moest je je wel aan de snelheid houden.
De Xantia 1.9 D van Renz heeft met alleen maar snelweg-km’s van de week 1 op 16.5 gereden…die vorige witte Xant D van Renz kwam ook niet boven de 1 op 16 uit.
Wel de 110 PK HDI van Renz….die haalde 1 op 19, maar dan hebben we het natuurlijk wel over een heel andere motor….met een lager toerental.
Is ook heel logisch…dezelfde motor (qua PK’s) in een auto die meer dan 200 kg zwaarder weegt, zal ook meer gebruiken.