2 van de 2
 < Vorige 1 2

heet motorruim
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3779

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 16 juli 2006 02:32 PM
  [ # 16 ]

De instroom zal wel redelijk okee zijn, alhoewel de radiateur die lucht dan opwarmt. De doorsrtoming lijkt mij zo weinig, de lucht blijft hangen.
Maar goed ik zal nog eens naar de luchtroosters kijken bij de motorkapachterrand.

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2937

Gepost: 16 juli 2006 02:54 PM
  [ # 17 ]

De hoeveelheid lucht hangt niet zozeer af van de grootte van de ‘grille’ maar meer van de doorstroming. De CX bijvoorbeeld (met z’n voorovergekantelde motor) koelt zichzelf heel effectief met rijlucht.
vergeet niet hoe harder je rijdt hoe meer lucht er door zou kunnen stromen

Een betere of harder draaiende of zelfs een extra ventilator kan ook helpen.

De ‘kleine’ grille onder de bumper van de Xm is groot genoeg om lucht aan te zuigen voor een V6 met airco of een 2.5td (met intercooler) dus je maakt je echt zorgen om niks Rolling Eyes

Tenslotte worden auto’s steeds efficienter als het gaat om de warmtehuishouding van de motor (hoe minder energie er in de verwarming van je blok gaat hoe meer er voor de aandrijving gebruikt wordt Wink 

Mijn C5 lijkt een grote grille te hebben boven en onder, maar in werkelijkheid is daar slechts een gedeelte van open, meer is blijkbaar niet nodig, ondanks 2.2HDi, dikke intercooler, airco, Fap, twee kats, etc.:

of wat denk je hier van:

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3213

Gepost: 16 juli 2006 02:59 PM
  [ # 18 ]

Er staat in een oude Ambiance Extreme van de XM club een verslag van 2 gasten die met een V6 aan de Amsterdam-Dakar Challenge deelnamen. Het enige wat die gasten aan koelproblemen hebben gehad was een gescheurde leiding. Dan zal het wel niet zo’n vaart lopen met de oververhitting, denk ik zo. Wink

Animal triste post coitum

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 16 juli 2006 06:59 PM
  [ # 19 ]

De XM heeft een groot gapend gat onder de kentekenplaat zitten, dan nog 2 fans die flink kunnen draaien en dan nog de uitstroomopeningen voor de ruitenwissers.

De motorkap van een xm is ook goed geisoleerd, lijkt mij dat een warme motorkap, door het zonnetje komt

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

robbiedee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 134

Gepost: 11 augustus 2006 05:48 PM
  [ # 20 ]

Net terug uit het (midden juli) erg warme Frankrijk.  Natte boel hier zeg.

Ik zet bij pauzes in Frankrijk altijd de motorkap open. Een soort bijgeloof van mij maar ik heb (bij Yahoo) inmiddels verschillende verhalen gelezen van weglopende koelvloeistof na langere ritten, en wel tijdens het stilstaan.

Tijdens het stilstaan kan de motor die dan opeens geen rijwind meer krijgt de warmte niet goed kwijt. Als gevolg raakt de koelvloeistof aan de kook en verlaat via het overloopklepje het expansievat.

Verders hebben niet alle XMs twee ventilatoren. Er zijn XMs waarvan de ventilatoren na het uitzetten van de motor (en bij hoge motor temperatuur) “nadraaien”. De mijne doet dat niet. Dus ik zet de klep open en laat het contact nog even aan staan tot de ventilator stopt.

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook