Totaal aantal Berichten: 131
- 2CV 4 Special
- C1 1.0 Ambiance 5drs
Mijn Eendje heeft last van “vreemde” geluiden… denk dat het iets met het doorsmeren te maken heeft, maar wat precies??? That’s the question! :
Tijdens het rijden hoor ik het ook vaak door het motorgeluid heen… en als ik mijn Eend tegen de zij heen en weer duw hoor ik het ook… een soort gekraak, lage toon. Lijkt aan beide kanten, links en dus ook rechts… iets met de veerpotten?
Iemand een idee wat het is en wat ik eraan moet doen? Alle hulp is meer dan welkom!
—————————————-
2cv 4 Special 1978
Xsara 1.6i Break 1998 VERKOCHT
C1 Ambiance 2008
—————————————-
Veerpotten en kantelmessen smeren.
Wat ook nog wel eens wil gebeuren is dat je dergelijke geluiden krijgt van de schokbrekerrubbers. Als de busjes van de schokbrekers zitten vastgeroest aan de pennen op het chassis gaan de rubbers die daar omheen zitten om het busje draaien. Geeft ook rare geluiden.
- 2CV 4 Special
- C1 1.0 Ambiance 5drs
Apprentice schreef:Veerpotten en kantelmessen smeren.
Hoe doe ik dit precies?
De kantelmessen hebben geen smeernippels toch? En waar zitten ze precies?
—————————————-
2cv 4 Special 1978
C1 Ambiance 2008
—————————————-
Totaal aantal Berichten: 777
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Kantelmessen aan het uiteinde van de trekstangen die uit de veerpotten komen. Ze zitten vast met een borgpen, als je het echt chique wil doen kun je ze demonteren, reinigen en met nieuw vet terugzetten. In de praktijk kun je ze ook laten zitten en met een oude tandenborstel langs de randjes en binnendoor van nieuw doorsmeervet voorzien. Tandenborstel daarna niet meer gebruiken voor eigen gebit tenzij je echt voeling met je voiture zoekt.
Veerpotten smeren doe ik met olie (‘wonderolie’ hoorde ik ooit in de Citroëngarage omdat dat draden trekt en op die manier overal komt in de veerpot). Zowel aan de voor- als achterzijde het rubber manchet even van de veerpot halen, wat olie er in kieperen, manchet terug monteren, eend even heen en weer wiebelen of even over een landweggetje rijden zodat de olie overal komt. Voila!
Wonderolie heet ook wel ricinusolie en je kan het er in spuiten met een grote injectiespuit met een slangetje er aan of je maakt een trechter aan een slang en lat het via die trechter er in lopen.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 397
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Sterker nog… het mag alleen met ricinus/wonderolie!! De kantelmessen gewoon met doorsmeervet en geen kopervet!
Reden: in kopervet zitten deeltjes koper en dat werkt in het geval van die kantelmessen enigzins als slijpmiddel. Slijt dan dus hard.
Totaal aantal Berichten: 397
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Bedankt voor de aanvulling!
- 2CV 4 Special
- C1 1.0 Ambiance 5drs
Bedankt tot dusver…
Ga ik zaterdagochtend maar eens iets aan doen! Heeft ook nog iemand een verkoopadres van ricinus/wonderolie hier in het zuiden des lands!?
—————————————-
2cv 4 Special 1978
C1 Ambiance 2008
—————————————-
Een goede drogist. Weet de drogist niet wat ricinusolie/wonderolie is, dan is het geen goede drogist.
Lelijke Eend schreef:Een goede drogist. Weet de drogist niet wat ricinusolie/wonderolie is, dan is het geen goede drogist.
apotheker lijkt mij een beter idee
Apotheker schijnt erg duur te zijn. Ik weet niet meer wie en waar, maar er was iemand op eendmeel jaren gelegen die het per liter kocht voor minder dan 100 cc oid bij de apotheker.
Groeten,
Jan
bij de apotheek betaalde ik 4,25 voor 100ml.
komt uit op 42,50 per liter.
Ik prefereer de apotheker, hoewel ze je vreemd aankijken als je een grote hoeveelheid besteld.
heb nl het idee dat het bij de apotheker van betere kwaliteit is.
Als er in de buurt een modelbouw-winkel zit (met name autotjes), kun je daar ook eens naar binnen.
Daar is ook wonderolie te krijgen, wel verdund. De motortjes van sommige auto;s lopen erop.
Ik heb destijds 200ml gekocht, en heb er nog een kleine 50-75ml van over..
eend moet wel weer nodig ontzeehond worden, maar ik ben ermee bezig
Ik denk dat het bij de modelbouw winkels beter bekend staat als after run olie.
losse wonderolie wordt niet verkocht daar het moeilijk is om de andere componenenten van de modelbouw brandstof (methanol, nitromethaan e.d.) te krijgen…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Smijten ze er bij de modelbouw net andere nare goedjes door ?