De GTI rijdt weer, maar vraag niet hoe.
Vanavond heb ik er weer olie in gedaan. Het carterpannetje blijft in elk geval weer kurkdroog van onderen. Dat is in elk geval positief.
De luchtslang had ik maar even provisorisch gerepareerd met ducktape (jaja, daar gaat ie weer: fantastisch spul). Voor het schokken maakt het niks uit. Dat doet ie nog steeds.
Verder ging al vrij snel het laadstroomlampje te glimmen om aan te zwellen tot stevig zichtbaar. Conclusie na meting met de multi-meter: dynamo doet niks meer. Ik krijg de indruk dat Metro2005 zich in elk geval (verstandig genoeg) nog meer frustraties heeft bespaard door hem te verkopen.
Kortom: to be continued.
Trouwens: wel zonde dat er allemaal gaten in het dashboard zitten tbv carkits. Alleen al een reden om het handhold telefoneren weer verplicht te stellen en te kappen met die rottige carkits. Zonde!!
Ik moet metro2005 of de eigenaar ervoor wel complimenteren met de radio voorbereiding. Eindelijk een auto waarbij de ISO stekkers netjes klaarliggen. Speakers heb ik nog wel en de radio kan ik zo ook direct inpluggen. Heerlijk….
En wederom een update.
Ik ben blij dat ik de oude dynamo van de diesel nog niet verkocht had. Deze kon ik niet meer gebruiken omdat ik ivm Turbo D12 configuratie een andere nodig had. Deze dieseldynamo bleek praktisch heel goed bruikbaar op de GTI (en is dus gemonteerd). DE oude was in elk geval goed versleten. Hij laadde dan ook niet meer bij
Na wat gepiel aan de stekker van de luchtweger (niet bepaald het toonbeeld van een strakke stekkerverbinding) OF het losnemen van de accu (ivm de werkzaamheden aan de dynamo) loopt de motor trouwens weer schokloos. Zonder schokken is het best een fijne motor. Heel soepel te rijden en als je het gas intrapt gebeurt er best wat.
Carter is nog steeds droog van onderen (met een altijd olie zwetende diesel ben ik dat niet zo gewend).
de dynamo stuk ??? Tja, tis wel 1 vd weinige onderdelen die ik nog niet vervangen had (wel de riem)
Je moet denk ik voor die radio wel even kijken naar de antenne aansluiting, die viel nog wel eens weg. Denk dat de aansluiting niet helemaal goed is.
De iso stekkers kun je inderdaad zo gebruiken.
sorry voor de gaatjes trouwens ops:
Carter was bij mij ook altijd droog, geen gek gezweet of wat. Motortje is een heerlijk motortje (als die inderdaad schokloos loopt), trek in 1 zucht tot ver in het rode gebied, en dat is inderdaad even anders rijden dan een koppelrijk dieseltje
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:de dynamo stuk ??? Tja, tis wel 1 vd weinige onderdelen die ik nog niet vervangen had (wel de riem)
Er zat speling op de as en hij laadde niet meer bij. Nja, met 2 ton mag het ook wel eens. De dynamo die ik op reserve had liggen, was nieuw op de diesel gekomen bij de vorige eigenaar en heeft wellicht iets van een ton gedraaid (3 jaar oud). Dus die kan nog wel ff mee.
De rechter homokineet leeft trouwens ook niet lang meer. In een scherpe bocht is ie heel duidelijk hoorbaar.
Verder vind ik dat de motor wel warm wordt. De meter staat al snel tegen de 90 graden en als je em even stationair laat lopen bij stilstand dan gaat ie al snel naar de 100 graden. Iets heetgebakerder dan mijn diesel.
metro2005 schreef:
Je moet denk ik voor die radio wel even kijken naar de antenne aansluiting, die viel nog wel eens weg. Denk dat de aansluiting niet helemaal goed is.
De iso stekkers kun je inderdaad zo gebruiken.
Daar kom ik snel genoeg achter. Ik moet er ook nog weer even speakers inschroeven. Het heeft ook niet zo’n haast. Voornaamste prioriteit was om hem weer rijdend te hebben. Dat is vooralsnog gelukt.
metro2005 schreef:
sorry voor de gaatjes trouwens ops:
Sja, iedereen is vrij om te doen met zijn auto wat ie wil, maar persoonlijk boor ik nog liever een gaatje in mijn voorhoofd dan op zo’n prominente plaats in het dashboard. Ik boor eigenlijk alleen maar in de losse onderdelen die je makkelijk kan vervangen.
metro2005 schreef:
Carter was bij mij ook altijd droog, geen gek gezweet of wat. Motortje is een heerlijk motortje (als die inderdaad schokloos loopt), trek in 1 zucht tot ver in het rode gebied, en dat is inderdaad even anders rijden dan een koppelrijk dieseltje
Ik begon het motortje steeds meer te waarderen. Praktisch niet veel onzuiniger dan de Toulouse, maar veeel potenter. Toch blijft de diesel mijn absolute favoriet. De GTI hitst wat meer op, maar als je dan eens goed doortrekt valt het wat tegen. De Turbo D12 hitst totaal niet op, maar als je eens goed doortrekt dan komt de (boze) beer wel helemaal los.
mpostma schreef:
Verder vind ik dat de motor wel warm wordt. De meter staat al snel tegen de 90 graden en als je em even stationair laat lopen bij stilstand dan gaat ie al snel naar de 100 graden. Iets heetgebakerder dan mijn diesel.
is een normale temperatuur hoor. 90 graden bij rijden, 97 is de trigger voor het inslaan van de fan, 95 voor het afslaan van de fan.
Koelvloeistof is trouwens ook pas nog ververst..
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:mpostma schreef:
Verder vind ik dat de motor wel warm wordt. De meter staat al snel tegen de 90 graden en als je em even stationair laat lopen bij stilstand dan gaat ie al snel naar de 100 graden. Iets heetgebakerder dan mijn diesel.
is een normale temperatuur hoor. 90 graden bij rijden, 97 is de trigger voor het inslaan van de fan, 95 voor het afslaan van de fan.Koelvloeistof is trouwens ook pas nog ververst..
Hmm, ik had dit al op de nominatie gezet om te vervangen. De koelvloeistof is hardstikke bruin. Misschien de radiateur maar eens goed spoelen.
Hehe, zo blijft er toch nog wat te zeuren
mpostma schreef:metro2005 schreef:mpostma schreef:
Verder vind ik dat de motor wel warm wordt. De meter staat al snel tegen de 90 graden en als je em even stationair laat lopen bij stilstand dan gaat ie al snel naar de 100 graden. Iets heetgebakerder dan mijn diesel.
is een normale temperatuur hoor. 90 graden bij rijden, 97 is de trigger voor het inslaan van de fan, 95 voor het afslaan van de fan.Koelvloeistof is trouwens ook pas nog ververst..
Hmm, ik had dit al op de nominatie gezet om te vervangen. De koelvloeistof is hardstikke bruin. Misschien de radiateur maar eens goed spoelen.
Hehe, zo blijft er toch nog wat te zeuren
Zeikerd
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:
Zeikerd
Haha! Vergeleken met het grijze prul is het wel een enorme verbetering.
Hihi, wat een lol toch weer met de GTI.
Vanwege Harms’ airco inbouw had ik de GTI weer ff uit de garagebox gehaald, dan kon Gijs (= airco inbouw hobbyist + Harm’s private leuke klussen monteur) er ook ff naar kijken.
Constatering Gijs: carterpan zweet olie, retour condenswater airco loopt het interieur in ipv naar buiten
De binnenspiegel was er trouwens ook afgevallen.
Nu reed ik vanmorgen weg. Eerst duurt het eewen voordat ie op druk komt.. Daarna hapert de stuurbekrachtiging. Haha, daar had metro2005 ook al veelvuldig over geklaagd. Ik vond eigenlijk sowieso wel dat ie langzaam op druk komt. De TurboD12 is veel sneller op dat punt. Het haperen hield trouwens wel op na een halve km rijden. En als je er rekening mee houdt is het ook niet echt “killing”, maar wel irritant voor mensen met “zero tolerance for bad character”. Ook grappig dat de eerste paar km het oliedrukmetertje niets deed om vervolgens ineens doodleuk weer perfect te werken.
Zucht, maar hij hij rijdt wel erg lekker verder. Zelfs ruimschoots goed genoeg om het slechte karakter ruimschoots te compenseren
roll dat meen je niet van die stuurbekrachtiging.
Wat een bitch is die wagen toch ook he. Nouja 1 voordeel. Het enige wat het nog kán zijn is de hogedruk pomp. De rest vd auto is namelijk al vervangen roll En dat oliedrukmeter is mij toen ik de auto net had wel opgevallen maar heeft het eigenlijk de rest van de tijd dat ik hem had goed gedaan.
Hoe is het met het stoterige rijden, is dat intussen opgelost?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:dat meen je niet van die stuurbekrachtiging.
Wat een bitch is die wagen toch ook he. Nouja 1 voordeel. Het enige wat het nog kán zijn is de hogedruk pomp. De rest vd auto is namelijk al vervangen En dat oliedrukmeter is mij toen ik de auto net had wel opgevallen maar heeft het eigenlijk de rest van de tijd dat ik hem had goed gedaan.
Hoe is het met het stoterige rijden, is dat intussen opgelost?
Dat stoterige rijden is niet meer voorgekomen na het vervangen van de dynamo. Ik beschouw het praktisch gezien dus als opgelost.
De pomp heeft naar mijn idee wel een matige opbrengst. Het duurt best lang voor ie smorgens uit de veren is en dan moet je gas bijgeven om het sneller te laten gaan. Het HD lampje brandt dan ook een tijdje.
Maar goed, dat wispelturige is wel vreemd en maakt het lastig te debuggen.
Een bitch is het idd.
Denk dat als je nog een keer een pompje over hebt dat je er verstandig aan doet om hem eens te vervangen.
Dat stotterende rijden zou dus zomaar te maken kunnen hebben met een dynamo die de ecu van net even te weinig prik voorziet op bepaalde momenten. mooi dat dat opgelost is in elk geval.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 27900
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
als een BX langere tijd stilstaat is het toch wel gebruikelijk dat het omhoog komen wat langere tijd duurt?
gewoon even testen door de D12 paar weken stil te laten staan
arjan_verkade schreef:als een BX langere tijd stilstaat is het toch wel gebruikelijk dat het omhoog komen wat langere tijd duurt?
gewoon even testen door de D12 paar weken stil te laten staan
Ik had de GTI al 2 dagen in gebruik. Hij komt vaak traag omhoog. Dat heeft ie altijd al. De diesel begint zowat gelijk te stijgen zodra de motor aanslaat. Ook als ie een paar dagen heeft stilgestaan. Maar goed, die is ook goed ingedraaid natuurlijk.
Tijd om weer eens wat leven in dit topic te schoppen.
De GTI mag weer een weekje rijden. Dit omdat de Turbo D12 in de garagebox staat. De laatste is niet kapot, maar krijg een lokale bodem antiroest behandeling.
Bij het uit de garagebox rijden gaven de remmen even een harde kloink. Deze zaten blijkbaar vast.
Verder had ik in de tussentijd de afstandsbediening gerepareerd. Ik had nog een zender van de Turbo D12 die ik echter niet meer gebruik omdat ik op de Turbo D12 een RF setje heb van Gemini dat ook heel geyl de knipperlichten aanstuurt. Reparatie bestond uit het vervangen van de batterijen en het omzetten van het exterieur. Het oude exterieur hing van plakband aan elkaar en er miste een kapje. Nu ziet ie er weer uit zoals het hoort en zowaar: hij werkt “nagenoeg” feilloos van een meter afstand. Voorwaar niet slecht voor zo’n waardeloze IR AB.
GTItje rijdt verder fijn: echter 1 probleem dat Gijs al had geconstateerd: de aircopan is niet geheel oliedicht Daar ben ik uiteraard niet blij mee, maar zolang de olie er niet hard uitzeikt moet t maar even zo.
Natuurlijk haperde de stuurbekrachtiging wat in het begin, maar dat schuif ik maar op stijfheid.
Wat mij ook opviel is dat ik de indruk krijg dat de triangelrubbers van de voortrein niet best meer zijn. Ook de stab. stangetjes tokkelen soms wat (dat was mij al wel bekend). Wel snel al: auto heeft nog geen 2 ton gelopen. Nja, het materiaal heb ik nog wel liggen, alleen nog ff een keer eronder schroeven. Dit soort dingen hebben helaas (voor de GTI) te weinig prioriteit omdat ik weinig rij met de auto.
Toch ondanks al dit gezeur wel een fijn karretje. Natuurlijk ook ff de airco laten werken (al is het maar om hem fris te houden).