Waarom
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 31 mei 2006 06:28 PM

Waarom zakt mijn bx de eerste tijd na bv een LHM wissel of na het vervangen van een onderdeel in de hydrauliek (al is het maar een aanvoerslang ofzo) niet meer zo snel in ‘s nachts en komt dat snel inzakken langzaam aan weer terug?

Ik kan daar echt geen logica in ontdekken.

Confused iemand hier een zinnige verklaring voor?

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 31 mei 2006 07:18 PM
  [ # 1 ]
P1800 schreef:

na het wisselen van lhm spoelt het vuil tussen div klepjes weg, wat na een tijdje toch weer een beetje terug komt, en daardoor een klein beetje interne lekage veroorzaakt.
dit is volgens mij de oorzaak.

Ik had het bv ook al toen ik de aanvoerslang naar de hydrauliekpomp vervangen had. dat heeft toch niets te maken met de rest van het hydraulische systeem, dat vind ik zo vaag. Nu is er maandag een nieuwe hdregelaar en debietregelaar ingegaan en nu was ie vanmorgen zelfs na een hele nacht + avond nog niet ingezakt, misschien een paar cm ofzo.
Daarvoor lag ie binnen een uur met z’n gat op de vloer.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 31 mei 2006 07:26 PM
  [ # 2 ]

Oude LHM is dunner, doordat de dunnere LHM sneller zijn uitweg vindt dan verse en dikkere, zakt hij met verse LHM minder snel.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 31 mei 2006 07:29 PM
  [ # 3 ]
patje74 schreef:

Oude LHM is dunner, doordat de dunnere LHM sneller zijn uitweg vindt dan verse en dikkere, zakt hij met verse LHM minder snel.

Dat klinkt logisch, maar waarom vertoont de auto dit gedrag ook als je een bepaald onderdeel vervangt zonder dat je daarbij de LHM vervangt?

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 31 mei 2006 07:30 PM
  [ # 4 ]

Waarom zijn de bananen krom? Ik heb mij hier ook al over verbaasd. FF een drukregelaar wisselen (hierdoor wordt lucht geintroduceerd in het systeem) en je hebt dit gedoe.

Dus het hoeft niet eens aan LHM wisselen gerelateerd te zijn. Ik heb gezien met puur en alleen wisselen van de voorraadbol. In het begin (een week na wisselen) niet meer tikken of zodanige intervallen (> 1 minuut) dat je er niet op gaat zitten wachten. Een week later: tik, tik, tik… (papkweg 15 sec. tussenpauze).

Een hydraulisch systeem blijft altijd een beetje ondoorgrondelijk.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 31 mei 2006 07:32 PM
  [ # 5 ]
metro2005 schreef:
patje74 schreef:

Oude LHM is dunner, doordat de dunnere LHM sneller zijn uitweg vindt dan verse en dikkere, zakt hij met verse LHM minder snel.

Dat klinkt logisch, maar waarom vertoont de auto dit gedrag ook als je een bepaald onderdeel vervangt zonder dat je daarbij de LHM vervangt?

Gokje; het vervangen onderdeel had zelf een interne lekkage. Bij het nieuwe/goed gebruikte onderdeel komt deze interne lekkage ook langzaam om het hoekje kijken.

Profiel  
 
Superdave
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 483
Geregistreerd: 25-03-2006

Gepost: 31 mei 2006 08:17 PM
  [ # 6 ]
mpostma schreef:

Waarom zijn de bananen krom? .

Bananen groeien naar het licht (zon) toe Laughing

Maar inderdaad, ik herken hetzelfde ‘probleem’, na een tijdje zakt de auto wel sneller op zijn kont!
Maarja, ik ga me daar niet druk om maken hoor… als ie maar goed veert als ik erin zit…

Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 07 juni 2006 01:57 AM
  [ # 7 ]
patje74 schreef:
metro2005 schreef:
patje74 schreef:

Oude LHM is dunner, doordat de dunnere LHM sneller zijn uitweg vindt dan verse en dikkere, zakt hij met verse LHM minder snel.

Dat klinkt logisch, maar waarom vertoont de auto dit gedrag ook als je een bepaald onderdeel vervangt zonder dat je daarbij de LHM vervangt?

Gokje; het vervangen onderdeel had zelf een interne lekkage. Bij het nieuwe/goed gebruikte onderdeel komt deze interne lekkage ook langzaam om het hoekje kijken.

Ik ben voor de “dunnere LHM”-theorie. De interne lekkage is wel erg stabiel (niet progressief) om het aan slijtage toe te schrijven.

De vorige Chyparse-baas riep altijd dat de LHM-moleculen door het gebruik kapotgeslagen werden en dat daardoor het spul uitgewerkt (en dunner) werd. Dat heb ik nooit onderzocht maar het klonk me plausibel genoeg in de oren om het te geloven.

Ook uit eigen ervaring heb ik kunnen concluderen dat oude en nieuwe LHM vaak maar heel slecht mengen; blijft de oude (dus dunne) LHM ergens hangen dan zal dat effect ná vervangen v/h onderdeel geruime tijd weg zijn maar weer snel terugkomen als de LHM veroudert.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 07 juni 2006 02:02 AM
  [ # 8 ]

heb de oplossing gewoon wat vaker verversen ik doe het elk jaar en mijn xantia blijft perfect staan Wink

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 07 juni 2006 02:15 AM
  [ # 9 ]

LHM moleculen die kapot geslagen worden?? Dan zou het geen LHM meer zijn na verloop van tijd…lijkt me.

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook