Ik ben een beetje in dubio. Ben nu net een maandje in het bezit van een fantastische 2CV uit ‘86, maar vind het toch wel een beetje zonde dat ik hem net wat te vaak laat staan, omdat ik bang ben dat ie bijvoorbeeld als het regent wegroest. Maar als het mooi weer is ist zo’n fijne auto
Het komt er dus op neer dat ik overweeg om m’n 2CV te verkopen. (T. i.) Ik ben 19 en wil eigenlijk m’n auto gebruiken voor ‘dagelijks’ vervoer, dat wilde ik met de Eend ook. Alleen ik denk dat een Eend tegenwoordig meer bedoelt is als een auto voor mooi weer . (dus misschien toch een te impulsieve/emotionele aankoop gedaan) Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik wil ALS ik m’n 2CV verkoop waarschijnlijk een BX kopen. Dit omdat het voor mij enige echt goed betaalbare optie is als ik (dagelijks) Citroën wil gaan rijden (en dat wil ik absoluut).
De AX is namelijk niet op mij berekend qua lengte, zit echt met stuur tussen de knieën te chauffeuren. En als ik dan moet ‘kiezen’ tussen de ZX, Xantia en de BX dan ga ik toch voor de BX. Mijn ouders hebben (van 1988) tot 2004 ook een BX Palmares gehad en ik denk dat ik daarom toch een goed gevoel heb bij een BX.
Nu vraag ik me eigenlijk af of de BX zwakke punten heeft en zo ja, wat die dan zijn? Dus eigenlijk ben ik benieuwd naar de kwalen die een BX kán hebben
Alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht en ik hoop dat ik wat met de reacties kan!
“Savoir Vivre!”
CITROfans.nl
Citroën-Online.nl
Er is een enorme lijst met aandachtspunten, kwestie van even zoeken. Bottom line: probeer er een te vinden met onderhoudsgeschiedenis, zodat je weet dat ie altijd netjes onderhouden is.
Probeer niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Voor een aantal dingen die BXen vaak hebben (rotte klepseals dus olieverbruik, 300 euro, draagarmlagers, 180 euro) moet je gewoon bij aankoop al ff geld inrekenen, dan komt ‘t best goed
Aha en qua roest aan chassis enzo hoe is het daarmee over het algemeen gestelt bij een BX?
“Savoir Vivre!”
CITROfans.nl
Citroën-Online.nl
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
type1’s zijn heel roestgevoelig, maar 93-ers(type3) durven ook wel een rotten… uitkijken dus..
Type2/3 is in het algemeen het beste.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Dus ik kan het beste een BX van na 1986 kopen…
“Savoir Vivre!”
CITROfans.nl
Citroën-Online.nl
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
is maar wat je wil en wat je tegenkomt.
Mij SPORT(type1) is perfect van chassis.
Het enigste punt is het afgescheurd uitlaatophangingspunt, dat bijna alle BX-en hebben
Heeft er een klojo toen de auto een paar jaar oud was een schuifdak ingestoken, is dat natuurlijk lekker beginnen te roesten , netals de voorruitrand die rot is door een slecht vervangen voorruit…
Moet wel zeggen dat je een SPORT in zulke roestloze staat zeer weinig tegenkomt…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Hmmm
Ok nou ja eerst maar kijken of iemand mijn Eendje wil hebben, want als iemand nu bied wat ik er voor vraag dan doe ik hem weg, mijn Eendje verdient namenlijk beter dan wat hij nu krijgt. En dan kan ik dan rustig op zoek gaan naar een mooie BX
“Savoir Vivre!”
CITROfans.nl
Citroën-Online.nl
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
wordt die dan wel goed behandeld??
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Ja dat is wel de bedoeling. Nu is het toch vaak zo dat ik als ik met slecht weer moet rijden toch weer gewoon de Xantia van m’n ouders pak en m’n Eend liever laat staan (bang voor roest etc.). Want een 2CV is nogal roestgevoelig.
“Savoir Vivre!”
CITROfans.nl
Citroën-Online.nl
je kan dan beter ook de bx laten staan die roesten ook maar waarom ben je bang met de eend dat duurt wel een tijd voordat hij doorgerot is en anders moet je een audi a8 kopen die roest niet
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
citroenc2 schreef:je kan dan beter ook de bx laten staan die roesten ook maar waarom ben je bang met de eend dat duurt wel een tijd voordat hij doorgerot is en anders moet je een audi a8 kopen die roest niet
nee, die oxideert
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Hmmm… tsja nou ja, ik denk er nog even over na. Het moet niet zo zijn dat ik nu overhaast besluit neem. Ik heb alleen het idee dat een BX minder snel (door)roest als een 2CV, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik dat verkeerd zie
“Savoir Vivre!”
CITROfans.nl
Citroën-Online.nl
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Elmo87 schreef:Hmmm… tsja nou ja, ik denk er nog even over na. Het moet niet zo zijn dat ik nu overhaast besluit neem. Ik heb alleen het idee dat een BX minder snel (door)roest als een 2CV, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik dat verkeerd zie
neen, das waar, maar ze roesten ook, zeker als je er pekeltoestanden mee doet
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Pekeltoestanden? Wat bedoel je precies?
“Savoir Vivre!”
CITROfans.nl
Citroën-Online.nl
Re: Zwakke punt(en) van de BX?
Elmo87 schreef:Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik wil ALS ik m’n 2CV verkoop waarschijnlijk een BX kopen. Dit omdat het voor mij enige echt goed betaalbare optie is als ik (dagelijks) Citroën wil gaan rijden (en dat wil ik absoluut).
Een BX kun je wel ff goedkoop rijden als je mazzel hebt. Eerste vereiste is kennis van de techniek zodat je veel zelf kan doen. Als ik alles door de garage zou moeten laten doen was het echt onbetaalbaar geweest.
Bovendien kun je wel stellen dat de meeste BXen onderhand zeer onderhoudsgevoelig zijn en dus helemaal niet zo goedkoop zijn. Het enige dat vaak goedkoop is, is de in de regel belachelijk lage aanschafprijs (kratje Bavaria ofzo). OK, als je zelf veel kunt doen, kun je flink besparen op de kosten, maar onderschat dit niet.
Als je op wat langere termijn goedkoop wilt rijden met een redelijk comfort zou ik eerder een AX, ZX, Saxo of 205 adviseren.
Zeker de laatste bx-en zijn redelijk goed tegen roest beschermd, zeker gezien de toenmalige concurrentie. Het blijft echter wel een minimaal 13 jarige auto en de een heeft de tand des tijds beter doorstaan dan de ander. per geval bekijken dus. Een eend is eigenlijk niet echt geschikt als dagelijks vervoer. Zeker ‘s winters in de pekel gaat het roesten snel. Heeft gewoon met het verouderde ontwerp te maken(bescherming tegen roest, vormgeving waar water en zooi in kieren en gaten blijft zitten).
Zoals eerder opgemerkt zou ik niet de goedkoopste bx kopen die je tegenkomt want dat vertaald zich redelijk vaak in hoge reparaties (hoeft uiteraard niet) zodat je nog een aardig bedrag kwijtbent. Ik zou gaan voor een bx van een liefhebber met onderhoudshistorie.