Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Vraagje, ik heb gisteren per ongeluk mijn HY een behoorlijke tijd op contact laten staan. Kan het hierdoor zijn dat ik mijn bobine heb vermoord?
Ik heb zojuist mijn accu weer geladen, maar starten.. ho maar! Ik heb toen eerst maar eens gekeken of er wel een vonk was, en die was er niet.
best mogelijk die dingen worden dan loei heet
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:best mogelijk die dingen worden dan loei heet
Ja, dit hoort echt bij klassieke autoos, echt “hufterproof” (niet persoonlijk bedoeld hoor) zijn die dingen nou eenmaal niet.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik neem aan dat ik er tijdelijk wel eentje uit een DS kan schroeven?
Het vervelende is dat ik mijn HY op contact kan zetten en daarna de sleutel er uit kan halen. Hij blijft dan op contact staan, om hem van contact te zetten moet ik de sleutel er weer in steken om het slot terug te draaien.
Daar moet ik dus iets op bedenken….
zoemertje tussen zetten?
als de motor niet draait levert de dynamo geen stroom, daar mits een zekering een relais op zetten die de massa schakeld (voor de zoemer) wel de NC nemen zodat het contact verbreekt vanaf dat de motor loopt
van het contact de + aftakken die je opzet met de sleutel, dat is de adere kant van de zoemer
zoiets moet wel lukken denk ik
in sommige wagens zit dat toch in dacht ik, vanaf je de deur opend met contact op gaat er een zoemer
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
paso schreef:in sommige wagens zit dat toch in dacht ik, vanaf je de deur opend met contact op gaat er een zoemer
Dat is een idee inderdaad! Maar volgens mij is dit bij andere wagens een zoemer voor de lampen.
Hiervoor zijn zoemertjes te krijgen die ik hiervoor natuurlijk ook kan gebruiken.
patje74 schreef:paso schreef:in sommige wagens zit dat toch in dacht ik, vanaf je de deur opend met contact op gaat er een zoemer
Dat is een idee inderdaad! Maar volgens mij is dit bij andere wagens een zoemer voor de lampen.
Hiervoor zijn zoemertjes te krijgen die ik hiervoor natuurlijk ook kan gebruiken.
ik meen me te herinneren dat het ook bestaat op het contact
voor op de lampen bestaat inderdaad, staat er bij mij tussen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 30-04-2004
- 2CV Dolly
- Ami 8 berline
- CX 2.0 RE Break
- Xantia Break Exclusive 2.0 16V
- (Grand) C4 Picasso 1,6 HDI Ligne Prestige
- Saxo 1.1 60 pk
- GS/GSA X3
Of je plaatst een 123 ontsteking , die schakelt de bobine uit na een paar sec. als de motor niet draait.
En een nieuwe bobine is ca. 25,-
P.s. Waar was jij afgelopen weekend Patje ???? :
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
OK, het was de bobine niet.
Het gekke wil dat de bobine ook helemaal geen spanning heeft. Het probleem zit ‘m dus daar voor….
Hoogstwaarschijnlijk zie ik iets enorm stoms over het hoofd, maar heeft iemand toevallig een idee wat het kan zijn? Alle andere functies werken gewoon.
het condensatortje?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als je kontakt is blijven op staan en de kontaktpunten waren per toeval gesloten kunnen deze wel eens verbrand zijn .
Moesten ze open gestaan hebben zou er niet gebeurd zijn met het ontstekings systeem opdat er dan geen stroom loopt .
Dus éérts kontaktpunten en voor de zekerheid condensator vervangen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Even een noot, ik ben (nog) niet bekend met ontstekingstechniek, maar…
Als ik het goed heb, gaat er 1 kabel vanaf het contactslot naar de bobine, Hierop staat geen spanning. Er gaat er eentje vanaf de bobine naar het contactpunt (die er goed uit ziet), ook geen spanning.
Kan het zijn dat mijn contactslot aan gort is? En is het mogelijk om de bobine (tijdelijk, om te testen) rechtstreeks op de accu aan te sluiten?
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 30-04-2004
- 2CV Dolly
- Ami 8 berline
- CX 2.0 RE Break
- Xantia Break Exclusive 2.0 16V
- (Grand) C4 Picasso 1,6 HDI Ligne Prestige
- Saxo 1.1 60 pk
- GS/GSA X3
Ja hoor, kan wel. Maar alleen ff om te testen. Heb je de draad vanaf het contactslot al doorgemeten ?
En misschien een stomme vraag, maar heb je de zekeringen gecontroleerd ?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
kloom00 schreef:maar heb je de zekeringen gecontroleerd ?
Jups… Maar ik denk dat het (niet echt degelijk aanvoelende) contactslot is.
Maar ik stop nu, morgen maar verder….
Totaal aantal Berichten: 194
Geregistreerd: 30-04-2004
- 2CV Dolly
- Ami 8 berline
- CX 2.0 RE Break
- Xantia Break Exclusive 2.0 16V
- (Grand) C4 Picasso 1,6 HDI Ligne Prestige
- Saxo 1.1 60 pk
- GS/GSA X3
Je hebt hetzelfde geweldige contactslot wat ik in mijn ID heb.
Wel makkelijk dat je de sleutel er gewoon uit kan halen, terwijl de motor loopt
Maar kijk eerst maar eens of de bobinedraad bij het contactslot spanning krijgt.
Misschien is het gewoon een draadbreuk, wat makkelijk kan met al het geknip wat al in de kabelboom heeft plaatsgevonden.
Ik heb het zo goed mogelijk hersteld toen, maar je weet maar nooit….......
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik zal morgen het contactslot eens even doormeten, ik denk dat die bobinedraad geen spanning krijgt.
Maar goed, morgen is er weer een nieuwe dag en dan kijk ik er vast een stuk helderder tegenaan.
Waarom is er trouwens zoveel geknipt in de kabelboom?