1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Startmotor?!
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 10 juni 2006 12:29 PM

Sinds enkele weken heb ik wat startproblemen. Niet met het starten op zich, maar met het aanslaan van de startmotor. Wanneer ik de contactsleutel, na het voorverwarmen, omdraai slaat hij soms niet aan. Er gebeurt niks (ook geen klik ofzo). In het begin moest ik gewoon de sleutel terugdraaïen en dan ging hij wel maar de laatste dagen, moet ik dit (soms) drie à vier keer doen voor er enige reactie komt. Wanneer hij wel aanslaat, start hij direct en perfect. Zou het kunnen dat er ergens een versleten relais of contact in de kring zit? Of zou het eerder de startmotor zelf zijn? Owja, ik postte het al in mijn andere topic (koelvloeistof) maar er kwam tot nu toe weinig reactie. Ik zoek nog altijd naar de sensor en sturing voor de twee cooling fans vooraan. Iemand een idee??

Greetz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 11 juni 2006 04:52 AM
  [ # 1 ]

hm lijkt me inderdaad de starter

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 11 juni 2006 10:56 AM
  [ # 2 ]

Ook het contactslot kan je parten spelen.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 11 juni 2006 01:22 PM
  [ # 3 ]

Maar zit er dan geen ‘startrelais’ tussen het contactslot en de starter? Hoe kan ik uitsluiten dat het de starter is? De auto heeft 160.000km,niet dat dat een referentie is, en de starter is blijkbaar al eens vervangen want er hangt een sticker op van een leverancier van ‘auto-onderdelen’.
Als het het contact zou zijn, kan ‘contactspray’ iets verhelpen of kan ik iets anders doen?

Greetz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 12 juni 2006 04:20 AM
  [ # 4 ]

km’s zeggen niet veel in deze, zo kan er veel korte ritjes mee gedaan zijn en dus veel gestart

je zou de starter eens kunnen open vijzen en reinigen-, invetten

maar inderdaad je contact slot moet je ook niet uitsluiten
kan je als het eraf is achteraan de contactjes met contactspray reinigen

doe eerst één ding en kijk of het beter is
doe je beide gelijk weet je nog niet wat het was
mogelijk moet je toch iets gaan vervangen als het te ver heen is

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 12 juni 2006 11:16 AM
  [ # 5 ]

Re: Startmotor?!

Omdat hij pas aanslaat als je de sleutel los laat, is dat een teken dat er ergens stroomt ‘verdwijnt’. De ontsteking krijgt niet genoeg stroom. Dat komt omdat of de startmotor te veel stroom vreet, of dat het contactslot wat brak is (draadjes niet goed vast?), of de massa niet goed (maak de minkabel eens schoon aan beide zijden).

Het startrelais zit op de startmotor zelf. Maar het zal geen relais zijn, want de boel doet het wel (relais is gewoon aan/uit knop). Je zou het contactslot eens kunnen overslaan door hem op contact te zetten en de startmotor direct vanaf de accu te starten. Verder kun je bij elk elektromotorenrevisiebedrijf je startmotor laten doormeten of er geen weerstand is e.d.

Sensor voor de koeling haal je bij een willekeurige automateriaalzaak voor 8-12 euro.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 juni 2006 12:14 PM
  [ # 6 ]

Re: Startmotor?!

Handjes schreef:

Omdat hij pas aanslaat als je de sleutel los laat, is dat een teken dat er ergens stroomt ‘verdwijnt’. De ontsteking krijgt niet genoeg stroom.

Er staat C15D in zijn onderschrift dus onsteking lijkt me niet “im frage”.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 12 juni 2006 12:31 PM
  [ # 7 ]

Re: Startmotor?!

mpostma schreef:
Handjes schreef:

Omdat hij pas aanslaat als je de sleutel los laat, is dat een teken dat er ergens stroomt ‘verdwijnt’. De ontsteking krijgt niet genoeg stroom.

Er staat C15D in zijn onderschrift dus onsteking lijkt me niet “im frage”.

Hm, ja. Maar is het niet zo dat de gloeibougies nog altijd wat stroom nodig hebben? Ook na voorgloeien?

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 12 juni 2006 12:39 PM
  [ # 8 ]

Re: Startmotor?!

Handjes schreef:

Sensor voor de koeling haal je bij een willekeurige automateriaalzaak voor 8-12 euro.

Dat is het probleem niet, ik vraag me af waar deze sensor (voor de fans) te vinden is in de motor. Waar zit deze ergens ingeschroefd…?

Ik zal de eerder vernoemde methodes eens testen met de startmotor…

Greetz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 12 juni 2006 12:40 PM
  [ # 9 ]

Re: Startmotor?!

In de radiator, onderaan aan de zijkant.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 12 juni 2006 12:41 PM
  [ # 10 ]

Re: Startmotor?!

Handjes schreef:
mpostma schreef:
Handjes schreef:

Omdat hij pas aanslaat als je de sleutel los laat, is dat een teken dat er ergens stroomt ‘verdwijnt’. De ontsteking krijgt niet genoeg stroom.

Er staat C15D in zijn onderschrift dus onsteking lijkt me niet “im frage”.

Hm, ja. Maar is het niet zo dat de gloeibougies nog altijd wat stroom nodig hebben? Ook na voorgloeien?

Zowel tijdens als na het starten. Maar daar zal het aanslaan op het moment dat de startmotor stopt niet van afhangen.

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 12 juni 2006 12:52 PM
  [ # 11 ]

Re: Startmotor?!

Hm, bij benzinemotoren is dat wel een indicatie van te weinig stroom voor ontsteking. Maar diesel is idd weer anders.

Dan is er dus iets anders dat stroom ontneemt.

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 12 juni 2006 04:36 PM
  [ # 12 ]

Het heeft niets met de stroom te maken. Soms wel, soms niet dat is dus al niet logisch. Bovendien blijven alle lampjes op het dashboard even hard branden. Als er een tekort aan energievoorziening van de batterij zou zijn, zouden deze zeker uitgaan of minder fel gaan branden lijkt me… Ik denk dat ik eerder moet zoeken in een slecht contact hoewel dit vreemd zou zijn aangezien het ook maar ‘soms’ is, een versleten relais dat soms aantrekt en soms niet wegens een versleten spoel of in het ergste geval de startmotor zelf.
Het grootste probleem is het zoeken naar een probleem dat slechts ‘soms’ voorkomt…

Wat die sensor betreft, ik zie nergens een sensor zitten in de radiator (onderaan), wel in de thermostaatklep. Kan dit het zijn? Het is een ingedraaid ding met één klemmetje en een bruine draad eraan die verdwijnt in een dikke kabelboom…
Zijn er manieren om de juiste werking te testen? De watertemperatuur stijgt bij filerijden niet boven 94°C en wanneer ik weer ga rijden niet boven 85°C. Alles in orde dan? Ook verdwijnt er nog steeds koelwater op misterieuze wijze. Zou dit iets met een slechte ontluchting te maken kunnen hebben?

Greetz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 12 juni 2006 09:22 PM
  [ # 13 ]

Als het niets met de stroom te maken heeft, is het simpel: dan is het het contactslot Razz.

Profiel  
 
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 08-05-2006

Gepost: 13 juni 2006 03:47 PM
  [ # 14 ]

Vandaag had hij het weer…
Ik heb er eens op gelet, en ik hoor in elk geval wel een relais klikken onder het dashboard wanneer ik de sleutel omdraai.
Er doen zich drie verschillende situaties voor:

-relais klikt, startmotor slaat aan na ongeveer een halve seconde en start   gewoon
-relais klikt, startmotor slaat even aan, daarnaa doodse stilte (korte tik)
-relais klikt en er gebeurt niets…

De overige 75% van de gevallen, start hij heel normaal…
Misschien toch de startmotor eens nakijken dan? Dat relais dat op de startmotor zit, is dat een gewoon vermogenrelais op 12V? Of is het iets speciaals??

Greetz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 13 juni 2006 03:57 PM
  [ # 15 ]

Dan is de startmotor gewoon aan revisie toe. Het relais kan de bendix niet lekker in gang zetten. Je relais doet het blijkbaar nog prima. Het heeft dus wel met stroom te maken (een startmotor is een mengeling van elektrische en mechanische componenten)!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook