Hallo,
Na de 4 klepseals van mijn Dyane te hebben vervangen, rookt deze nog steeds als een ketter. Daarom lijkt het mij dat dit maar 2 dingen kan zijn, namelijk verrotte zuigerveren of een verouderde olievulpijp.
Nu hoop ik niet dat het de zuigerveren blijken te zijn, want als ik dat uitspreek bij andere a-type-eigenaren worden er lelijke gezichten getrokken.
Daarom ben ik zoveel mogelijk aan het uitsluiten. Klepseals waren weliswaar aan vervanging toe, maar het symptoom (hevig roken bij stationair) blijft.
Na eens op de site van het Eendeëi gelezen te hebben, vraag ik jullie advies en tips omtrent het vervangen van een olievulpijp. Die kan namelijk wel eens verouderd zijn of verstopt zitten.
Ter info: mijn Dyane heeft een 2CV-motor. Deze is er in januari 2006 in gekomen en ik heb geen idee uit welk jaar deze motor is.
Hier is de info te vinden van het Eendeëi:
Olievulpijp
Boven op de motor bevindt zich de olievulpijp. Dit is meestal het eerste onderdeel wat men leert kennen, want elke 2CV gebruikt weleens een beetje olie tussen de beurten door. Dezelfde vulpijp dient er echter ook voor om het carter te ontluchten en hiervoor zit er een simpel, maar ingenieus ontluchtingsventiel in. Bij de oudere typen zat hiervoor een dwarspijpje op de vulpijp bevestigd, waarin een stukje rubber zat wat toepasselijk genoeg op een eendesnaveltje leek.
Dat snaveltje werd vanwege de warmte regelmatig hard en werkte dan niet meer goed. Vanaf de 2CV4 monteerde men een dikkere pijp, waarin het ventiel onbereikbaar werd opgenomen. Voordeel is dat het langer meegaat dan de oude snaveltjes, maar nadeel is dat men het ventiel niet meer zo makkelijk kan controleren op een goede werking.
Drukverschil
Omdat de beide zuigers telkens gelijk naar buiten gaan en naar binnen komen, ontstaat er in het carter telkens een verschil in druk. Bij een te hoog oplopende druk in het carter zou er olie naar buiten geperst kunnen worden, of bij een onderdruk lucht (en vuil) naar binnen kunnen komen. Door het ventiel kan de te hoge druk afgevoerd worden naar het luchtfilter en daarna in de verbrandingsruimte verbranden.
Een deel van de in deze lucht aanwezige oliedamp condenseert weer tot olie en loopt via het pijpje terug naar het carter. Wanneer het ventiel niet meer goed werkt kan het geburen dat er teveel damp met daarin olie wordt weggezogen naar het luchtfilter. Hierdoor ontstaat een hoger olieverbruik.
Voordat men veel geld uit gaat geven voor een motorrevisie is het verstandig dat ventiel te controleren. Bevat de rubber slang die naar het luchtfilter gaat veel olie, of ligt er een plasje olie in het luchtfilter, dan mag je aannemen dat het ventiel niet goed meer werkt. De enige remedie is om er een ander ventiel op te monteren, of te accepteren dat het olieverbruik onnodig hoog is.
Heeft iemand van dit forum wel eens dit klusje aangepakt?
Waar zoal op te letten?
Alle tips zijn natuurlijk welkom.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ik heb hem wel eens los gehad maar het is volgens mij gewoon een kwestie van ‘oude eraf, nieuwe erop’. Het is al even geleden dus ik kan me ‘t niet meer echt goed herinneren maar ik weet nog wel dat de boutjes een hele rare maat hebben (M7 fijne draad ofzo?) en dat ik er een sleutel voor heb verbogen om er goed bij te kunnen. Misschien moet je ook nog wel wat dingen slopen in de omgeving, in ieder geval het luchtfilter eraf voor de ruimte. Een spatbord eraf is ook altijd handig en zo gedaan…
Nogmaals: het is niet ingewikkeld.. Boutjes hebben ze bij een hele goede fietsenmaker, mocht je er één afdraaien of kwijtraken.
Het vervangen van die olievulpijp is echt heel erg eenvoudig. Zit met 2 M7 bouten op het carter geschroefd, slangetje er aan en een nwe pakking monteren.
Je kan het proberen, maar de kans dat je toch op nwe zuigerveren uit komt is wel groot hoor.
Succes, Egbert
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik ga het sowieso aanstaande zaterdag doen bij het Eendeëi in Rotterdam.
Daar ligt een nieuwe vulpijp gewoon in de schappen, inclusief de benodigde pakkingen.
Ik hoop echt niet dat er weer een scherm af moet.
Bij een eend is dat makkelijk, maar bij een Dyane moet je alles stellen.
Daar staat de neus van mn Dyane ook nog redelijk schots en scheef…, want eerst zag het er zo uit; klik!
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
olievulpijp kom je van bovenaf bij….
ik zou m alleen vervangen als je luchtfilter vol olie ligt, dit is een der eerste indicaties dat de klep in de pijp aan het overlijden is.
een klein beetje olie in je luchtfilter is volgens mij altijd aanwezig, maar het moet er niet zeiknat van zijn.
blauwe pluimen uit je uitlaat is meestal een zuigerverenkwestie.
Succes
Egbert schreef:Het vervangen van die olievulpijp is echt heel erg eenvoudig. Zit met 2 M7 bouten op het carter geschroefd, slangetje er aan en een nwe pakking monteren.
Goed, dan gaat me dat zeker lukken met die nieuwe olievulpijp.
Bedankt in ieder geval voor de tips.
Egbert schreef:Je kan het proberen, maar de kans dat je toch op nwe zuigerveren uit komt is wel groot hoor.
Ik heb even de topictitel aangepast.
Wat is precies de werking van zuigerveren? Waarom zorgen die dingen ervoor dat een motor gaat roken? etc, etc, etc
En is zo’n reparatie ervan redelijk te doen?
Wederom geldt: alles tips zijn welkom.
PS: Ik gebruik de Dyane als dagelijks woon-werk-vervoer.
Indien het inderdaad de zuigerveren zijn, is het dan verstandig om er elke dag mee te rijden?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Ik ga het sowieso aanstaande zaterdag doen bij het Eendeëi in Rotterdam.
Daar ligt een nieuwe vulpijp gewoon in de schappen, inclusief de benodigde pakkingen.Ik hoop echt niet dat er weer een scherm af moet.
Bij een eend is dat makkelijk, maar bij een Dyane moet je alles stellen.
Daar staat de neus van mn Dyane ook nog redelijk schots en scheef…, want eerst zag het er zo uit; klik!
Het hoeft niet hoor, zo’n scherm eraf… Ik doe het inderdaad omdat ‘t bij een eend zo makkelijk gaat. Was even vergeten dat ‘t hier om een dyane gaat.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als je de darm tussen luchtfilter en carburator wegneemt krijgt hij geen olie langs de ontluchtig .
Als dan het roken weg blijft weet je vanwaar het komt , anders vrees ik inderdaad voor zuigerveren .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
XBXG schreef:
Wat is precies de werking van zuigerveren? Waarom zorgen die dingen ervoor dat een motor gaat roken? etc, etc, etc
En is zo’n reparatie ervan redelijk te doen?
zuigerveren zitten om de zuigers en zorgen voor het contact met de cilinderwand zo klein mogelijk te houden (anders kon men gewoon de zuiger groter laten)
ze zorgen er ook voor dat de boel afsluit en er druk kan opgebouwd worden in de motor
als ze versleten zijn komt er olie uit het carter in de verbrandingsruimte
je motor moet dus een eind uit elkaar
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Voor zover ik heb begrepen zorgen zuigerveren ervoor dat de zuigers zo precies mogelijk langs de cylinderwand schuiven en daardoor zorgen voor genoeg druk in de cylinderruimte waar de verbranding plaatsvindt (compressieveer?). Een dun oliefilmlaagje tussen de zuigerveren en de cylinderwand zorgt voor een soepele beweging. De olieschraapveer zorgt ervoor dat de olie wordt afgevoerd en niet in de verbrandingsruimte terecht komt. Er zijn vast forumleden die dit veel correcter en specifieker kunnen uitleggen, maar dit klopt heeel kort door de bocht wel. Toch?
Als die veren versleten zijn, dan kan er dus olie de verbrandingsruimte inkomen en meeverbranden met het benzine/luchtmengsel. Als ze versleten zijn kun je wel doorrijden, maar houd het oliepeil heel goed in de gaten!!!!
Je kunt de veren redelijk makkelijk zelf vervangen hoor. Zorg dat je een setje in de juiste maat hebt (er zit verschil in bij de 602cc motoren) en een zuigerveren klem is bij montage van de cylinder wel handig, maar het kan zonder. Je moet oa goed letten op de slotopeningen van de veren bij montage, die moeten tov elkaar verspreid zitten over de zuiger. Je kunt de slotopening meten om je huidige veren te controleren. Exacte maten staan in de vraagbaak en het Haynes boek dacht ik.
Als je veren versleten zijn, kun je overwegen om het motortje meteen een wat grotere revisiebeurt te geven, want het kan wel een teken van algehele ‘vermoeidheid’ zijn. In ieder geval succes!
grtz, Michiel
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Des te langer je door rijdt met versleten veren, des te meer je verbrandingsruimte vervuild!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Mach2 schreef:Voor zover ik heb begrepen zorgen zuigerveren ervoor dat de zuigers zo precies mogelijk langs de cylinderwand schuiven en daardoor zorgen voor genoeg druk in de cylinderruimte waar de verbranding plaatsvindt (compressieveer?). Een dun oliefilmlaagje tussen de zuigerveren en de cylinderwand zorgt voor een soepele beweging. De olieschraapveer zorgt ervoor dat de olie wordt afgevoerd en niet in de verbrandingsruimte terecht komt. Er zijn vast forumleden die dit veel correcter en specifieker kunnen uitleggen, maar dit klopt heeel kort door de bocht wel. Toch?
Als die veren versleten zijn, dan kan er dus olie de verbrandingsruimte inkomen en meeverbranden met het benzine/luchtmengsel. Als ze versleten zijn kun je wel doorrijden, maar houd het oliepeil heel goed in de gaten!!!!
In de 2.200 km die ik er sinds de aankoop (1 maand geleden… ) mee heb gereden, heb ik er nog niet eens 1 liter olie bij moeten vullen. Dat verbaast me enigszins, want ik verwacht toch een groter olieverbruik.
Als ik me goed herinner heb ik er 15W40 in gegooid.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
In de 2.200 km die ik er sinds de aankoop (1 maand geleden… ) mee heb gereden, heb ik er nog niet eens 1 liter olie bij moeten vullen.
Het belangrijkste symptoom van versleten zuigerveren is olieverbruik. Dat heb je dus niet noemenswaardig. Indertijd mocht zelfs een nieuwe motor 1 liter per 1000 km gebruiken, voordat er in de garantie iets aan gedaan werd. Het andere symptoom is compressieverlies, kan je meten, maar als de motor mooi regelmaitg loopt en goed trekt en start is de kans klein dat die verminderd is. Tja blijft over onvolledige verbranding: choke klep die blijft hangen, te hoog benzine vlotter nivo, verkeerd afgestelde ontsteking etc….
Egbert
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Egbert schreef:In de 2.200 km die ik er sinds de aankoop (1 maand geleden… ) mee heb gereden, heb ik er nog niet eens 1 liter olie bij moeten vullen.
Het belangrijkste symptoom van versleten zuigerveren is olieverbruik. Dat heb je dus niet noemenswaardig. Indertijd mocht zelfs een nieuwe motor 1 liter per 1000 km gebruiken, voordat er in de garantie iets aan gedaan werd. Het andere symptoom is compressieverlies, kan je meten, maar als de motor mooi regelmaitg loopt en goed trekt en start is de kans klein dat die verminderd is. Tja blijft over onvolledige verbranding: choke klep die blijft hangen, te hoog benzine vlotter nivo, verkeerd afgestelde ontsteking etc….
Egbert
Versleten klepgeleiders!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Hoeveel werk is het om de zuigerveren (of zoals ik net lees de klepgeleiders) te vervangen tegenover een heel blokje wisselen? Het lijkt me dat dit toch kan bij ingebouwde motor?
Bij een blokje wisselen kun je niet zoveel verkeerd doen, zuigerveren wordt al een ander verhaal, denk ik? Even los van het verhaal of het verstandig zou zijn/of je een goed blok kunt vinden.
Groeten,
Jan
Mocht je de olievulpijp alsnog gaan vernieuwen, zorg er dan voor dat er geen pakkingresten op het carter (en evt je 2e handse vulpijp) achterblijven.
En altijd monteren met een nieuwe pakking. Niet te overdreven vastzetten want je trekt het voetje zo krom.
succes