Ik zag elders hier iemand met een vergelijkbaar probleem.
Mijn ZX heeft rechtsachter aan de passagierskant een X-been. Het wiel staat hier naar binnen toe. Ik dacht eerst dat het schade was. Nu begrijp ik dat het ook een probleem met de achter wielophanging kan zijn. Bij de Euromaster hebben ze indertijd de wielkast iets ingeklopt. Hij loopt dus niet meer aan.
Wie kan me hier iets meer over vertellen. Is dit een klus die zelf te doen is. Qua straatsleutelen?
Welke onderdelen heb ik nodig? Loont het de moeite om dit van de sloop te halen?
Advies welkom!
Jos van der Voort
Jos van der Voort
Draagarmlager naar zijn grootje?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Helaas heb ik hier geen verstand van. Zou je kunnen toelichten?
Ga ook nog wel even zoeken op draagarmlager op dit forum.
Bedankt!
Jos van der Voort
Een ZX heeft volgens een torsieas achter. Volgens mij combineert dat slecht met een draagarmlager: die combineer je namelijk met bijvoorbeeld veerbollen.
EW schreef:Een ZX heeft volgens een torsieas achter. Volgens mij combineert dat slecht met een draagarmlager: die combineer je namelijk met bijvoorbeeld veerbollen.
ik dacht dat het in grote lijnen wel overeenkwam. Misschien heet het anders dan.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Kun je je ook vinden in de diagnose ZX 1.8T?
Ik ben maar een leek!
Jos
Jos van der Voort
Ik heb deze auto gekocht van een sleutelaar met schijnbaar enkel een hamer, schroevendraaier en waterpomptang.
Eigenlijk is het een wrak maar ik heb er teveel geld in zitten om hem af te schrijven. Deze auto heeft volgens de teller 167.000 km gelopen.
Zit je dan al aan een achteras revisie?
Ik heb al iemand die heeft ingegrepen toen de bouten afbraken bij de vervanging van de koppakking. Nu zit ik weer met deze reparatie (neem aan = APK afkeur, hallo juli her I come). Hier kan ik niet meer terecht voor weer zo’n klus. Ik ken die lui niet maar zouden de Citrofielen in Borculo me niet daar een dagje laten sleutelen en meekijken over onze schouders?
Ik ben er echt ziek van. Wij hebben maar zeer beperkte financiele middelen en zijn zonder pardon gigantisch getild door de vorige eigenaar.
Nou ja. Het gaat er hier op dit forum om om energie te putten uit alle hulp die onbekenden je bieden. En ZX 1.8T: ik zal wel bij je komen voor die achteras en Kees bij jou voor de morele steun.
Kun je deze klus klaren vanuit het Haynes manual?
Jos
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Zonder al teveel technische kennis is het goed te doen een complete achteras overzetten. Gewoon goed kijken hoe je het loshaalt. Hoeft dus ook niet veel geld te kosten. Misschien is er wel een forumlid die je er mee helpen wil. Als ik meer tijd had was je van harte welkom maar vrije tijd is een zeldzaam begrip bij mij de komende tijd
Couvorden is niet zo gek ver.
Misschien iemand die ook dichtbij woont en als tegenprestatie alleen de inwendige mens beloond wil zien?
Jos van der Voort
Jos van der Voort
volgens mij is het voor een beginnende sleutelaar wel te doen,
kan je gellijk de rubbers vervangen
kijk oook eens op http://www.205gti.nl op het forum(geen reclame),
je moet je wel even registeren,
maar daar staat ook veel informatie over versleten achterassen, komt veel vaker voor bij de 205, zelfde principe
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Re: ZX met wiel dat van boven naar binnen leunt
cb005978 schreef:Ik zag elders hier iemand met een vergelijkbaar probleem.
Mijn ZX heeft rechtsachter aan de passagierskant een X-been. Het wiel staat hier naar binnen toe. Ik dacht eerst dat het schade was. Nu begrijp ik dat het ook een probleem met de achter wielophanging kan zijn. Bij de Euromaster hebben ze indertijd de wielkast iets ingeklopt. Hij loopt dus niet meer aan.
Wie kan me hier iets meer over vertellen. Is dit een klus die zelf te doen is. Qua straatsleutelen?
Welke onderdelen heb ik nodig? Loont het de moeite om dit van de sloop te halen?
Advies welkom!
Jos van der Voort
Kijk eens bi jde BXén in het forem ...
bij een BX is het namelijk zo dat als de wielen achter /=\ staan dat de lagers versleten zijn… hoe het met de zx precies is weet ikniet, maar wel raadzaam om er naar te kijken… ( opkrikken en voelen of er speling zit !!!!)
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia