Totaal aantal Berichten: 131
- 2CV 4 Special
- C1 1.0 Ambiance 5drs
Moet dus een flinke hoeveelheid wonderolie in… niet een flesje van 10ml?!?!!!? Morgen maar even naar de apotheek…
Meneer de apotheker zal in een keer verlost zijn van al zijn laxeermiddel…
—————————————-
2cv 4 Special 1978
Xsara 1.6i Break 1998 VERKOCHT
C1 Ambiance 2008
—————————————-
ook geen halve liter per veerpot..
denk dat 50-100ml per pot voldoende is…
Totaal aantal Berichten: 131
- 2CV 4 Special
- C1 1.0 Ambiance 5drs
Tom Duckpower schreef:ook geen halve liter per veerpot..
denk dat 50-100ml per pot voldoende is…
Bedankt Tom, zal er niet te veel in gooien… hoop dat het de oplossing is voor het probleem!
—————————————-
2cv 4 Special 1978
Xsara 1.6i Break 1998 VERKOCHT
C1 Ambiance 2008
—————————————-
Teveel olie kan bij veerpotten geen kwaad hoor.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Teveel olie kan bij veerpotten geen kwaad hoor.
zeker lang niet meer op 2cv.nl geweest:
Jeroen Cats op 2cv.nl schreef:waarom ricinus olie:
In je veerpot zitten 2 veren.
Elke veer bedient 1 wiel.
die veer wordt richting het wielgedrukt bij het inveren en wel door een plaat waar de trekstang doorheensteekt.
De trektstang trekt dus aan de plaat en deze duwt op de veer
zie:
op die plaat zit wrijvingsmateriaal.
Dit om de invering en uitvering wat te dempen (stamt nog uit de tijd dat de eend geen telescopische schokbrekers had.
Dit wrijvingsmateriaal is (bijna) organisch van aard (soort textiel).
Dat spul droogt uit en als het uitdroot dempt het niet meer, het wordt hard en als het dan tegen de binnenwand van de pot schuurt maakt het herrie wat wel eens “zeehondjes gekreun” genoemd wordt.
Dan moet je het weer soepel maken en heb je iets nodig wat erin trekt.
DAT IS DUS NIET SMEERVET!!!!!!
Ricinus olie voldoet prima aan de gestelde eigenschappen.andere stoffen zoals (afgewerkte) olie, vet, zonnebloem olie en meer van dat spul zorgen wel dat het geluid verdwijnt maar NIET dat het wrijvingsmateriaal opnieuw z’n werk gaat doen!!!!!!
teveel ricinus olie (een halve liter per pot bijvoorbeeld) zorgen ervoor dat je de zaak gaat smeren ipv dat het intrekt. en da’s ook niet bevordelijk.
Bij eenden kun je een beetje erin laten lopen, dan de veerpot iets draaien, en er weer wat in laten lopen, etc etc.
Het beste verdeeld het zich als je er van achteren wat in laat lopen, en je een gaatje in het midden boort en er van daar wat in laat lopen. De eend staat van voren lager als van achteren en zo loopt de olie naar de beide schijven met wrijvingsmateriaal.
Totaal aantal Berichten: 1613
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gewoon bij de drogist een 1 liter fles kopen voor een paar euro. Niet naar de apotheek gaan.
Dan kun je collega-A-type-rijders ook nog eens doorsmeren…
Ik heb begrepen dat het teveel aan olie er vanzelf weer uit gegooid wordt. En gaatjes boren in veerpotten ?
Schijt aan originaliteit.
eruit gooien zal niet zo snel gebeuren…Zitten her en der wat rubbers (dat om de trekstang) in de weg.
Gaatje boren in het midden van de pot:
slangtje erin, olie erin laten lopen, slangetje eruit, veerpot draaien totdat gaatje omhoog staat. Kun je makkelijk vullen.
Kan geen kwaad. Lucht zit er al genoeg in een veerpot.
Wat wij altijd deden was de eend aan een kant opkrikken, beide wielen van de grond. En dan de veepot 180 graden draaien. En klaar. Uiteraard de ander kant ook doen. Meestal was het probleem dan al opgelost.
Als dat niet hielp, of de veerpotten zitten te vast, dan wonder olie er in!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 752
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Zo, eens even een oud topic afstoffen, hoe krijg ik wat rinicusolie in de veerpotten van een Acadiane?
De veerpotten zijn volgens mij niet te draaien, de rubbers zitten in een versteviging van het chassis, als ik daar aan trek ben ik bang dat ze scheuren.
En een gaatje boren in de veerpot vind ik geen goede oplossing .
Je kan prima een gaat boren moet je het wel helemaal aan de zijkant doen.
En dan dopje erop.
Of met een oliespuit die langs de veerpotstang gaat.
Er mag best wat in!
Wonderolie koop ik online, was echt goedkoop
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 397
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Als je de olie te dik vind om fijn in je pot te gieten/spuiten kan je het even in de magnetron zetten dan wordt het zo dun als water. Ik heb mijn eendje ooit behandeld en er zo’n 350ml in elke pot gedaan, als het flink warm weer is loopt het er nog uit! Misschien was dat wat teveel van het goede maar ik heb er nooit verkeerde reacties van gemerkt alleen heerlijke vering…
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Het probleem is alleen hoe ik het erin ga krijgen zonder dat de stofrubbers sneuvelen, die krijg ik er volgens mij niet heel af omdat je niet bij de dikke kant kunt komen en dus aan de dunne kant moet trekken .
Ik ga nu een injectiespuit regelen waaraan ik een ventielslangetje kan doen en daarmee ga ik het proberen, waarschijnlijk lukt alleen de voorkant, maar dan krik ik hem voor wel op zodat ie voor hoger komt te staan en het dus naar achteren kan lopen .
Ja laats was ik ook bij de apotheek voor een injectiespuit, toen ze vroeg welke antwoorde ik : de grootste die je hebt.
Die blik die je dan krijgt
Waarvoor moet het dienen mijnheer? Nou voor remolie, weerom zo’n blik
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Vandaag een 2e flesje rinicusolie gehaald, heb nu 110 ml per veerpot, lijkt me een mooie hoeveelheid.
Helaas hebben ze daar geen injectiespuiten