Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Alles verandert. Zo ook de wagenhoogte van mijn DSuper5 (1974). Bij stationair lopen, van de hoogste stand terug naar de rijstand lijkt het alsof ‘ie de hoogte nog enkele malen moet corrigeren: beetje omhoog, beetje omlaag, weer beetje omhoog etc… Logisch denken brengt me bij een hoogteregelaar?
Ook heb ik het gevoel dat tijdens het rijden de korte oneffenheden niet goed weggedempt worden. De lange veeruitslagen gaan prima, maar juist kleine oneffenheden voel ik beter dan voorheen. De Michelins hebben i.i.g. de juiste spanning. Logisch denken hierover brengt mij bij een bol die niet op druk zou zijn?
Of zouden deze twee zaken verband houden met elkaar? Wie o wie heeft een ID hierover?
ps. Komend weekend maak ik voor de zekerheid maar even een uitgebreide proefrit naar Normandië (Internationale Panhardmeeting in Wimereux, net onder Calais!) en volgende week gaat ‘ie voor grote beurt naar Renaissance, kunnen ze eventuele euvel(s) mooi verhelpen voor de zomervakantie
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heeft wel met elkaar te maken. Als de rijhoogte niet goed is veert je auto anders dan normaal.
Bollen testen is simpel…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Alles stroomt. Zo ook je hydraulische vloeistof. Soms zelfs op plekken waar het niet hoort. Klinkt als een lekkende hoogteregelaar voor. Heb ik ook nog last van. Hierdoor kan je hoogteregelaar niet meer snel genoeg corrigeren. En dan ga je veren als een Duitser. Korte oneffenheden ga je voelen. Bij zo’n lekkage wil de voorkant in stilstand wel naar beneden zakken.
Oorzaak kan ook mechanisch zijn. Inwendig vervuilde hoogteregelaar of een onvoldoende gesmeerd veersysteem (van schanierpunten tot veerelementen tot stabilisatorstang tot bediening hoogteregelaar). In ieder geval een rondje met de vetspuit maken.
Laten vervangen van een hoogteregelaar is makkelijk, maar ook het zelf vervangen is eenvoudig. Leuker is nog een revisie zoals op deze weblog:
Daar ga ik binnenkort maar eens aan beginnen,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Remedie: De twee voorste bollen zijn vervangen, waren gelaste bollen en nu zitten er deelbare op. Wat een wereld van verschil! Weg is het gestuiter en ook het hoogtegedoe is over. Ook dacht ik dat ik een lekke uitlaat had, dat bleek een klem te zijn die los zat. Soms zit het mee!
En het groot onderhoud natuurlijk, alles ruikt nu weer lekker naar doorsmeervet en ik heb mezelf gefêteerd op een 3-rijenradiator (voor als de file bij Antwerpen weer eens 3 rijen dik staat )
Even ophemelen: Bedankt Auto Renaissance! Dan, you’re the man!
Wat kost dat nou, zo’n 3-rijenradiator?
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Ik heb geen idee, de factuur moet nog komen. Zag in de prijslijst van Chyparse dat ze EUR 212,- kosten. En dan moet het geval er nog in geschroefd worden.
Maar ik wil in ieder geval niet met zoiets sufs stil komen te staan en de originele radiateur die er nog in zat was behoorlijk aan vervanging toe zeg maar…
Als die van mij op is, dan moet ik dat ook maar eens gaan doen.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Misschien beter om ‘t te doen voordat ‘ie op is
Dat is een kwestie van timing en daar ben ik heel goed in
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Kees-Jan Smit schreef:Ik heb geen idee, de factuur moet nog komen. Zag in de prijslijst van Chyparse dat ze EUR 212,- kosten. En dan moet het geval er nog in geschroefd worden.
Maar ik wil in ieder geval niet met zoiets sufs stil komen te staan en de originele radiateur die er nog in zat was behoorlijk aan vervanging toe zeg maar…
ik heb de mijne ook al vervangen door een 3 rijen en ze koelt opmerkelijk beter nu!! is een gemakkelijk klusje hoor!!! ik heb er wel 218 € voor neergeteld! maar in de mijne zit een thermocontact. Dus als ik nu eens een fan op de kop kan tikken,dan kan ik die aansluiten via dat thermocontact en zoals ik in mijn SM gedaan heb ,met een tijdsgestuurd relais!! blijven ze nadraaien,zelfs met afgelegd contact,en de tijd is instelbaar!! bij de SM draaien ze 3 minuten na
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Serge schreef:Dat is een kwestie van timing en daar ben ik heel goed in
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
blooper1963 schreef:Kees-Jan Smit schreef:Ik heb geen idee, de factuur moet nog komen. Zag in de prijslijst van Chyparse dat ze EUR 212,- kosten. En dan moet het geval er nog in geschroefd worden.
Maar ik wil in ieder geval niet met zoiets sufs stil komen te staan en de originele radiateur die er nog in zat was behoorlijk aan vervanging toe zeg maar…
ik heb de mijne ook al vervangen door een 3 rijen en ze koelt opmerkelijk beter nu!! is een gemakkelijk klusje hoor!!! ik heb er wel 218 € voor neergeteld! maar in de mijne zit een thermocontact. Dus als ik nu eens een fan op de kop kan tikken,dan kan ik die aansluiten via dat thermocontact en zoals ik in mijn SM gedaan heb ,met een tijdsgestuurd relais!! blijven ze nadraaien,zelfs met afgelegd contact,en de tijd is instelbaar!! bij de SM draaien ze 3 minuten na
Dat is wel heel erg modern! Van die auto’s die nog blijven nahijgen als hun baas al is uitgestapt! Ongetwijfeld wil mijn D dat ook, maar ik weet niet of ikzelf al wel zo’n ‘homme moderne’ ben
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aangezien de waterpomp stil staat met contact uit heeft het nadraaien niet erg veel zin…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
bogaard77 schreef:Aangezien de waterpomp stil staat met contact uit heeft het nadraaien niet erg veel zin…
Is dit wel zo?
Komt er niet spontaan een stroming op gang tussen het warme water en het afgekoelde water. In een gesloten systeem zit het warme water altijd boven het koude.
Ben geen natuurkundige en weet ook niet zoveel van de techniek van het koelsysyeeem, maar kwam slechts even snel in me op.
Wellicht onzin.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
toniclight schreef:bogaard77 schreef:Aangezien de waterpomp stil staat met contact uit heeft het nadraaien niet erg veel zin…
Is dit wel zo?
Komt er niet spontaan een stroming op gang tussen het warme water en het afgekoelde water. In een gesloten systeem zit het warme water altijd boven het koude.
Ben geen natuurkundige en weet ook niet zoveel van de techniek van het koelsysyeeem, maar kwam slechts even snel in me op.
Wellicht onzin.Jeroen
juist jongen zoals bij verwarmingsinstalaties!!! heb ik toch ook zo geleerd.thermosyphon circulatie noemt dit in het jargon!! ik weet één ding voorheen ik het relais geplaatst had kwam mijn temperatuurmeter bij stationair draaien van de SM zeer dicht en zelfs in de rode zone!! en nu blijft de naald netjes in het midden staan!!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat effect is een een kleinbeetje. ALs de koude leiding netjes beneden zit en de warme boven. In de DS loopt er als de pomp niet draait bijna geen water door de bovenste slang( het niveau is daar te laag voor) dus treedt het effect niet op. Bij de SM lopen beide slangen even hoog naar achteren waardoor het effect niet of nauwelijks optreedt.
Bij de SM blijft het blok warm door de volle motorruimte zodat de hitte niet weg kan. Als blooper de fans aanlaat is de grootste winst dat die blowers de warme lucht uit de motorruimte blazen!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>