Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Mensen.
Heb net 4 maanden mijn ZXje, 1.8i aura uit 94. Nog geen 135dkm gelopen.
Nu brandde er zo nu en dan een motor management lampje. Vooral als ie in zn 5, door werd getrapt tot 120km/u. Na de 120, ging het lampje branden.
Verder nooit wat aan de hand, nam dat voor lief.
Nu is het gister hele andere koek geworden.
De motor slaat af, als je terug schakelt / op de motor remt, hij stottert echt enorm, en met zeer zeer veel gas komt ie weg, anders niet.
Een voorteken van de ellende is idd. het motor management lampje.
Hij staat nu bij de garage. Maar toch graag julie reacties wat het zou kunnen zijn. Stationair loopt ie goed, in zn 1 zonder gas, verzuipt ie als het ware.
Zx rijden is erg leuk, maar dit hoor je toch erg erg vaak.. Goed dat er een forum is. Alvast bedankt voor het meedenken.
MvrGr
Sebas
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Update: je hoort de motor ‘‘tikken’’ op het moment dat ie ontzettend aan het schokken is. Paps zei dat het de ontsteking is..
Het toeval wil dat ik zaterdag naar de autowasserij ben geweest, en daarna begon het gevreesde motormanagement lampje steeds frequenter te branden, en savonds begon ie met afslaan: voor een drempel van de 3e versnelling, naar de 2e, na drempel koppeling op laten komen, en afslaan maar.
Toen was het schokken al aan de gang..
2e vraag aan de mensen hier: wat is er waar aan het gegeven dat je met een bijna lege tank (<1/4) schadelijk rijd ivm je injectie?
Erg jammer, tot nu toe ervaar ik de ZX als een Hele prettige auto!
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Onderin je tank hoopt zich vuil op en dit kan je injectoren verstoppen/vervuilen. Is meestal goed op te lossen door een flesje injectie reiniger. Over de oorzaak van je problemen valt eigenlijk pas wat te zeggen als de ECU uitgelezen is.
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
_Razkin_ schreef:Onderin je tank hoopt zich vuil op en dit kan je injectoren verstoppen/vervuilen. Is meestal goed op te lossen door een flesje injectie reiniger. Over de oorzaak van je problemen valt eigenlijk pas wat te zeggen als de ECU uitgelezen is.
Weet inmiddels dat het ook particulier kan..
Het lastige is dat ik veel heb gelezen over storingen met motormanagement lampje, stotteringen, etc etc, maar nooit in combinatie met elkaar..
En helemaal nooit in combinatie met een goede stationaire loop van de motor.
Thanx, Sebas
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Waarschijnlijk heb je vocht in je verdelerkap, of in de bougiegaten.
Als hier water in blijft staan, gaat de motor stotteren en signaleert de ECU een ontstekinsprobleem waardoor het lampje gaat branden.
Bijde loshalen, goed schoon en droog maken en evt. met wat vochtverdrijver behandelen, daarna weer monteren.
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
WYD schreef:Waarschijnlijk heb je vocht in je verdelerkap, of in de bougiegaten.
Als hier water in blijft staan, gaat de motor stotteren en signaleert de ECU een ontstekinsprobleem waardoor het lampje gaat branden.
Bijde loshalen, goed schoon en droog maken en evt. met wat vochtverdrijver behandelen, daarna weer monteren.
Newsupdate: zelfs stationair lopen is nu niet mogelijk meer.
Klopt jou diagnosis dan nog?
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Als hij behoorlijk vochtig is, dan gaat hij op 3 of zelfs 2 poten lopen en kan hij heel goed afslaan ja.
Het kan ook zijn dat je bougies en/of bougiekabels vervangen moeten worden.
Als je iemand bereid vind met een ZX om de bougiekabels + bougies om te wisselen kun je het makkelijk controleren.
Of als de bougies er langer dan 60.000km in zitten, weet je het zeker
majestic3jay schreef:WYD schreef:Waarschijnlijk heb je vocht in je verdelerkap, of in de bougiegaten.
Als hier water in blijft staan, gaat de motor stotteren en signaleert de ECU een ontstekinsprobleem waardoor het lampje gaat branden.
Bijde loshalen, goed schoon en droog maken en evt. met wat vochtverdrijver behandelen, daarna weer monteren.Newsupdate: zelfs stationair lopen is nu niet mogelijk meer.
Klopt jou diagnosis dan nog?
Ja die kan kloppen, het is heel goed mogelijk dat je verdelerkap/bougiekabels/gaten vochtig zijn, en met matige kabels en verdeler/rotor kan ie steeds afslaan en niet meer stationair lopen.
succes
Emiel
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Ja die kan kloppen, het is heel goed mogelijk dat je verdelerkap/bougiekabels/gaten vochtig zijn, en met matige kabels en verdeler/rotor kan ie steeds afslaan en niet meer stationair lopen.
succes
Emiel
Heb ik met een elektronische ontsteking wel een verdeelkap dan?
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
WYD schreef:Als hij behoorlijk vochtig is, dan gaat hij op 3 of zelfs 2 poten lopen en kan hij heel goed afslaan ja.
Het kan ook zijn dat je bougies en/of bougiekabels vervangen moeten worden.
Als je iemand bereid vind met een ZX om de bougiekabels + bougies om te wisselen kun je het makkelijk controleren.
Of als de bougies er langer dan 60.000km in zitten, weet je het zeker
Voordat de ellende begon (zaterdag) ben ik idd naar de wasserette geweest…
Hij staat nu bij een garagebedrijf, beetje bedrijf heeft het toch wel door?
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Andere optie is om de ECU te resetten. dat kan door een pool van de accu 30 min los te halen of de stekker even uit de ECU te trekken…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
majestic3jay schreef:
Heb ik met een elektronische ontsteking wel een verdeelkap dan?
Ja, of je moet voor elke bougie een aparte bobine hebben zoals de S16 motor.
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
WYD schreef:majestic3jay schreef:
Heb ik met een elektronische ontsteking wel een verdeelkap dan?
Ja, of je moet voor elke bougie een aparte bobine hebben zoals de S16 motor.
In mijn geval dus niet, met een 1.8i aura.
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Update:
Lambda vervangen, vacuumslang vervangen, motor loopt weer..
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
ZX-Cruiser schreef:Mooizo
Lambda is toch wel een beetje berucht.
Zeker mooi
Had alleen nooit verwacht dat ie daardoor zo mega wou gaan schokken..
Wat rekent een garage voor zoiets? Kan je dat eens schatten?
IS niet bij een dealer gebeurt, maar bij andere garage (klein schalige garage)
Weet jij trouwens ook wanneer er weer zo’n meeting is?
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
ZX-Cruiser schreef:Meetings, eens in de maand in ieder geval.
Kijk maar op http://www.citrosport.nl
Lambda sonde nieuw kost al gauw €160. Kom je lastig bij, kat moet los dus zal zeker wel een uur werk bij zitten. Vacuumslang zal een paar knaken zijn.Heb het wel eens bij een Xsara 1.6 van m’n ouders meegemaakt, rij rij rij, ineens SCHOK, motormanagement lampje aan… Was ook kapotte Lambda.
Herkenbaar
Was dat ook zo dat ie niet meer stationair wou lopen en inhield met gas?
Tering, 160euro, hopen dat ie er een 2e hands opzet…
Hoe lang gaat het mee, een lambda sonde?
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002