Ik reed gisterochtend van Valkenburg (Limburg) naar Alphen aan den Rijn. Mijn airco kreeg het niet koel. Hij is pasgeleden afgevuld dus zou het goed moeten doen… Ik weet wel dat het rond de 32 graden was, maar dat zou toch geen probleem moeten zijn?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb een Xsara 1.6i uit 2000 type I met climate control.
C1 Ambiance 2006
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Als het echt zo warm is en de zon staat er nog eens op kan het wel zijn dat de airco er moeite mee krijgt. De Xsara zal geen aircosysteem hebben met de grootste capaciteit omdat eenzelfde systeem op zowel een 2.0 als een 1.4 moet kunnen werken. Verwacht dus niet dat je het van 32 naar 19 graden kunt krijgen.
Een paar dingen (misschien voor de hand liggend, maar toch) die je kunt proberen: zet de uitstroom op centraal en een klein beetje naar beneden (rechterknop bijna helemaal tegen de klok in), zet binnencirculatie aan en laat de blaassnelheid op automatisch. De temperatuur kun je op de koudste stand zetten maar dan gaat het systeem alleen wat harder blazen.
Overigens heb ik laatst de koude-leidingen in de motorruimte ingepakt met verwarmingsbuisisolatie en ik heb het idee dat dit ook nog een beetje scheelt - maar echt bewijs heb ik daarvoor niet.
Succes in deze warme dagen in ieder geval
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:Als het echt zo warm is en de zon staat er nog eens op kan het wel zijn dat de airco er moeite mee krijgt. De Xsara zal geen aircosysteem hebben met de grootste capaciteit omdat eenzelfde systeem op zowel een 2.0 als een 1.4 moet kunnen werken. Verwacht dus niet dat je het van 32 naar 19 graden kunt krijgen.
Een paar dingen (misschien voor de hand liggend, maar toch) die je kunt proberen: zet de uitstroom op centraal en een klein beetje naar beneden (rechterknop bijna helemaal tegen de klok in), zet binnencirculatie aan en laat de blaassnelheid op automatisch. De temperatuur kun je op de koudste stand zetten maar dan gaat het systeem alleen wat harder blazen.
Overigens heb ik laatst de koude-leidingen in de motorruimte ingepakt met verwarmingsbuisisolatie en ik heb het idee dat dit ook nog een beetje scheelt - maar echt bewijs heb ik daarvoor niet.
Succes in deze warme dagen in ieder geval
Bedankt voor je medeleven. Ik heb de luchtstroom op alle mogelijke manieren gehad, maar de lucht die eruit kwam bleef lauw. Ik zat behoorlijk te balen, omdat ik een paar weken geleden een andere condensor heb laten plaatsen en hem heb laten testen en afvullen.
De motortemp. bleef wel mooi rond de 90 graden! Was het bij jou in de auto gister wel echt koel? Als ik trouwens overschakel en de ventilator staat op auto redelijk hard blaast hoor je telkens een ‘whoei’ geluid als ik mijn koppeling intrap….
Moet straks weer een uurtje rijden…. Ben benieuwd.
C1 Ambiance 2006
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ik weet wel dat het rond de 32 graden was, maar dat zou toch geen probleem moeten zijn?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het moet geen probleem zijn. De lucht die je voelt moet echt wel koud zijn.
Ik zou gewoon terug gaan met deze klacht. Staat er op je Stek-certificaat niet de minimum temperatuur die uit de roosters komt?
Bij mij hebben ze 6,1 graden gemeten als uitstroom-waarde bij een buitentemperatuur van 21 graden. Dat moet er bij jou ook op staan lijkt me.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
toniclight schreef:Ik weet wel dat het rond de 32 graden was, maar dat zou toch geen probleem moeten zijn?
Heeft iemand hier ervaring mee?Het moet geen probleem zijn. De lucht die je voelt moet echt wel koud zijn.
Ik zou gewoon terug gaan met deze klacht. Staat er op je Stek-certificaat niet de minimum temperatuur die uit de roosters komt?
Bij mij hebben ze 6,1 graden gemeten als uitstroom-waarde bij een buitentemperatuur van 21 graden. Dat moet er bij jou ook op staan lijkt me.Jeroen
Na mijn zelfgedane modificatie was het een gezonde 6 graden bij een buitentemperatuur van 32 graden, en dat stilstaand met stationair draaiende motor…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:toniclight schreef:Ik weet wel dat het rond de 32 graden was, maar dat zou toch geen probleem moeten zijn?
Heeft iemand hier ervaring mee?Het moet geen probleem zijn. De lucht die je voelt moet echt wel koud zijn.
Ik zou gewoon terug gaan met deze klacht. Staat er op je Stek-certificaat niet de minimum temperatuur die uit de roosters komt?
Bij mij hebben ze 6,1 graden gemeten als uitstroom-waarde bij een buitentemperatuur van 21 graden. Dat moet er bij jou ook op staan lijkt me.Dat ga ik denk ik niet halen….Ik zal de aircoboer eens bellen.
Jeroen
Na mijn zelfgedane modificatie was het een gezonde 6 graden bij een buitentemperatuur van 32 graden, en dat stilstaand met stationair draaiende motor…
C1 Ambiance 2006
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
René de Winter schreef:
De motortemp. bleef wel mooi rond de 90 graden! Was het bij jou in de auto gister wel echt koel? Als ik trouwens overschakel en de ventilator staat op auto redelijk hard blaast hoor je telkens een ‘whoei’ geluid als ik mijn koppeling intrap….
Moet straks weer een uurtje rijden…. Ben benieuwd.
Die 90 graden klopt, als je de airco inschakelt gaan de twee koelvinnen op halve kracht meedraaien ten behoeve van de koeling in de aircoradiator. Dat zal wel een en ander stabiliseren.
Wat is koel? Als bij mij de binnentemperatuur maar een graad of 5 koeler is ten opzichte van buiten ben ik al blij. De lucht uit de roosters is niet ijskoud nee, dat zeker niet. Toch volgens de thermometer maar 6 graden.
Wat betreft dat geluid, dat heb ik nog niet eerder gehoord of meegemaakt…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
De lucht uit de roosters is niet ijskoud nee, dat zeker niet. Toch volgens de thermometer maar 6 graden.
Bij deze temperaturen ervaar je 6 graden echt wel als een koude luchtstroom en niet als een lauwe.
Ben benieuwd wat René dan meet?
Jeroen
toniclight schreef:De lucht uit de roosters is niet ijskoud nee, dat zeker niet. Toch volgens de thermometer maar 6 graden.
Bij deze temperaturen ervaar je 6 graden echt wel als een koude luchtstroom en niet als een lauwe.
Ben benieuwd wat René dan meet?Ik moet straks een half uur rijden. Ik check dan gelijk of allebei die ventilatoren draaien. Ik zal morgen de temp. eens meten.
Vanmorgen was het buiten ongeveer 23 graden en voelde de uitstromende lucht wel koel.
Jeroen
C1 Ambiance 2006
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
van de week heb ik nog een rit van een paar uur gemaakt in de Xsara van mij ouders met climate control en die had met de heetste dag van deze week totaal geen problemen om het koel te houden met 4 mensen in de auto
(wel een type 2 Xsara) overigens wel een break waar dus nog meer volume gekoelt moet worden.
zelfs toen de boordcomputer 45 graden buiten aangaf (na paar uur stilstaan in de zon) was het binnen enkele minuten afgekoeld binnenin)
dus met deze dagen moet de airco naar mijn idee echt voldoende koeling kunnen geven.
succes met je probleem!
Hoi allemaal ,
Ik heb ook mn Stek-certificaat er even bijgezocht . Bij mij hebben ze 8 graden gemeten bij een buitentemperatuur van 23 graden.
Dat lijkt mij ruim voldoende dacht ik zo.
Groetjes ,
Pieter
C4 Picasso 1.2 Puretech 130 SHINE EAT6 / Pack Lounge / Pack Detection / Pack Park Assist / Pack Safety / Pack leder ‘Claudia Mistral’ / Pack Connect NAV
Het volgende is er aan de hand. Als hij koelt, koelt ie perfekt. Maar als het echt warm wordt lijkt het wel of er een soort beveiliging in werking treed. De airco slaat dan gewoon af! Na een tijdje slaat hij weer aan….
Pas geleden afgevult dus zal wel iets electrisch zijn? Vanmorgen perfekt en gisteravond ook. Gistermiddag in de zon en file dus NIET.
Help aub.
C1 Ambiance 2006
Hoi René ,
Ik heb dit vorig jaar ook aan de hand gehad op die enige echt warme
dag die wij toen hadden. Ik stond toen een klein halfuurtje in de volle zon
te wachten met stationair draaiende motor en de climatecontrol op maximaal. Tja, daar kon ‘ie blijkbaar niet tegen en ging toen ‘warme’ lucht blazen. Toen ik eenmaal weer ging rijden was de boel al weer gauw
lekker koel. Ik denk dat toen de verdamper of dus bevoren was geworden.
Groetjes ,
Pieter
Overigens bleek ook onlangs bij de servicebeurt ( zie vorige post ) dat er te weinig koelmiddel in de airco zat…
C4 Picasso 1.2 Puretech 130 SHINE EAT6 / Pack Lounge / Pack Detection / Pack Park Assist / Pack Safety / Pack leder ‘Claudia Mistral’ / Pack Connect NAV
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
René de Winter schreef:Het volgende is er aan de hand. Als hij koelt, koelt ie perfekt. Maar als het echt warm wordt lijkt het wel of er een soort beveiliging in werking treed. De airco slaat dan gewoon af! Na een tijdje slaat hij weer aan….
Pas geleden afgevult dus zal wel iets electrisch zijn? Vanmorgen perfekt en gisteravond ook. Gistermiddag in de zon en file dus NIET.
Help aub.
Elektromagnetische koppeling niet goed? Motorelektronica bang voor oververhitting?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
XsaraVTRRR schreef:Hoi René ,
Ik heb dit vorig jaar ook aan de hand gehad op die enige echt warme
dag die wij toen hadden. Ik stond toen een klein halfuurtje in de volle zon
te wachten met stationair draaiende motor en de climatecontrol op maximaal. Tja, daar kon ‘ie blijkbaar niet tegen en ging toen ‘warme’ lucht blazen. Toen ik eenmaal weer ging rijden was de boel al weer gauw
lekker koel. Ik denk dat toen de verdamper of dus bevoren was geworden.Groetjes ,
PieterOverigens bleek ook onlangs bij de servicebeurt ( zie vorige post ) dat er te weinig koelmiddel in de airco zat…
Ik denk dat dat het probleem bij mij is. De aircoboer die de airco heeft afgevuld en die overigens goed bekend is in deze regio moet nog maar eens het systeem checken…..
C1 Ambiance 2006
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
is er niet een probleem met de koeling van de airco?
dat als het koelwater te warm wordt die die als beveiliging ermee stopt?
misschien even koelvloeistof niveau controleren?