metro2005 schreef:moet ie alweer voor de keuring, gaat hard voorbij zo’n jaar
Is die binnenspiegel er nou weer afgelazerd die heb ik ook al 2x opnieuw vast moeten plakken.
Afgekeurd het grootlicht werkte niet (ook niet met een nieuw lampje en daarna het stekkertje schoonmaken). Binnenspiegel was een kwestie van even snel met wat kranten de achterruit afplakken als ie in een steekproef zou vallen.
@Metro2005. Had je secondenlijm gebruikt of een echte lijm, speciaal voor deze bevestigingsblokjes. Bij secondenlijm is mijn ervaring dat ie idd snel weer loskomt. Met van die “offciele” lijm komt het (bijna) nooit meer los.
Ik zag trouwens wat koelvloeistof glimmen op dat zelfde beruchte kapje waar Wouter ook laatst mee liep te klooien (bij de ontluchtingsnippel op het afdekkapje voor het thermostaathuis. Dat kan natuurlijk wel een licht koelvloeistofverlies dat ik de laatste tijd constateerde, verklaren.
grootlicht werkte niet? vaag dan. Oorzaak gevonden?
die spiegel had ik het met secondenlijm geplakt, eerst met ‘speciale’ lijm ervoor maar dat bleef maar een dag of 2 zitten. Secondenlijm bleef het zitten tot eh, nouja tot hij bij jou eraf viel .
over grootlicht gesproken: is het verplicht dat het lampje op het dashboard werkt dat aangeeft of grootlicht aanstaat of niet?
Koelvloeistoflekkage heb ik nooit gehad met dat ding dus wel vreemd
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:grootlicht werkte niet? vaag dan. Oorzaak gevonden?
die spiegel had ik het met secondenlijm geplakt, eerst met ‘speciale’ lijm ervoor maar dat bleef maar een dag of 2 zitten. Secondenlijm bleef het zitten tot eh, nouja tot hij bij jou eraf viel .
over grootlicht gesproken: is het verplicht dat het lampje op het dashboard werkt dat aangeeft of grootlicht aanstaat of niet?
Jazeker, controlelampje moet ook werken.
Maar het zal wel een draadbreuk moeten zijn of een behoorlijk rot contact. Ik heb het contactje al wat zitten jutteren, maar dat hielp niet echt. Dus misschien moet ik een draad bypassen. Als ik het wist had ik het ter plekke wel gefixed en was ie goedgekeurd.
Sja, ik heb een keer bij de Turbo D12 de spiegel bij de dealer laten plakken toen ik er toch moest zijn voor iets anders. Sindsdien is ie niet meer losgekomen. Daarvoor had ik het een keer met secondenlijm gedaan en dat was ong. een half jaar blijven zitten (ter info: die spiegel van de gti ligt er al minstens sinds september ofzo af).
metro2005 schreef:Koelvloeistoflekkage heb ik nooit gehad met dat ding dus wel vreemd
Ach ja. Slecht karakter heeft ie al wel altijd gehad
mpostma schreef:
Jazeker, controlelampje moet ook werken.
Das nou jammer, moet ik toch het dashboard uit elkaar gaan halen, van een suzuki swift dit keer
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:mpostma schreef:
Jazeker, controlelampje moet ook werken.
Das nou jammer, moet ik toch het dashboard uit elkaar gaan halen, van een suzuki swift dit keer
Sorry, wat zei je daar?
Ik heb de BX weer gerepareerd. Het blokje van de spiegel vastgezet met secondenlijm. Mocht ie morgen eraf flikkeren kan ik altijd nog wel met schilderstape en kranten in de weer om het “vereiste” zicht door de achteruit te laten ontbreken. Immers, de achteruitkijkspiegel mag alleen ontbreken als het zicht door de achteruit ook echt is geobstructeerd (waarbij bovendien een achteruitkijkspiegel aan de rechterkant dient te zijn gemonteerd).
Het grootlicht fiksen was ook weer zo simpel. FF het draadje van het grootlicht uit de connector getrokken en weer terug tuerggestoken. Dat had ik vanmorgen ook nog wel kunnen doen.
Last but not least even het van wouter beruchte ventieldopje eraf gedraaid (hij zwette er wat), wat blauwe siliconenpakking erop gesmeerd en weer teruggedraaid. Hij klemt nog “net”. Plastic is niet altijd beter
mpostma schreef:Ik heb de BX weer gerepareerd. Het blokje van de spiegel vastgezet met secondenlijm. Mocht ie morgen eraf flikkeren kan ik altijd nog wel met schilderstape en kranten in de weer om het “vereiste” zicht door de achteruit te laten ontbreken. Immers, de achteruitkijkspiegel mag alleen ontbreken als het zicht door de achteruit ook echt is geobstructeerd (waarbij bovendien een achteruitkijkspiegel aan de rechterkant dient te zijn gemonteerd).
Een simpel dubbelzijdig plakkertje van een euro is verkrijgbaar bij de automaterialenhandel; als je het goed schoonmaakt en enig geduld hebt alvorens de spiegel erop te zetten werkt dat best goed.
Op nieuwe ruiten zit dit voetje trouwens al af fabriek vastgelijmd met speciale lijm. Naar verluid niet los te krijgen zonder de ruit te breken.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Een simpel dubbelzijdig plakkertje van een euro is verkrijgbaar bij de automaterialenhandel; als je het goed schoonmaakt en enig geduld hebt alvorens de spiegel erop te zetten werkt dat best goed.
Op nieuwe ruiten zit dit voetje trouwens al af fabriek vastgelijmd met speciale lijm. Naar verluid niet los te krijgen zonder de ruit te breken.
kan ik nog eens proberen, want uiteraard lazerde de spiegel er vanmorgen gelijk weer af.
De auto werd edoch goedgekeurd: zonder adviespunten.
mpostma schreef:karel schreef:
Een simpel dubbelzijdig plakkertje van een euro is verkrijgbaar bij de automaterialenhandel; als je het goed schoonmaakt en enig geduld hebt alvorens de spiegel erop te zetten werkt dat best goed.
Op nieuwe ruiten zit dit voetje trouwens al af fabriek vastgelijmd met speciale lijm. Naar verluid niet los te krijgen zonder de ruit te breken.kan ik nog eens proberen, want uiteraard lazerde de spiegel er vanmorgen gelijk weer af.
De auto werd edoch goedgekeurd: zonder adviespunten.
Keurig, hij begint de streken een beetje af te leren lijkt het wel . Ben je nog streng voor hem?
jebbers schreef:Ben je nog streng voor hem?
Ja, maar ik heb het idee dat die GTI de straf net iets te gewillig ondergaat.
Het is nu mooi airco weer dus de GTI weer van stal gehaald. De Turbo D12 is nu trouwens ook te schoon om mee te rijden.
Even wat geklooid met de techniek omdat de multiriem wel eens wat slipt en krijst. Tijd om em wat bij te spannen.
Verder eens naar de koeling gekeken. Ik vind dat ie snel erg heet wordt. Ik was ook wel benieuwd hoe bij aftermarket airco’s de fans zijn geschakeld.
Er zitten “uiteraard” 2 fans in.
Bij fabrieksmontage werkt t als volgt. Hier worden de fans in “halve” of “volle” stand geschakeld.
Halve stand: 2 fans zijn elektrisch gezien in serie geschakeld
Volle stand: (2 fans zijn elektrisch gezien parallel geschakeld)
Er zijn een aantal manieren waarop in verhitte situaties de warmte afgevoerd kan worden.
scenario 0: fans worden niet ingeschakeld.
Airco staat uit EN motor is niet verhit.
scenario 1: fans gaan op halve stand draaien.
Motor redelijk verhit EN airco staat uit
OF
(motor niet verhit EN airco staat aan).
Kortom: als je de airco inschakelt bij koude motor beginnen de fans al gelijk op halve stand te draaien om de condensor te koelen. Als de airco uitgeschakeld is, worden de fans in halve stand aangestuurd als het thermocontact naar de 1e stand schakelt.
scenario 2: fans gaan op hoge stand draaien.
motor redelijk verhit EN airco staat aan.
OF
motor flink verhit EN airco staat uit.
Als de airco al aanstaat en het thermocontact schakelt naar stand 1, dan gaan de fans op de volle stand draaien. Bij airco uit wordt deze stand ingeschakeld als het thermocontact naar de 2de stand schakelt.
scenario 3: fans gaan op hoge stand draaien en airco wordt uitgeschakeld.
motor flink verhit EN airco staat aan. Hoewel de airco aanstaat wordt om te voorkomen dat de motor oververhit raakt, de airco automatisch uitgezet.
Dit komt alleen voor als de airco is ingeschakeld. Stel dat ondanks dat de fans al op volle stand draaiden, de motortemperatuur nog verder oploopt en het thermocontact naar de 2e stand schakelt, dan is de enige manier om de motor nog meer koeling te geven, de airco uitschakelen. Zo krijgt de radiateur geen vooverhitte lucht meer van de condensor, maar gewoon koele lucht.
Bij mijn aftermarket airco is het anders geschakeld.
De rechterfan werkt gewoon op de normale manier zoals dat bij alle 1fan configuraties met 2 standen gebruikelijk is.
Deze fan wordt bij de 1ste stand van het thermocontact in serie met een weerstand geschakeld zodat ie zachtjes gaat draaien en bij de 2de stand van het thermocontact wordt ie zonder weerstand geschakeld en gaat ie voluit draaien.
De linkerfan wordt uitsluitend door de aircobedrading ingeschakeld en deze gaat gelijk voluit draaien zodra de airco wordt aangezet. De twee fans werken dus autonoom van elkaar.
Overigens moest ik ook constateren dat het thermocontact kapot was. Dat gevoel had ik vorig jaar al een keer toen ik in de file stond. Toen liep de koelwatermeter waanzinnig hoog op (tegen de 110 graden op de meter) voordat de ventilator aanging. Wat ik nu heb geconstateerd is dat de eerste stand van het thermocontact niet meer werkt. De fan gaat dus niet meer op halve kracht draaien. Pas als de termperatuur heel hoog is opgelopen gaat de fan voluit draaien.
Verder werkt de thermostaat prima (is trouwens ook recent geleden onder beheer van Metro2005 nog vernieuwd) en met de radiateur is ook niks mis.
mpostma schreef:
Bij mijn aftermarket airco is het anders geschakeld.
De rechterfan werkt gewoon op de normale manier zoals dat bij alle 1fan configuraties met 2 standen gebruikelijk is.
Deze fan wordt bij de 1ste stand van het thermocontact in serie met een weerstand geschakeld zodat ie zachtjes gaat draaien en bij de 2de stand van het thermocontact wordt ie zonder weerstand geschakeld en gaat ie voluit draaien.
De linkerfan wordt uitsluitend door de aircobedrading ingeschakeld en deze gaat gelijk voluit draaien zodra de airco wordt aangezet. De twee fans werken dus autonoom van elkaar.
Interessant stukje. Bij mijn aftermarket-airco werken de fans ook autonoom van elkaar, maar als ik dit zo lees zou dat best origineel zo kunnen werken. In principe gaat het ook prima.
Nou, die GTI blijft toch wel een zeurderig om aandacht vragend geval.
Nog steeds iets koelvloeistoflekkage. Geen idee waar exact. Aangezien het thermocontact ook niet goed werkt (en de motor soms wel erg warm wordt) krijg ik wel de indruk dat ie aardig wat druk opbouwt. Binnenkort maar eens afpersen (ik heb inmiddels de toolie daarvoor). TEvens het thermocontact vervangen. Wellicht gooit het het gewoon via de radiateurdop eruit omdat ie te warm wordt.
Verder zag ik olielekkage (hehe, dat hadden we niet eerder meegemaakt). Dit keer lekt ie meer achter de motor. Om precies te zijn uit de stroomverdeler. Sja, t beruchte o-ringetje wellicht? Natuurlijk kon je vewachten dat ie hier ook zou sneuvelen.
Last but not least de multieriem.
Deze kan niet strakker gesteld worden.. Moet ik de dynamostelinrichting gaan aanpassen om em nog strakker te kunnen stellen. Zo’n gillende multieriem is ook geen gehoor.
Zo kom je nog eens toe aan het inbouwen van autoradio + speakers (not).
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
wel grappig dit is 1 van de weinigen BXen die een slecht karakter heeft
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ach ja, karakter…
Het is ook een beetje een gevoelskwestie. Met de TurboD12 maak ik ong. 10x zoveel kms, maar ik heb het idee dat de GTI me qua onderhoud meer tijd kost.
McDean schreef:wel grappig dit is 1 van de weinigen BXen die een slecht karakter heeft
Toevallig heb ik al een 100% succesrate.
Dit was mijn 2e bx en mijn 2e bx met slecht karakter
en toch he… toch ben ik stiekem een beetje aan het loeren naar een basisbxje… ops:
De multiriem heb ik trouwens nog vervangen toen ik de gti nog had dus zó oud is die niet. Raar dat ie alweer slipt.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX