Dankzij de CiFoMeeting en een lezing van de DSclub in Assen, heb ik na mijn grote winterklus nu 600 km gereden.
De resultaten:
Bak:Geen bijgeluiden, goede synchro en rustig rijden met een lange 4.
Motor: ik ben minder enthousiast. Nog steeds na afremmen op motor en gas weer oppakken een blauwe pluim. Nu na 600 km olie pijl op 1/4 tussen streepjes ( = 0,75 liter/600 km gebruik = 1:800). Hopen dat dit nog beter wordt, anders had ik toch de zuigerveren ( 15k oud) moeten vervangen.
Motor loopt wel mooi rustig( balanceren zuigers+drijfstangen) en de oliedruk valt niet weg bij stat.
Voorwielophanging: geen rammel meer , “dansen” lijkt over.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Egbert schreef:Voorwielophanging: geen rammel meer , “dansen” lijkt over.
Heb je dat opgelost door de afstandsringen af te slijpen, zoals elders op het forum genoemd?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
camemBert schreef:Egbert schreef:Voorwielophanging: geen rammel meer , “dansen” lijkt over.
Heb je dat opgelost door de afstandsringen af te slijpen, zoals elders op het forum genoemd?
Het dunne stangetje dat in het midden aan de stab stang zit en het commando geeft aan de hoogtereelaar, lagert vlak bij de hoogteregelaar in het huis aldaar.
Die lagering was enorm uitgesleten, zodat er een hysteresis van meerdere cm hoogte van de auto kwam. Die speling heb ik opgeheven door de lagering weer zuiver te maken ( Heb tussen het stangetje en het gat een rond “busje” gemaakt van de juiste dikte voelermaat).
Daarnaast heb ik het stangenstelsel voor de hand hoogte verstelling volgens het werkplaatshandboek afgesteld.
De rammel kwam door gebroken veertje in kogel stab stang.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
[quote author=“Egbert” date=“1269275647
Het dunne stangetje dat in het midden aan de stab stang zit en het commando geeft aan de hoogtereelaar, lagert vlak bij de hoogteregelaar in het huis aldaar.
Die lagering was enorm uitgesleten, zodat er een hysteresis van meerdere cm hoogte van de auto kwam. Die speling heb ik opgeheven door de lagering weer zuiver te maken ( Heb tussen het stangetje en het gat een rond “busje” gemaakt van de juiste dikte voelermaat).
Je bedoelt de ‘lagering’ als hier in de rode cirkel is aangegeven:
Er zit toch ook nog een hysteresis in het stangetje naar de hoogteregelaar? Zie groene markering.
Zou je dat dan niet ook moeten corrigeren?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 10258
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee, want dan koppel je de hoogteregelaar vast aan de handbediening en heeft de stand van de stabilisatorstang geen invloed meer.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
camemBert schreef:[quote author=“Egbert” date=“1269275647
Het dunne stangetje dat in het midden aan de stab stang zit en het commando geeft aan de hoogtereelaar, lagert vlak bij de hoogteregelaar in het huis aldaar.
Die lagering was enorm uitgesleten, zodat er een hysteresis van meerdere cm hoogte van de auto kwam. Die speling heb ik opgeheven door de lagering weer zuiver te maken ( Heb tussen het stangetje en het gat een rond “busje” gemaakt van de juiste dikte voelermaat).
Je bedoelt de ‘lagering’ als hier in de rode cirkel is aangegeven:
Er zit toch ook nog een hysteresis in het stangetje naar de hoogteregelaar? Zie groene markering.
Zou je dat dan niet ook moeten corrigeren?
Inderdaad het lager in de rode cirkel.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
in de normale rijstand met de motor aan moet de hefboom van de wielstand netje in het midden staan.
Dan is de “speling” de vrije slag in de hoogte regeling tijdens het rijden.
ter verduidelijking.
Rens
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
bedankt, weer wat geleerd!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Ook dit jaar toch weer met de DS cabrio op vakantie geweest, in Noorwegen. 5000 km gereden en eigenlijk zonder problemen. Een heerlijke vakantie gehad, prachtige ritten gemaakt etc.
Zoals ik al eerder dacht is de grote motor klus deze winter niet volledig afdoende geweest. Olie gebruik 1:800. Is stuk beter dan de 1:500 die het was, maar bij een lange afdaling nog steeds een blauwe walm achter mij. Had ik maar deze winter de zuigerveren vervangen, kennelijk heb ik de charge CX 2400 zuigers en cylinders met slechte zuigerveren gemonteerd.
Verder 3 maal een wieldop verloren ( steeds de zelfde, leek wel goed vast te zitten), bij het passeren van een vee rooster. De laatste keer kon ik hem niet meer terug vinden.
Op de heenweg in Denenarken een krakend geluid bij het rijden: wielmoeren moest ik een slagje geven. Dat is het risico van volledig vertrouwen op de pneumatische sleutel.
Halverwege de vakantie stopte de km teller ( snelheidmeter bleef het doen), kunststof asje in telwerk is doorgesleten.
En de hele vakantie een vervelende rammel die in het dashboard leek te zitten. Dempende doekjes en sponsjes her en de geplaatst, maar niets hielp. Thuis op de brug was het in 5 min opgelost. Uitlaat klem van flex pijp bleek de auto te raken.
Kortom in mijn ogen een zeer goede prestatie, 5000 km zonder echte problemen gereden.
Fijne vakantie gehad.
En heel belangrijk, Henny heeft weer vertrouwen in de DS ( zie mijn verslag na de grote vakantie vorig jaar)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 10258
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Egbert, jouw beschrijving van de rookpluim en wanneer duidt volgens mij meer op klepseals dan op zuigerveren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Egbert, jouw beschrijving van de rookpluim en wanneer duidt volgens mij meer op klepseals dan op zuigerveren.
Dat dacht ik dus ook. Daarom deze winter andere kop er op, had geen speling op klepgeleiders, kleppen opnieuw ingeslepen en nwe seals ( had al keer eerder gewoon nwe seals op de oude kop gezet, terwijl die bleef zitten, deze had forse speling op klepgeleiders). Nu dit het probleem niet oplost kunnen het volgens mij alleen nog maar de zuigerveren zijn.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat kan heel goed. Als de zuigerveren gaar zijn klopt er trouwens ook niet veel meer van de interne over en onderdruk in het carter. Dan kan het gebeuren dat er door het carterventilatiesysteem olie wordt aangezogen die in het inlaatspruitsuk komt. Dan kan ie ook gaan roken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Egbert schreef:En heel belangrijk, Henny heeft weer vertrouwen in de DS ( zie mijn verslag na de grote vakantie vorig jaar)
Ik was al bang dat we hier zouden lezen dat je met iets japans op vakantie zou moeten. Wat heb je toch een dappere vrouw
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mooi dat de vakantie goed ging.
Je had je wielmoeren toch niet vastgezet met de luchtsleutel neem ik aan? Dat mag nooit!
Citroen!
DriverD schreef:
Je had je wielmoeren toch niet vastgezet met de luchtsleutel neem ik aan? Dat mag nooit!
Tja ik doe dat al mijn hele leven (dus ook als monteur vroeger). En menig banden boer deed dat vroeger ook zo. Het moment is alleen kritisch bij lichtmetalen velgen.
Maar na deze eigenwijze reactie: ik zal voortaant met de hand even na trekken hoor !!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper