Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Beste AX rijders,
Op de veerpoten van mijn AX zitten van die draadjes (1.1i first class) nu wil het dat die draadjes helemaal weggesmolten zijn. Nu heb ik die blootliggende draadjes al met tape ingepakt maar vraag me toch af waar die draadjes nou precies voor zijn.
Ikzelf denk aan het afvoeren van wrijvingsenergie o.i.d. maar wellicht ook ergens anders voor.
De auto heeft verder helemaal geen klachten, maar ik vraag me af of er meer AX rijders zijn die dit probleempje hebben.
Ikzelf zit aan blikseminslag ofzo te denken…
ben benieuwd naar jullie reakties!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
die zitten niet alleen in een AX, maar waarvoor ze dienen?????
statische elektriciteit of zo, of zorgen voor de massa voor je rem indicator (contact in de blokken dat een licht laat opgloeien wanneer ze bijna versleten zijn)
kan je toch gewoon nieuwe trekken, zit direct aan de massa
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Zorgt idd voor massa voor je remblokken indicatie
Groet, Rogier
beetje omgekeerde wereld maar zet er een draadzekering tussen van 10 of van 16A
moest er weer iets mislopen daar fikt de wagen niet af
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
kakanox schreef:die dingen zijn in principe afgezekerd op het lampje….
waarom verbrand het draadje dan?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik denk dat als het door de bliksem komt het lampje niet alleen geknapt is maar dat de draadjes ook rustig weggesmolten kunnen zijn. In bliksem zit zoveel energie dat de normale natuurkundewetten niet meer op gaan.
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Ik denk dat als het door de bliksem komt het lampje niet alleen geknapt is maar dat de draadjes ook rustig weggesmolten kunnen zijn. In bliksem zit zoveel energie dat de normale natuurkundewetten niet meer op gaan.
Zeg maar gerust dat er van een AXje weinig overblijft na een blikseminslag, zoiets zie je heus wel hoor.
Als dat draadje contact maakt met de massa, gaat het lampje op je dashbord branden, normaal gezien gebeurt dit ook als de remblokken te ver zijn doorgesleten. Heb het onlangs bij mijn Xantia gehad, na een paar dagen het draadje toch maar weggetrokken en er een knoop ingelegd, er was niets gesmolten. Ik denk dat bij jouw dat draadje tegen een hete remklauw/schijf heeft gezeten en daardoor gesmolten.
PS: Elmer voor een bliksem gelden gewoon de natuurkundige wetten zoals we die kennen
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Mmmmm ik zal die draadjes een gaan volgen vanaf de remblokken, maar toch vreemd dat ze door warmte afgefakkeld zouden zijn…..
Tis namelijk aan 2 kanten
En als het een massadraadje is (en dat lijkt het inderdaad) dan moet er wel een flinke +stroom opgestaan hebben om die draadjes te laten gloeien…....
Nou gelukkig heeft het geen invloed op het rijden dat doet het bakkie prima….
Overigens vanaf morgen het abcX weer compleet en dan dan maar liefst ruim 1.100.000 kilometers voor de deur staan, hoezo citroens onbetrouwbaar????
Greetz Mike
AX 1.1 First Class 160.000 km (nu bijna een jaar in bezit)
BX TZD Break 455.000 km (miv van morgen)
CX 20 Pallas 510.000 km (al reeds ruim 5 jaar zwevend)
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Die draadjes bovenop je veerpoten (onder de motorkap) zijn voor de massa en deze hebben zeer zeker een belangrijke functie dus sluit ze zo snel mogelijk weer aan. Anders worden je wiellagers op gevreten, dit komt doordat er op een of andere manier statisch elektrischie tijd wordt opgewekt en als je dan die massakabels op je veerpoten er niet op heb zitten gaat de auto proberen om daar massa te trekken. Dus dat wordt dan een duur geintje als je wiellagers weggevreten zijn.
Djoeri
Citroen C3II 2013 1.2 VTI 82pk
Djoeri schreef:Die draadjes bovenop je veerpoten (onder de motorkap) zijn voor de massa en deze hebben zeer zeker een belangrijke functie dus sluit ze zo snel mogelijk weer aan. Anders worden je wiellagers op gevreten, dit komt doordat er op een of andere manier statisch elektrischie tijd wordt opgewekt en als je dan die massakabels op je veerpoten er niet op heb zitten gaat de auto proberen om daar massa te trekken. Dus dat wordt dan een duur geintje als je wiellagers weggevreten zijn.
Djoeri
kan het dan niet zijn dat de massakabel tussen batterij en motor slecht contact maakt?
want de motor hangt in rubber blokken, uitlaat net zo, buiten die massa kabel niet echt een goede negatieve verbinding buiten de wiellagers - veerpoten en dat stomme kabeltje bovenop
dus misschien eens kijken naar die aansluiting van de massakabel op de motor
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ja dat kan ook, probeer al je massapunten te reinigen. er zit er ook een aan de rechterkant tegen je raam aan. (vanaf bestuurderskant gezien. tenminste bij mijn ax uit 95)
Citroen C3II 2013 1.2 VTI 82pk
Djoeri schreef:Die draadjes bovenop je veerpoten (onder de motorkap) zijn voor de massa en deze hebben zeer zeker een belangrijke functie dus sluit ze zo snel mogelijk weer aan. Anders worden je wiellagers op gevreten, dit komt doordat er op een of andere manier statisch elektrischie tijd wordt opgewekt en als je dan die massakabels op je veerpoten er niet op heb zitten gaat de auto proberen om daar massa te trekken. Dus dat wordt dan een duur geintje als je wiellagers weggevreten zijn.
Djoeri
Het eerste correcte antwoord!
De draadjes bovenop de veerpoten zorgen idd voor een elektrisch veld in je wiellager. Het is een kwaaltje van de AXen omdat ze op die contacten ook flink roesten. Ik pak ze altijd meteen aan. ff opschuren en invetten met zuurvrije vaseline en je hebt er voorlopig geen last meer van.
Because weight is just a waste of Fun