Hallo allemaal,
Ik heb een re-radiating antenne besteld voor mijn GPS systeem en ik wil de ontvangende antenne achter een van de twee achterste zijruiten plaatsen.
Omdat dat ding ergens voeding vandaan moet halen lijkt het mij een goede oplossing om de 12V stekker er van af te knippen en direct op de draad aan te sluiten die naar het 12V stopcontact loopt aan te sluiten. Weet iemand hoe ik de bekleding rondom dat stopcontact los kan krijgen zodat ik bij die draad kan?
Dan meteen even een tweede vraag: er moet ook een draad naar voor in de auto voor de zendende antenne. Hoe doe ik dat het makkelijkste? Gewoon langs de dorpels laten lopen achter de bekleding?
Tanx!
Joost
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender
is het een Break of Berline?
Dan meteen even een tweede vraag: er moet ook een draad naar voor in de auto voor de zendende antenne. Hoe doe ik dat het makkelijkste? Gewoon langs de dorpels laten lopen achter de bekleding?
je kan het plastic bij de doorpels (voorzichtig) lostrekken, en dan zie je een kabelgootje liggen, en daar kan je dan die draad tussen leggen
Sorry, vergeten te zeggen: een break.
Kei veel groeten!
Joost
Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Tanx
Zit dat voor een phase I ook zo?
Anders ga ik wel eens “experimenteren”
Kei veel groeten!
Joost
ja, dat is het zelfde op phase I, op de middeconsole na.
Cool! En die middenconsole hoef ik niet te hebben
Kei veel groeten!
Joost
Over de kabel routing is al een draadje. Kijk even op blad 2 bij “demontage voor antennekabel te plaatsen” daar staat het uitgebreid beschreven.
Vraag: als je toch met een draad naar voren moet naar het dashboard waarom haal je dan niet meteen ook daar de spanning voor de GPS-muis vandaan. (zekeringkastje)??
Groet, Ton
Hmmmm, is ook een idee. Dat zal een beetje afhangen hoe lang de kabels zijn. Dan moet de kabel naar de GPS ontvanger lang genoeg zijn om van voor naar achteren te komen.
Morgen of overmorgen komt de antenne binnen en dan weet ik meer…
Kei veel groeten!
Joost
jbiggel schreef:Hmmmm, is ook een idee. Dat zal een beetje afhangen hoe lang de kabels zijn. Dan moet de kabel naar de GPS ontvanger lang genoeg zijn om van voor naar achteren te komen.
Morgen of overmorgen komt de antenne binnen en dan weet ik meer…
Vaak zit er maar 1 kabel aan die wordt gebruikt voor signaal en stroom- toevoer. Die van mij had een PS/2 connector ( 6-polig) en kon ik simpel verlengen met een PS/2 verlengkabel. De stroom- voorziening van de GPS antenne (muis) komt vaak uit de GPS unit zelf.
Groet, Ton
Ik krijg deze:
Als ik het goed begrepen heb is de kabel naar de ontvanger langer (3m) dan de kabel naar de zender (1m) dus dan wordt het inderdaad ergens voorin aansluiten in plaats van achterin.
Kei veel groeten!
Joost
Voorin kun je gemakkelijk een spanningsdraad vinden die met het contactslot schakeld echter een constante spanning en constante massa zijn moeilijk te vinden. Althans het is mij niet gelukt.
Uiteindelijk de spanning en massa maar uit de zekeringkast in de motorruimte vandaan gehaald en deze via de reserve draden in de bestaande kabelboom naar de zekeringkast in de auto (dashboard) gevoerd en daar aangesloten aan mijn schakeling.
Groet, Ton
Ik zal hier eerst even gaan zoeken naar een beschrijving hoe ik eea los kan krijgen om bij die draden te komen. Maar het zekeringenkastje is natuurlijk dichter bij de zijkant van de auto dus hoeft er ook minder draad te worden weggewerkt.
Op zich hoeft dit ding natuurlijk geen contanste spanning te hebben: als het contact niet aan staat hoeft de GPS ook niet te werken. Als ik al rij zonder dat het contact aan staat heb ik waarschijnlijk geen tijd om op de GPS te letten
Kei veel groeten!
Joost
Bij de draden komen is simpel die zitten achter het uittreklaadje links naast de stuurkolom.(onder de uitklapbare bekerhouder) waar ook de diagnose stekker (OBD-2) zit.
Dit laadje kun je geheel uitklappen door het samen te knijpen en langs de nokjes naar buiten te trekken. Wijst vanzelf.
Ik zal nog even kijken naar de kleurcode van de draad die je moet hebben voor een geschakelde (contact) spannig. Geef ik je nog door.
Groet, Ton
Tanx bigtime!
Vandaag een eerste test gedaan met de antenne en het lijkt er op dat het goed werkt. Hier tussen de huizen in (ben er nog niet mee gaan rijden) had ik in de auto net zo veel ontvangst als toen de Garmin buiten stond.
Ik heb alle spullen hier nu klaar liggen dus als je wat voor me hebt dan hoor ik het graag!
Groeten
Joost
Kei veel groeten!
Joost
Als je het laadje helemaal hebt opengeklapt zie je links de diagnose stekker en rechts daarnaast de zekeringen. Rechts naast de zekeringen zie je een connector waar een paar dikke draden naar toe gaan (ik meen 3) en 1 van deze draden is oranje. Die moet je hebben als je een geschakelde spanning wilt aftakken.
Het best werkt zo´n draadaftapper die je aanknijpt met een tang. Aangezien de draad dik is moet je hiervoor geen blauwe nemen want die gaat maar tot 2,0mm2 en dan loop je de kans de ader te veel te beschadigen. Bij de automaterialenhandel kun je ook gele kopen die geschikt zijn voor grotere diameters. Voor de aftakdraad dan wel een (stuk) draad nemen (flexibele kern) van minstens 2,5mm2( ook automaterialenzaak) . Die kun je dan weer verbinden met je schakeling liefst met een snoerzekering dan heb je het ook nog beveiligd.
Om beter bij de oranje draad te komen kun je het paneeltje onder de stuurkolom beter even uitnemen dit doe je door deze omhoog te trekken richting stuurkolom. Dat werkt een stuk gemakkelijker.
Indien je toch een constante spanning wilt hebben dan moet je dat even aangeven dan vertel ik je waar je die weg moet halen.
Eventuele massa moet je uit de zekeringkast in de motor ruimte halen en via één van de reserve draden in de kabelboom naar het zekeringkastje brengen. Als je dit niet kunt vinden wil ik wel wat foto´s plaatsen in de hoop dat het wat duidelijker wordt.
Succes, Ton