Verbruiks update..
na 1 tank benzine ong. 1 op 9.5. Wel overwegend veel korte ritten (tussen de 5 en 30 km) met wisselende rijstijl. Soms heb je gewoon ff zin om te scheuren, maar meestal reed ik redelijk normaal en anticiperend. Ik heb trouwens geen last meer van motormanagementstoringen.
Metro2005: mocht je nog meelezen. Hoe haal jij in vredesnaam 1 op 12 met deze auto? Misschien stamp ik ook wel teveel (alsof het een diesel is). Wel apart: met vergelijkbaar gebruik haalt de Turbo D12 ong. 1 op 14/15.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
90 rijden op lange stukken snelweg, dan lukt het wel denk ik.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
mpostma schreef:Verbruiks update..
na 1 tank benzine ong. 1 op 9.5. Wel overwegend veel korte ritten (tussen de 5 en 30 km) met wisselende rijstijl. Soms heb je gewoon ff zin om te scheuren, maar meestal reed ik redelijk normaal en anticiperend. Ik heb trouwens geen last meer van motormanagementstoringen.
Metro2005: mocht je nog meelezen. Hoe haal jij in vredesnaam 1 op 12 met deze auto? Misschien stamp ik ook wel teveel (alsof het een diesel is). Wel apart: met vergelijkbaar gebruik haalt de Turbo D12 ong. 1 op 14/15.
nou, geen korte stukjes rijden, niet te hard mee scheuren, snel doorschakelen en op de snelweg tussen de 100 en 120 blijven.
1 op 8 heb ik ook wel eens gehaald, veeeeeel korte stukjes en het is een dorstig karretje. Airco aan kost ook een sloot benzine.
en gezien je dieselverbruik trap je niet altijd even rustig het gaspedaal in
Maar ach ik ben sowieso raar. Ik haal af en toe 1 op 16 (met mijn vorige zelfs bijna 1 op 17) met de xantia
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:
nou, geen korte stukjes rijden
* check: FALSE: voor de langere stukken pak ik toch liever de diesel.
metro2005 schreef:
niet te hard mee scheuren,
* check.. mwoah.. wat is hard. Soms vind ik wel eens dat ie de letters GTI mag waarmaken. Dat is toch minstens 10 % van de kms.
metro2005 schreef:
snel doorschakelen
* check… mwoah.. ligt aan mijn mood: als ik “normaal” functioneel rij dan schakel ik zeer vroeg over. De motor leent zich er absoluut voor.
metro2005 schreef:
en op de snelweg tussen de 100 en 120 blijven.
* check… FALSE. Al is het gezien het motorgeluid wel een prettiger snelheid dan de 140 km/h die ik meestal pleeg te rijden.
metro2005 schreef:
1 op 8 heb ik ook wel eens gehaald, veeeeeel korte stukjes en het is een dorstig karretje. Airco aan kost ook een sloot benzine.
sja, die airco vind ik ook wel prettig ja! hij zit er ook niet voor niets in natuurlijk. De ontwasemingsfunctie is zeer prettig in dit jaargetrijde.
metro2005 schreef:
en gezien je dieselverbruik trap je niet altijd even rustig het gaspedaal in
Maar ach ik ben sowieso raar. Ik haal af en toe 1 op 16 (met mijn vorige zelfs bijna 1 op 17) met de xantia
weird…
Met de diesel zit er wel duidelijk verschil. Zo gemiddeld genomen rijd ik rond de 1 op 16.
Worst case: veel korte ritjes in de winter OF doorplanken op de autobahn (=190+). korte ritjes in de winter: 1 op 14. Planken op de autobaan: 1 op 12
Best case: op vakantie een tank diesel leegrijden in Zweden bijv. en dan 110/120 rijden. In de praktijk houd ik het over het algemeen wel op 130 en dan is gunstiger dan 1 op 18 goed mogelijk als je gewoon rustig en anticiperend rijdt. Met langere ritten waarbij ik NIET echt op het verbruik let (dus mijns inziens vlot doorrijden) maar het niet continu op een scheuren zet, (onder de 150 blijven) is nog steeds 1 op 17 goed mogelijk.
Haha, ik ben toch meer een dieselhead dan een petrolhead geloof ik.
Edit: de GTI staat weer in zijn hok. T’is weer dieseltijd.
Totaal aantal Berichten: 27901
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
1 op 16 met een GTi 8v?
vraag me af hoe je dat gemeten heb. als je niet altijd bij hetzelfde tankstation gaat kan het wel eens zijn dat de pomp eerder afslaat dan de andere.
1 op 14 hoor ik wel vaker, maar dan zal je toch rustig moeten rijden.
ik denk dat de meeste tussen de 1 op 10 a 1 op 12 rijden.
en voor de scheurders dik onder de 1 op 10
1 op 15 is met een 16V heel goed te halen. met de 8V had ik moeite om de 1 op 10 te halen. daar lag het gemiddelde op 1 op 8 ops:
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 27901
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
mssl schreef:Denk dat 1 op 16 het gemiddelde is van de D12 . Kan het me anders inderdaad niet voorstellen
metro2005 zei dat hij met deze GTi (ex eigenaar) 1 op 16 haalde
zoals marten al zei de D12 loopt 1 op 14/15
GTi 16v loopt vaak zuiniger dan de GTi 8v idd
mpostma schreef:
Haha, ik ben toch meer een dieselhead dan een petrolhead geloof ik.
Edit: de GTI staat weer in zijn hok. T’is weer dieseltijd.
Benzine is ook om zo snel mogelijk te verbranden (vandaar dat het zo enorm goed brandbaar is)!
Benzine kan ook snel oud worden (stook het daarom zsm op), van stallen wordt ie vast niet beter…
Ich bin ein Breaker
arjan_verkade schreef:mssl schreef:Denk dat 1 op 16 het gemiddelde is van de D12 . Kan het me anders inderdaad niet voorstellen
metro2005 zei dat hij met deze GTi (ex eigenaar) 1 op 16 haalde
zoals marten al zei de D12 loopt 1 op 14/15
Dit zei Mark, de vorige eigenaar van de GTI over de Xantia, niet over de GTI.
metro2005 schreef:Maar ach ik ben sowieso raar. Ik haal af en toe 1 op 16 (met mijn vorige zelfs bijna 1 op 17) met de xantia Rolling Eyes
De 1 op 14/15 die ik over de Turbo D12 noemde is wel onder ongunstige omstandigheden. Meestal ga ik toch wel richting de 1 op 16.
Nu, na weer een km of 400 met de diesel te hebben gereden kan ik wederom niet anders concluderen dat die toch zwaar rouleert over de GTI.
@karel: benzine wordt idd wel oud, maar dat geldt niet voor deze laatste tank. Hij liep er trouwens verder goed op.
mssl schreef:Denk dat 1 op 16 het gemiddelde is van de D12 . Kan het me anders inderdaad niet voorstellen
Idd: lezen wat er staat lijkt wel moeilijk te zijn
Ik vond het met een goed draaiende BX 14 al moeilijk om boven de 1 op 15 te komen. Bij de GTI al helemaal. Aangezien ik soms toch nog wel eens netjes en rustig rij heb ik de schade blijkbaar beperkt kunnen houden tot 1 op 9.5 en ik vermoed dat 1 op 12 met de GTI voor mij niet is weggelegd.
Het zegt wel wat over de economie van de Turbo D12 als je ziet hoe gunstig die cijfers eigenlijk nog zijn in verhouding tot de met de GTI bereikte waarden.
arjan_verkade schreef:mssl schreef:Denk dat 1 op 16 het gemiddelde is van de D12 . Kan het me anders inderdaad niet voorstellen
metro2005 zei dat hij met deze GTi (ex eigenaar) 1 op 16 haalde
zoals marten al zei de D12 loopt 1 op 14/15GTi 16v loopt vaak zuiniger dan de GTi 8v idd
1 op 16 was met de 2 liter 8v xantia die ik voor de BX gti had
Wel op hele lange ritten, gemiddeld genomen haalde ik daar probleemloos 1 op 14 mee.
met de BX gti dus ergens tussen de 1 op 8 en 1 op 12-13
echt zuinig is de gti gewoon niet, hoe rustig je ook rijdt.
1 op 11 is echter met gemak te doen maar dan moet je dus niet constant 140 gaan rijden (moet je eens kijken hoeveel toeren die maakt, en dan nog icm de ‘geweldige’ stroomlijn van de bx… )
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:arjan_verkade schreef:mssl schreef:Denk dat 1 op 16 het gemiddelde is van de D12 . Kan het me anders inderdaad niet voorstellen
metro2005 zei dat hij met deze GTi (ex eigenaar) 1 op 16 haalde
zoals marten al zei de D12 loopt 1 op 14/15GTi 16v loopt vaak zuiniger dan de GTi 8v idd
1 op 16 was met de 2 liter 8v xantia die ik voor de BX gti had
Wel op hele lange ritten, gemiddeld genomen haalde ik daar probleemloos 1 op 14 mee.met de BX gti dus ergens tussen de 1 op 8 en 1 op 12-13
echt zuinig is de gti gewoon niet, hoe rustig je ook rijdt.
1 op 11 is echter met gemak te doen maar dan moet je dus niet constant 140 gaan rijden (moet je eens kijken hoeveel toeren die maakt, en dan nog icm de ‘geweldige’ stroomlijn van de bx… )
Ja, da’s duidelijk. Ik moet echt gewoon mijn verwachtingen (zowel van verbruik als prestaties) behoorlijk terugstellen. Verwend kreng dat ik ben
Dat was lang geleden dat ik hierover geschreven heb. Toch een paar sleutelacties (die in het rund van de week topic stonden) niet beschreven. Nu ja, hij doet het nu ook verder goed (voor een backup auto).
Maar deze week moet ie toch maar een keer voor de APK. Ik verwacht niet veel omdat ie maar een paar duizend km heeft gereden dit afgelopen jaar, maar je weet natuurlijk maar nooit. We zullen zien.
FYI:
De GTI wordt nu “as we speak” gekeurd. Ze hebben tegenwoordig een internet terminal bij van Abeelen in Den Bosch (onafhankelijk AKP station). Men klaagde al wel over de leesbaarheid van het kenteken. Sommige letters zijn bijna onleesbaar. Zeker een keer meegewassen.
Ook eens kijken hoe ze gaan mekkeren over de binnenspiegel. Die zit er namelijk niet meer. (ach, in de praktijk vind ik die rechter spiegel een prima alternatief en zo heb je mooi breed zicht).
moet ie alweer voor de keuring, gaat hard voorbij zo’n jaar
Is die binnenspiegel er nou weer afgelazerd die heb ik ook al 2x opnieuw vast moeten plakken.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX