2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
silent blocks vervangen (laatste tips)
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 06 juli 2006 09:04 PM
  [ # 16 ]
karel schreef:

Sja, ben je al langer BX-rijder of niet? Je voelt altijd wel iets van de aandrijflijn terug in je stuur.

HO, DIT is een belediging! MIJ een BX-rijder noemen, hoe durf je. . . Very Happy Wink Very Happy
Maarreh, voelen is heel wat anders dan horen, he?
Trouwens, deze is nagenoeg nieuw, dat moet ook als nieuw rijden. Ik moet trouwens zeggen dat ik niks in het stuur gemerkt heb. Maar het kan ook dat ik het aan de silentblocks geweten heb.
In ieder geval, Eric, meer info is handig. Wink

Groeten,
Jan

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 06 juli 2006 09:29 PM
  [ # 17 ]

ik vind het even gezegend met die vette boel in het vooronder.
De auto rijdt als een zonnetje.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 09 juli 2006 09:24 PM
  [ # 18 ]

Ik ga binnenkort ook deze operatie uitvoeren, heb al een setje gereviseerde armen liggen. Ik vraag me wel iets af: Kan ik de zaak onder de fusee gewoon losdraaien? In de Haynes staat een vage omschrijving die lijkt te zeggen dat de fuseekogel eerst losgehaald moet worden of zoiets… Er word in elk geval gewag gemaakt van een balljoint separator.

JM

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 09 juli 2006 11:21 PM
  [ # 19 ]

Ik heb het goed ingespoten met kruipolie voor ik begon. Toen de moer er bijna afgedraaid. Dan een tik met de hamer op de moer, toen viel de triangel er zo af. Maar ik kan me voorstellen, als de boel goed vastzit, dat je een tool nodig hebt.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 10 juli 2006 12:38 PM
  [ # 20 ]

Nou zeg, rij ik een weekje met een nieuw setje silent blocks en begint het gebonk voorin gewoon weer. Het is rechts voor. Ik ga vanavond die stabilisator stang loskoppelen van de reactiestangetjes. Kijken of dan het geluid verdwijnt. Ik word er helemaal gek van! Het geluid klinkt alsof het rechterwiel niet goed vast zit. En dat is niet erg prettig kan ik verzekeren.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 11 juli 2006 12:33 AM
  [ # 21 ]

Eric,

Controleer zo snel mogelijk of er geen moer losgegaan is! In ieder geval geen meter meer rijden voor je dat zeker weet!

Groeten,
Jan

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 11 juli 2006 12:33 PM
  [ # 22 ]

ho ho geen paniek!

Gisteren alles nog eens gecheckt. Daarna heb ik de moeren die de silentblocks insluiten loei vastgedraaid. Hierdoor worden deze tegen het sub frame gedrukt. Dit is volgens mij de clou. Wanneer de silentblocks kunnen blijven draaien t.o.v. de draagarm zal het blijven rammelen. Er zit nml altijd wel iets spelling tussen de as en silentblock. Het gebonk was over. Ben benieuwd voor hoelang.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 11 juli 2006 01:21 PM
  [ # 23 ]
Eric schreef:

ho ho geen paniek!

Gisteren alles nog eens gecheckt. Daarna heb ik de moeren die de silentblocks insluiten loei vastgedraaid. Hierdoor worden deze tegen het sub frame gedrukt. Dit is volgens mij de clou. Wanneer de silentblocks kunnen blijven draaien t.o.v. de draagarm zal het blijven rammelen. Er zit nml altijd wel iets spelling tussen de as en silentblock. Het gebonk was over. Ben benieuwd voor hoelang.

Uhh, dat had je niet al loeivast zitten :S? Oeps. De draaiing dient door het rubber opgenomen te worden, niet door de bout in het subframe!

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 11 juli 2006 01:42 PM
  [ # 24 ]

Ja, dat zeg ik…(leermoment)
Het is een beetje knullig ontwerp. Een setje naaldlagers erin was wel zo sjiek geweest.
Het wordt misschien ook eens tijd voor een moment sleutel.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 11 juli 2006 01:54 PM
  [ # 25 ]
Eric schreef:

Ja, dat zeg ik…
Het is een beetje knullig ontwerp. Een setje naaldlagers erin was wel zo sjiek geweest.
Het wordt misschien ook eens tijd voor een moment sleutel.

Beslist niet knullig juist. Ze hebben het in het begin bij de types 1 uitgerust met kegellagers zoals ook achter bij de draagarmen. Daar zijn ze verrekte snel op teruggekomen omdat die lagers binnen een paar jaar versleten waren. Dit soort lagers kunnen er niet goed tegen dat ze niet volcontinu ronddraaien, maar slechts een hele korte slag op en neer maken. Vanaf dat moment (al in 1985 of daaromtrent) zijn ze overgegaan op in rubber opgehangen triangels en dat blijft in de regel wel 2.5 tot 3 ton goed. Dit wordt trouwens heel veel toegepast bij de meest uiteenlopende merken.

Over de montage. Bij een moer 24 hoort wel een stevig moment. Je kan het trouwens niet met een momentsleutel vastdraaien omdat de achterste moer (DIE je moet aandraaien) slechts met een steeksleutel bereikbaar is. Maar goed, zo vast als je hem vast kan krijgen met een steeksleutel 24 is vast genoeg. Let erop dat je hem wel ong. in de rijstand aandraait. Omdat alleen het rubber de beweging opvangt, kun je je dat nu wellicht wel voorstellen. Stel dat je hem in de laagste stand vastdraait, wordt de spanning heel groot in de andere uiterste stand met het riscio dat het rubber snel kapot scheurt.

PS. Leermoment: beter dat je het nu ervaart dan gelijk ervaart dan wanneer op een bochtige drukke provinciale weg ineens je triangels los schieten.  En nou kunnen andere mensen er ook nog wat van opsteken.

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 11 juli 2006 02:03 PM
  [ # 26 ]

Kijk dat zijn de tips waar ik op zat te wachten! zie topic
Ben er nu door schade en schande zelf achter gekomen. Surprisedops:
Simpele ontwerpen werken idd vaak prima.
Ik heb zelf een mini gehad en dat was alleen maar van dat slag constructies. Maar het werkte wel!
Wel gek wanneer de auto in z’n laagste/hoogste stand staat de rubbers continue belast worden.
Bedankt voor de evaluatie tips.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 11 juli 2006 04:11 PM
  [ # 27 ]
Eric schreef:

ho ho geen paniek!

Gisteren alles nog eens gecheckt. Daarna heb ik de moeren die de silentblocks insluiten loei vastgedraaid. Hierdoor worden deze tegen het sub frame gedrukt. Dit is volgens mij de clou. Wanneer de silentblocks kunnen blijven draaien t.o.v. de draagarm zal het blijven rammelen. Er zit nml altijd wel iets spelling tussen de as en silentblock. Het gebonk was over. Ben benieuwd voor hoelang.

Pfoe, gelukkig. Ik was al bang voor zoiets. Gelukkig dat je het opgelost hebt, je wilt echt niet dat zoiets losschiet in volle vaart, zoals Marten ook al zei.
Heb je nu volledige rust in het vooronder of nog 1 bonkje over?

Groeten,
Jan

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 11 juli 2006 04:29 PM
  [ # 28 ]

Zoals ik al zei Jan, geen paniek. Ik doe mijn testritjes altijd rondom het huis. Stel dat je de moeren net aan hebt vastgedraait is er nog niks aan de hand, de boel zal wat gaan rammelen maar je verliest echt niet zomaar een komplete voorwielophanging. Ik heb nog geen lange rit gemaakt door een klinkerrijk gebied, maar volgens mij is de boel aardig bonkloos nu.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 11 juli 2006 04:34 PM
  [ # 29 ]

en zoals Bill Watterson als zei:
“wetenschappelijke vooruitgang klinkt als boink”

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 12 juli 2006 08:30 PM
  [ # 30 ]

Fijn dat het opgelost is, Eric! Paniek was niet echt aan de orde, maar ik vond het wel nodig om je even te waarschuwen. Ik heb zelf al eens op deze manier een hele poos met een losse stabistang achter gereden. Dat geeft hele rare effecten, kan ik je verzekeren. En ik kon er kwa rijgedrag niks aan koppelen, ik snapte er niks van. Tot ik onder de auto moest wezen voor een ander klusje, toen snapte ik het pas.
Ik zou trouwens niet graag willen dat je (op onze aanwijzingen) verongelukte. Er zijn best voorbeelden van mensen die doorrijden en denken dat er niks aan de hand is. En dan wel een voortrein kwijtraken… Of een fusee die eruit liep, nog niet zo lang geleden. Dat was einde auto, gelukkig was dat nog met lage snelheid.
Nou, genoeg gedoemdenk, veel plezier met je fantastische bx! Als het een break was geweest had je em echt niet in handen gekregen! Wink Je hebt echt een prachtige wagen met een fantastische kilometerstand!

Groeten,
Jan

Eric schreef:

Zoals ik al zei Jan, geen paniek. Ik doe mijn testritjes altijd rondom het huis. Stel dat je de moeren net aan hebt vastgedraait is er nog niks aan de hand, de boel zal wat gaan rammelen maar je verliest echt niet zomaar een komplete voorwielophanging. Ik heb nog geen lange rit gemaakt door een klinkerrijk gebied, maar volgens mij is de boel aardig bonkloos nu.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook