Sinds lort heb ik een probleem wat ik nog niet eerder tegen ben gekomen op de diverse forums:
Wanneer ik rem voor een stoplicht merk ik dat de achterkant van de wagen te laag staat. Dit wordt pas gecorrigeerd als ik de rem loslaat
Met wat spelen kwam ik er achter dat de wagen in zijn geheel niet in hoogte te verstellen is als de rem is ingedrukt. Pas als ik de rem loslaat gaat hij naar wens omhoog of omlaag.
Het betreft hier een XM break automaat uit 95.
Iemand enig idee wat er eventueel defect kan zijn?
Re: Hoogte regeling werkt niet bij ingedrukt rempedaal
vijv schreef:Sinds lort heb ik een probleem wat ik nog niet eerder tegen ben gekomen op de diverse forums:
Wanneer ik rem voor een stoplicht merk ik dat de achterkant van de wagen te laag staat. Dit wordt pas gecorrigeerd als ik de rem loslaat
Met wat spelen kwam ik er achter dat de wagen in zijn geheel niet in hoogte te verstellen is als de rem is ingedrukt. Pas als ik de rem loslaat gaat hij naar wens omhoog of omlaag.
Het betreft hier een XM break automaat uit 95.
Iemand enig idee wat er eventueel defect kan zijn?
Dit is normaal.
De getrokken draagarmen achter hebben de karakteristiek dat de wielbasis (de lengte tussen voor en achteras) iets verschuift als de achterwielen inveren of uitveren. Hoe hoger de de auto op zijn poten komt te staan, hoe korter de wielbasis. Als je remt op het moment dat de hoogte gecorrigeerd moet worden, kan de wielbasis niet veranderen en zal dus de hoogte ook niet veranderen.
Totdat je de rem loslaat en dan dondert de auto als een zout zak naar beneden of hij springt ineens omhoog.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
IDD. Zet je auto in rij stand met de achtewielen strak tegen een hoge stoeprand en zwaar op de handrem. Blijft ie weken hoog staan!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
zo ontdek je elke dag weer iets nieuws…..
mooi spul he??....... citroen
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
in de C5 heb je hier geen “last” meer van, helaas; in de Xantia deed ik vaak het volgende:
als je op een rood verkeerslicht afrijdt, blijf het rempedaal ingedrukt houden, ook als je stilstaat; kijk in je achteruitkijkspiegel naar degeen die achter je staat; die zit meestal met de blik op oneindig. Laat dan heel even je rempedaal een stukje los, zodat de wagen de hoogte corrigeert. Je ziet (vaak) degeen achter je verschrikt kijken: wat gebeurde er? Soms kan je die truc meerdere keren achterelkaar uithalen.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
als je het goed doet, als je auto is ingezakt en op druk komt, kan je zelfs de achterkant laten “springen”
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
vandaar ook de handrem op de voorwielen,
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Pasqual schreef:vandaar ook de handrem op de voorwielen,
groeten Pasqual.
Precies, als de handrem op alle 4 de wielen zou werken zou je auto door de handrem omhoog blijven. Als je daarna zou instappen en de handrem eraf zou halen zou ie als een zak zout naar beneden storten.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Willem schreef:als je het goed doet, als je auto is ingezakt en op druk komt, kan je zelfs de achterkant laten “springen”
dat kan ik met mijn Xsara ook heb ik ontdekt
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
deur63 schreef:Pasqual schreef:vandaar ook de handrem op de voorwielen,
groeten Pasqual.
Precies, als de handrem op alle 4 de wielen zou werken zou je auto door de handrem omhoog blijven. Als je daarna zou instappen en de handrem eraf zou halen zou ie als een zak zout naar beneden storten.
Handrem nooit op de 4 wielen.(uchuch “nooit”)
Op de voorwielen dus niet op de achterwielen, aangezien die scharnierend zijn en voor abnormale wagenhoogtes kunnen zorgen dus, zoals al beschreven.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Even off-citroen-topic.. zijn er uberhaupt auto’s met de handrem op alle 4 de wielen? of werken normale schokbrekers anders dan de hydraulische pootjes van een citroen? (wanneer een citroen achteren inveert neemt de afstand tussen de voor en achterband toe, maar bij een standaard auto heb je daar ook diezelfde veermethodiek, of werkt de achtervering zoals de voorvering van een citroen?)
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
deur63 schreef:Even off-citroen-topic.. zijn er uberhaupt auto’s met de handrem op alle 4 de wielen? of werken normale schokbrekers anders dan de hydraulische pootjes van een citroen? (wanneer een citroen achteren inveert neemt de afstand tussen de voor en achterband toe, maar bij een standaard auto heb je daar ook diezelfde veermethodiek, of werkt de achtervering zoals de voorvering van een citroen?)
Hangt ervan af welk systeem er word gebruikt, er zijn er met Mc pherson’s of triangels vanachter maar de meeste hebben toch wel de scharnierende draagarmen zoals AX/BX.
Of vergis ik me hier zo in??
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
de meeste auto’s hebben zowel voor als achter veerpoten met schroefveren en schokdempers. maar die blijven na het starten dan ook op de zelfde hoogte, dus hoeven ze daar ook niet zo moeilijk te doen over de plaatsbepaling van de handrem, dus zullen ze al snel kiezen voor de achterremmen omdat die niet meesturen dus geen geklooi met je handremkabels.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
en dat je de auto dmv een ruk aan de handrem door de bocht kan gooien
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Een handrem op de voorwielen is veel effectiever als noodrem.
Handrem nooit op de 4 wielen.(uchuch “nooit”)
Volgens mij bedoelde ie:
Als de handrem achter zit, en de aandrijving voor, kun je met de handrem erop en in de versnelling alle wielen blokkeren als de auto stilstaat. Komt op hetzelfde neer