Hallo,
Ik probeer mijn ds19ma 1967 weer rijdend te krijgen na 10 jaar stilstand. De auto staat in de garage op blokken, de motor loopt weer. Ook het veerssysteem werkt goed. Maar na ontelbare lekken gedicht te hebben, blijk ik nog met een groot probleem zitten. Bij intrappen van de rem brandt het hydrolische drukwaarschuwingslampje even, ook terwijl ik de rem ingetrapt houd.
Ter info nog de volgende gegevens:
Wanneer de motor weer wordt uitgezet, kan ik nog zeker 50 keer de remmen bedienen, althans ik hoor dat de achterremmen dan werken. De wagen zakt dan geleidelijk naar zijn laagste stand. Er zit een remaccu in. Wie weet wat hier aan de hand kan zijn? En waar zit de hydrolische druk opnemer?
Ben
Ik zou de druk van de remaccu en van de voorraadbol maar eens controleren. Daar zit het probleem. Op laten pompen met stikstof, of als dat niet meer gaat, vervangen.
Je achterremmen worden vanuit het veerstysteem van druk voorzien, vandaar dat je die gewoon nog hoort werken. Maar voor is het mis!
Succes en groeten,
Jan
Je hebt ook het LHM-peil gecontroleerd ? Als de bollen ‘opgepompt’ worden (dus met LHM, niet met stikstof) dan verdwijnt daar ook LHM in waardoor de stand in je LHM vat wellicht te laag kan zijn.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Lelijke Eend schreef:Je hebt ook het LHM-peil gecontroleerd ? Als de bollen ‘opgepompt’ worden (dus met LHM, niet met stikstof) dan verdwijnt daar ook LHM in waardoor de stand in je LHM vat wellicht te laag kan zijn.
Het waarschuwingslampje in een ds brand alleen als de druk te laag word, niet als het peil in je lhm vaatje te laag is.
In dat geval heb ik niets gezegd, sorry !
Schijt aan originaliteit.
Kan het zijn dat de “voorraadbol” te weinig druk heeft om direct de druk te leveren? Bij mijn xm speelde dat een (lange) tijd terug. Na het vervangen van de voorraadbol was dat probleem verholpen. Op zich is het idee van 50x op de rem trappen, zonder contact en daarna pas de volledige druk verliezen geen slecht teken. Voor de BX gold, volgens mijn overbuurman, 30x op de rem trappen.
Succes met trial.
Karel
Zweven is leven
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En je druk sensor zit bij je remknop (indien aanwezig) anders zit ie achter het hydraulique schildje aan de linker kant.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor jullie reakties.
Is er een methode om de werking van de voorrraadbol te controleren zonder demontage? Door bijv de stuurbekrachtiging te laten werken met uitgeschakelde motor?
Ik heb gekeken en de druk sensor zit niet achter het het schild. Geeft een druk sensor (bij de remknop) wel eens problemen is dat onderdeel nog leverbaar?
Ben
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je een rem knop hebt zit ie daar. anders heb je een pedaal. Nee die geven nooit problemen.
Als de pomp vaak aanslaat en je stuurbekrachtiging gaat zwaar is je hoofd bol waarschijnlijk leeg. Laat em testen (gratis) en vullen (11 euro)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>