Vanavond heb ik de BX 19 GTI overgenomen.
Resumerend:
1993,
zilvergrijs metallic
airco (aftermarket en goed werkend)
zeer nette staat (ook van onderhoud)
196.000 km
minpunten
lek oliecarter (drup, drup)
schokt en stotter regelmatig met brandend ECU lampje
scheur in de achterbumper
Ik ben er zeer mee in mij nopjes en denk er een pracht van een backup auto aan te hebben voor de Turbo D12 (al is ie wel een stuk slomer). Dit in plaats van de 14 RE. Daar kom ik nog wel op terug.
De minpunten zal ik binnenkort eens aanpakken, al heeft het nog niet echt haast.
De terugreis vanaf Schiedam verliep verder trouwens voorspoedig. Harm was wel in zijn nopjes om weer eens in de Turbo D12 te mogen rijden. Ik vind het ook wel eens leuk om hem te zien rijden trouwens.
De GTI had ik afgevulg met bijna 5 liter olie. Carter was dus idd volstrekt leeg. Er zat nu wel een halve liter teveel in omdat er iegenlijk maar 4.5 liter zou mogen passen in een airco carter. Met koude motor lekte het niet hard.
Het schokken was idd wel hinderlijk, maar geen showstopper om thuis te komen. Zal wel gefixed moeten worden, want het is niet zo fijn rijden.
Halverwege zijn we even gestopt om het oliepeil te controleren. Dat stond nu al wat onder max. dus hij heeft in krap een half uur rijden toch al een halve liter gelekt. Dat ging met warme motor ook een stuk harder.
Verder reed ie lekker: de airco werd fijn koud en hij voelde goed aan. Enige wat me nog tegenviel waren de remmen (maar dat komt doordat ik verwend ben met Xantia remmerij) en de prestaties Als Harm met de Turbo D12 goed op het gas ging was ik em snel kwijt.
Verder zit er een reactiestangetje aan te komen, die laten zich heel iets horen. Meja, geen schande op deze km-stand.
Kortom: een puike wagen (als de minpunten opgelost zijn) en ik hoop dat ik em wat goede manieren kan bijbrengen, want laten we wel zijn: het gedrag van deze BX gedurende het laatste jaar lijkt helemaal nergens naar. Wel continu kapot gaan ondanks de aandacht die eraan besteed werd.
Allereerst gefeliciteerd, Marten
Dit is echt een geweldig mooie GTI vind ik. Ik heb ‘m vooral tijdens een mini-BX-meeting in Breda kunnen bestuderen. Toen werkte de airco nog niet, maar toch was ie erg fraai.
Verder hoop ik dat je de bumperlip weer gewoon zwart maakt, want nu is ie echt lelijk…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:
Verder hoop ik dat je de bumperlip weer gewoon zwart maakt, want nu is ie echt lelijk…
Nee man,
Marten heeft toch al een zwarte lip op de TD D
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Bekende bx
Goed om te zien dat je er goed mee bent thuisgekomen.
De remmen zijn nog vrij nieuw maar zijn wel de standaard remmen van de bx dus ja dat remt wat minder dan xantiaremmen (die had ik onder mijn vorige bx ook dus ik ken het verschil )
Dankzij het ecu probleempje is ie ook wat minder vlot, tel daar nog de airco bij op en het inderdaad geen match voor jouw turbo D12 (wat een koppelkreng is dat zeg ) als de gti goed rijdend is en je zet de airco niet aan kun je hem echter wel aardig bij houden denk ik
In elk geval succes ermee
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Simpele Ziel schreef:XBXG schreef:
Verder hoop ik dat je de bumperlip weer gewoon zwart maakt, want nu is ie echt lelijk…
Nee man,
Marten heeft toch al een zwarte lip op de TD D
Niks overbodige plastic rommel op mijn diesel. Niet zwart en niet groen.
@metro2005. Ik weet wel ong. wat een schone GTI hoort te kunnen. Dat haalt t desondanks niet bij de Turbo D12 Een vuile GTI is gewaagd aan de Turbo D12. Dan zijn het vooral accentverschillen. Je moet sowieso meer schakelen en doorpoken om op de snelweg de Turbo D12 bij te willen houden (terwijl je in de diesel alleen maar gas hoeft te geven in de 5: het ding gaat altijd wel boven de 100). Van 0-100 en boven de 180 is de GTI wellicht wat sneller.
Maar goed, dat maat allemaal niet uit. De GTI heeft sowieso een heel ander karakter en je kan ze dus niet echt vergelijken.
Qua remmerij: ach, het voelt wel vertrouwenswekkend aan. Geen geduik of trillerij, alleen moet ik nu weer veel meer doorstampen als dat ik gewend ben met Turbo d!2 of 14 RE (type 1 remt ook wel aardig direct).
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gefeliciteerd met de aankoop Marten. Op de foto’s ziet de GTi er erg mooi uit. Lekker strak in de lak dus. Veel plezier met de aankoop en we lezen de verhalen wel hier. BTW, heb je meer foto’s van de BX 14? Of is hier al een draadje van?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dan zet je de remservo van die 14RE over dan remt de gti weer wat harder.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
hogervp schreef:Gefeliciteerd met de aankoop Marten. Op de foto’s ziet de GTi er erg mooi uit. Lekker strak in de lak dus. Veel plezier met de aankoop en we lezen de verhalen wel hier.
Thanx, komt goed met die verhalen en updates. Ik heb zelf nog geen foto’s gemaakt van de wagen. Komt wel als ik er mee bezig ga.
hogervp schreef:BTW, heb je meer foto’s van de BX 14? Of is hier al een draadje van?
Patrick
metro2005 schreef:Dan zet je de remservo van die 14RE over dan remt de gti weer wat harder.
Haha, first things first. Op een 14 voldoet een wat sneller aangrijpende remservo wel, maar met het hogere gewicht en vermogen van de GTI is Xantia remmerij toch wel een wenselijker oplossing.
gefeliciteerd Marten, binnenkort een GTI meeting?
Emiel (misschien vanaf volgende week in een gti….)
BX19trs schreef:(misschien vanaf volgende week in een gti….)
Geen 14RE?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
mpostma schreef:metro2005 schreef:Dan zet je de remservo van die 14RE over dan remt de gti weer wat harder.
Haha, first things first. Op een 14 voldoet een wat sneller aangrijpende remservo wel, maar met het hogere gewicht en vermogen van de GTI is Xantia remmerij toch wel een wenselijker oplossing.
Leg eens uit. Ik kan ook 4 wielen blokkeren op m’n GT/Digit, waarom zou ik dan zwaardere remmen willen? Zodat ze nog eerder blokkeren? Je hebt toch altijd die 80 bar tot je beschikking en zelfs staal op staal remmen gaat geweldig (pas ontdekt).
Of neemt je gevoel juist toe waardoor het makkelijker wordt om op het randje van blokkeren te remmen? Iets waar HP remmen bekend om staan in negatieve zin.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:mpostma schreef:metro2005 schreef:Dan zet je de remservo van die 14RE over dan remt de gti weer wat harder.
Haha, first things first. Op een 14 voldoet een wat sneller aangrijpende remservo wel, maar met het hogere gewicht en vermogen van de GTI is Xantia remmerij toch wel een wenselijker oplossing.
Leg eens uit. Ik kan ook 4 wielen blokkeren op m’n GT/Digit, waarom zou ik dan zwaardere remmen willen? Zodat ze nog eerder blokkeren? Je hebt toch altijd die 80 bar tot je beschikking en zelfs staal op staal remmen gaat geweldig (pas ontdekt).
Of neemt je gevoel juist toe waardoor het makkelijker wordt om op het randje van blokkeren te remmen? Iets waar HP remmen bekend om staan in negatieve zin.
Denk dat Marten geventileerd tegenover ongeventileerd bedoeld. Als je bv filerijdt of een beetje haast hebt met massieve schijven merk je wel dat op den duur de remwerking minder begint te worden als je schijven echt heet zijn.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:
Denk dat Marten geventileerd tegenover ongeventileerd bedoeld. Als je bv filerijdt of een beetje haast hebt met massieve schijven merk je wel dat op den duur de remwerking minder begint te worden als je schijven echt heet zijn.
Alex heeft wel gelijk. Met normale klauwen krijg je het zaakje ook wel geblokkeerd. Echter, de Xantia klauwen hebben groter zuigers en remmen dus veel progressiever. Je hoeft maar naar het pedaal te kijken en je staat al stil en toch kun je dat wel heel fijn doseren. Het ultieme hydraulique gevoel (zoals een type 1 nog het meest heeft) met een type 3 remservo. Met de GTI moest ik voor mijn gevooel weer veel harder doortrappen.
@Metro: ik heb zelfden tot nooit zo hard geremd dat de remmen begonnen te faden, dus daar is het mij niet zo zeer om te doen. Al is het wel een geruststellend idee dat ze geventileerd zijn: vooral met flink autobaan jakkeren doe je een flinke aanslag op de remwerking (als je flink snel achter elkaar weer doortrekt van 90 tot 180 en dan weer in de ankers moet). Ook in de bergen is het prettig. Maar zoals gezegd: ik heb geen rijstijl waarbij ik regelmatig met rokende remmen stil sta bij het stoplicht.
Een bijkomend voordeel van Xantia klauwen is trouwens dat t handremzelfstelmechanisme een stuk beter werkt.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Hmmm voor mij dus minder handig aangezien ik heel blij ben met m’n type 1 remservo’s (heb er nu 3). Ik vind ze nu goed genoeg doseerbaar ook al voelt dat pedaal hard. Het moet echter niet gekker worden.
Aan de andere kant heb ik nooit veel zin om klauwen te reviseren wat op zich wel eens nodig is, want de meeste BX klauwen komen niet lekker meer vrij en vreten ongemerkt je blokken op. Wellicht zijn Xantia klauwen wat beter wat dat betreft.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Hmmm voor mij dus minder handig aangezien ik heel blij ben met m’n type 1 remservo’s (heb er nu 3). Ik vind ze nu goed genoeg doseerbaar ook al voelt dat pedaal hard. Het moet echter niet gekker worden.
Aan de andere kant heb ik nooit veel zin om klauwen te reviseren wat op zich wel eens nodig is, want de meeste BX klauwen komen niet lekker meer vrij en vreten ongemerkt je blokken op. Wellicht zijn Xantia klauwen wat beter wat dat betreft.
Xantia remmerij met type 1 remservo heeft Jan Drenth wellicht wel geprobeerd (Chinco).
PS. Ik kreeg net een SMSje dat je GT door de APK is! Gefeliciteerd!