Ik dacht vandaag, ik zal de olie maar eens verversen. Dus dat heb ik nu gedaan en vol vertrouwen 5 liter erin gekiept want dat stond me bij dat dat erin moet. Nu kijk ik nog even snel in het boekje maar voor een 1400 is het blijkbaar maar 3,5 liter. Wat nu te doen? Een beetje aftappen lijkt me moeilijk te realiseren. Is het slecht om met zoveel olie te rijden?
Olie eruithalen, opvangen in een schone bak, en 3,5 liter afmeten en er weer ingooien..
5 liter is schadelijk veel voor een injectie motor…
succes
Emiel
BX19trs schreef:Olie eruithalen, opvangen in een schone bak, en 3,5 liter afmeten en er weer ingooien..
Emiel
Dat ik daar niet aan gedacht heb, wat een rund ben ik!
Het is goed gekomen, slotje dus.
Wees blij dat je de motor niet had gestart, dat zou minder leuk zijn geweest
Wat 3,5 L betreft, dat is als je het olie filter ook vervangt, maar aangezien je toch niet alles eruit krijgt is meestal 3,2L voldoende. Zelf gooi ik er altijd 3L in en dan peilen en bijgooien tot net onder max.
PS: Ik laat het draadje nog even open, altijd leuk om even te praten over te veel olie
Aangezien er veel mensen zijn die niet weten waarom te veel olie niet goed is….;
Als er het oliepeil echt te hoog is, kan de krukas in de olie gaan slaan.
Buiten het feit dat de krukaslagers hierdoor ongenadig op hun kl#ten krijgen, ga je ook lucht in de olie slaan.
Je gaat dus bubbeltjes-olie rondpompen, en waar bubbeltjes (lucht) zitten, zit geen olie, spreekt voor zich dat een motor dat ook niet fijn vindt…
Groetjes,
Martin.
ZX1.4i schreef:PS: Ik laat het draadje nog even open, altijd leuk om even te praten over te veel olie
Ooit heel lang geleden aan het begin van m’n autorijcarriere heb ik een Fiat Ductao diesel gehad. Op een gegeven moment ging het oldieruklampje branden. Niet gehinderd door enige kennis van zaken dacht ik laat ik er olie bijgooien. Dit deed ik, niet peilen, gewoon erbij, niet lullen maar vullen zeg maar. Motor weer gestart, lampje brandde weer. Ik dacht, ach ik gooi de rest van de vijf liter er ook maar bij. Vervolgens weer gestart. Je wil niet geloven hoe hard deze motor ging lopen, liep puur op de carterdampen. Motor bleef natuurlijk gewoon doorlopen, stond in vrij, pas toen ik hem ging belasten wilde hij uit. ANWB erbij gehaald, uitgelachen door de wegenwachter die de olie aftapte en gewoon naar huis kunnen rijden. Voor hetzelfde geld waren de kleppen gaan vliegen maar het 1.9 D blokje vergaf het me. ops: Trial-and- Error zeg maar….
heb het wel eens gehad met een MB 230D. daar in de garage haden ze een afzuiginstallatie voor olie. ik hoor ‘m weer brommen tijdens het aftappen dus ik denk dat dat is oke…..........
vervolgens 7 liter erin en tenslotte een proefritje (hetgeen staat voor een eindcontrole)..........Wauw na 3 kilometer rijden leg ik me daar toch een rookgordijn achter die auto (james bond zou er jalours op zijn geweest)
auto aan de kant gezet en gelijk maar ff de olie gecontroleerd via de peilstok.
verdomd….......zit 2 keer zoveel olie in bleek dat de afzuig installatie kapot was .
p.s. controleer bij een afzuiginstallatie dus aan het eind dus nog altijd ffff door middel van de peilstok.
maar een leuk gezicht was het wel: net alsof je je moter hebt opgeblazen zoals bij die formule 1 race’s
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik weet dat als er te veel olie in zit, dat de oliedruk (veel) te hoog kan oplopen, wat niet goed is voor de keeringen en afdichtingen. Ik vraag me alleen af, hoe kan de oliedruk door te veel olie in het carter oplopen??
Iemand een wetenschappelijke verklaring :
Tsja, ik zou zeggen:
Vergelijk het met een glas water…
Als je een half glas water hebt en je blaast er met een rietje in dan krig je bubbels in je glas water.
Als je een vol glas water hebt, en je blaast er met een rietje in dat komen de bubbels over de rand…
Nou kan het bij een glas water over de rand, maar in een gesloten systeem niet. Je krijgt dan teveel olie in een te kleine ruimte wat resulteerd in overdruk….
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
wannabee schreef:ZX1.4i schreef:PS: Ik laat het draadje nog even open, altijd leuk om even te praten over te veel olie
Ooit heel lang geleden aan het begin van m’n autorijcarriere heb ik een Fiat Ductao diesel gehad. Op een gegeven moment ging het oldieruklampje branden. Niet gehinderd door enige kennis van zaken dacht ik laat ik er olie bijgooien.
Had ik ook.. alleen: olie bijgevuld, klep dichtgegooid en een uur rijden… dik rookgordijn de hele tijd achter de auto, heel apart. Ik zet hem stil want het oliedruklampje ging aan. Wat bleek nou: ik had de vuldop vergeten er op te doen en die zat klem tussen de motorklep en de grille.. de hele tijd kwam er dus olie uit de vuldop en die kwam er aan de achterkant weer uit!! Inderdaad vergevende blokjes, die 1.9D’s van fiat
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Je kunt, als je er teveel olie ingegooid hebt, voorzichtig aftappen dmv het oliefilter ietsje los te draaien. Dan loopt niet ineens een dikke straal eruit maar een dunne…
Als je niet precies/heel zeker weet hoeveel olie er in je blok moet steeds peilen onder het vullen, beter een keer teveel gepeild dan een keer te weinig!
Teveel olie resulteert in :
[list]- Keerringen klappen eruit.
- Motor loopt niet goed, omdat je telkens met de zuigers “tegen” de olie aanklapt. er komt een hoge druk op het systeem te staan in het carter !!!
- Oliepomp pompt niet meer dan de maximale druk die hij kan opbouwen. hiervoor zorgt een overdrukbeveiliging.
-Heb je een (turbo)diesel, dan kan deze op hol slaan doordat deze op de motoro kan gaan lopen. Zo slaan ook veel turbo-diesels ophol. Olie lekt bij turbo het compressor wiel in. olie gaat naar intercooler. deze stroomt vol en blaas je de intercooler op OF de olie word doorgeblazen naar de motor en deze slaat op hol.[/list:u]
DUS, te veel olie, aftappen en opnieuw geginnen
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
ZX1.4i schreef:Ik weet dat als er te veel olie in zit, dat de oliedruk (veel) te hoog kan oplopen, wat niet goed is voor de keeringen en afdichtingen. Ik vraag me alleen af, hoe kan de oliedruk door te veel olie in het carter oplopen??
Iemand een wetenschappelijke verklaring :
Ik kan niet zo heel veel verklaren, wel dat de druk hoger wordt: de pomp krijgt bij een hoger peil in het aanzuigreservoir een hogere voordruk (meer vloeistofkolom) waardoor de totale druk na de pomp (hoewel afhankelijk van de hoeveelheid) hoger wordt.
Overigens weet ik niet hoe de olie terugloopt naar het carter. Kan me voorstellen dat deze normaal onder vrijverval gaat en nu ook onder druk moet: weer extra druk die de pomp moet leveren.
Een maat van mij kwam laatst een VW busje van de politie tegen die op hol was geslagen, zwarte wolken uit de uitlaat. Hij stopt en vraagt wat er aan de hand is (meestal is het andersom), de agent roept verontwaardigd, de motor wil niet meer uit