Twee weken geleden een middagje test gereden. Volgende week staat onze nagelnieuwe C6 2.7 HDi al voor de deur. Wij stonden versteld van de snelle levertijd.
Prachtige wagen die C6 Dat is passie en emotie.
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Levertijden
Speedybritt schreef:..... Wij stonden versteld van de snelle levertijd.
.....
Tijdens de opstart was dat van juli 2005 tot april 2006 .Maar mijn rouge profond tic zal daar wel voor iets tussen gezeten hebben.
Ik denk dat ze nog steeds aan hetzelfde ritme produceren (100-200 / dag - klopt dat eviltwin??). Maar de markt staat niet bepaald te trappelen voor een C6 vandaar de snelle levertijd waarschijnlijk, mede ook door de kleur keuze.
Ik stel me trouwens de vraag hoe ze (Citroën) zouden reageren als je zou stellen (als je dat al zou willen) ik wil een C6 full option in dat geel waarin de C4 Grand Picasso geleverd werd (ik vergeet altijd de naam van die kleur). Benieuwd of ze al wat minder eigenwijs zijn nu het niet zo storm loopt.
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
wat dat ‘niet zo storm lopen’ betrefd, we zien dat allemaal met eigen ogen dat de C6 niet zo’n daverend commercieel succes heeft, maar ik heb gehoord dat Citroën Nederland ook niet geloofd in heel dat C6 avontuur, daar waar de Belgische en Duitse importeurs wel nog de nodige energie steken in marketing en reclame voor de C6, eigenlijk is dat de doodsteek voor zijn commerciële carriere als de directie van het merk al aangeeft dat ‘t net dweilen is met de kraan open, wat ‘t de moeite nemen om een C6 aan de man te brengen betrefd, wat is hier nu allemaal van waar ?
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Citroen Nl
georgeskawa schreef:..... maar ik heb gehoord dat Citroën Nederland ook niet geloofd in heel dat C6 avontuur…... wat is hier nu allemaal van waar ?
Persoonlijk denk ik dat hier niet veel van waar is:
1) Zou me verbazen dat het moederhuis in Frankrijk zo een tegendraadse houding van 1 van haar belangrijkste affiliates zou dulden
2) Waarom heeft Citroën Nl dan een aparte site voor de C6 laten bouwen waar eigenaars hun indrukken kunnen “delen” met de rest van Nl?
3) anderzijds: Nl gaat idd niet zo ver als bvb Denemarken waar (ik begrijp uit een artikeltje in Citroexpert) de C6 net als de lexus via een beperkt aantal dealers wordt aangeboden.
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
een paar puntjes:
[list]-productie over het afgelopen jaar (jul-jun) was niet helemaal het max van 20.000 maar zo’n 15.000. Niet super maar ook niet slecht. Véél beter dan de 407coupé bijvoorbeeld.
-Citroën NL heeft er aan het begin veel ingestoken, maar konden moeilijk leveren en leken het een tijdje te hebben opgegeven. Hun oorspronkelijke doelen (1000/jr) hebben ze absoluut niet kunnen waarmaken (<400), dus ik denk niet dat ze dat op Cit-HQ/Fr erg kunnen waarderen.
-Bij Cit-NL kunnen ze zich verschuilen achter het feit dat de kale prijzen voor heel EU gelijk gesteld zijn, met vervelende gevolgen voor NL (of DK)
-In Denemarken is de C6 nog veel duurder. (BPM=100% oid)
-Ze geloofden er dus wel in bij Cit-NL, maar nu klagen zelfs de dealers dat Cit-NL er meer in moet steken (reclame? pers? acties?). De verkopen zijn dus gedaald.
-Nu is er een leuk actiemodel (LB voor de lease) maar nog steeds geen 2.2 BVA6. Dat is denk ik de belangrijkste misser voor het product C6. Dealer waren erg huivering zo’n versie (2.2 BVM) binnen te halen.
-Cit-HQ heeft volgens mij de organisatie omgegooid bij Cit-NL.
-Ik krijg niet het idee dat Cit-HQ/Fr een goed marketing plan had (of heeft) voor de C6, waaraan de importeurs zich moeten houden. In eerste instantie verscheen de C6 bijvoorbeeld als courtesy-car bij film-festivals etc. maar dat hield snel op
-Aparte sites zijn vrij normaal, er is er een voor de ligne business, voor verschillende modellen (C4-C4pic etc.) , voor vanalles, dus ook C6. Die C6 site werkt vooral contra-productief, zie eerdere opmerkingen
-Citroën had tradioneel altijd relatief grote budgetten per auto, voor publiciteit/reclame.
-Citroën verkoopt altijd veel met kortingen. Niet op de C6. Wil je korting dan moet je een verse 2e hands demo of Citroën company car kopen. (<20dkm)
-Verkopen in bijv. Duitsland liggen op het niveau van Frankrijk, met de aantekening dat in Dl de C5 relatief weinig populair was, de Xm deste meer.
-China zou de grootste markt moeten worden. Ik zie dat in de loop van de levensduur wel gebeuren (omdat de EU markt zal teruglopen)
-vwb een C6 in Icare geel; er gingen altijd verhalen (o.a. xantia) dat je voor zo’n 500eur in principe iedere kleur kon krijgen. Dus als je idd zoiets wilt, dan moet je dat gewoon probere. Ook bij een basismerk als VW bieden ze sonderlackierung aan. De vraag is, als ze al zo gek zijn om dit voor 500=1500eur extra te doen, ben je dan beperkt tot “Rennes” kleuren (p407 prune montecristo of or blanc) of zou je ook C4 Icare of p207 Jaune Lacerta kunnen krijgen
[/list:u]
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Heeft iemand misschien cijfers van de XM verkopen tov de C6 verkopen?
Meeste mensen vinden een Citroen wel mooi, maar vinden het niks om zelf te hebben. Dat is mijn een XM ook. Ik krijg wel een opmerkingen dat ik met m’n directeursbak kom aanrijden (en dat is natuurlijk ook zo )
easternnl schreef:Heeft iemand misschien cijfers van de XM verkopen tov de C6 verkopen?
Van de Xm bouwden Citroën in het eerste volle jaar tegen de 100.000 units. Dat was ook waar de fabriek op ingesteld was. Daarna zakte het behoorlijk in. Uiteindelijk: 333.000 in 11jaar = ~ 30d/jr. Voor Nederland zijn de cijfers over de Xm via http://www.autoweek.nl op te vragen
Ter vergelijking
De CX zat op 1milj in 16jaar =60d/jr
De DS/ID zat op 1,4milj in 20jr = 70d/jr
De TA zat op 1milj in 22jr (minus 6oorlogsjaren) = ~60d/jr
cijfers zijn over alle modelllen, break, prestige, cabrio.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
voor de volledigheid, NL Xm cijfers:
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Citroen&modelserie=XM
13.000 in 11jaar,
topjaar 1992: 2400
laatste jaar (1999) vergelijkbaar met C6: 451
let erop dat de Xm in een grotere variëteit kwam:
berline/break
V6/V6.24
4cil inj /turbo
3 Diesels
handbak/automaat
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oftewel vroeger deed Citroën betere zaken als nu
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Neen! das omdat citroën niet uit Duitsland komt en ook een beetje het imago van een Frans merk. Zoals skoda. Wie wou er vroeger een skoda?? En nu het in handen is van de VAG-group, nu wil plots iedereen een Skoda.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Zo beter?
Blooper1963 schreef:Zo beter?
toppie
Arjan Verkade schreef:Oftewel vroeger deed Citroën betere zaken dan nu
dat is de vraag…hoeveel winst maken ze per C6, hoeveel was het per Xm?
Ik denk dat ze nu winstgevender zijn. De markt die ze vroeger afdekten met Xantia en Xm doen ze nu met Picasso’s (3 zelfs) C-Crosser en C5.
Vooral Xs.Picasso, maar ook Crosser en C8 zijn auto’s waarvoor een erg lage investering is gedaan. De C8 verkoopt (in NL) vreemd genoeg ook beter dan de C6
Zoals al eerder opgemerkt is de C6 een investering om een nieuw/verloren marktsegment te heroveren, dat hoeft niet direct winstgevend te zijn, zolang als de auto fungeeert als vaandeldrager of vlaggeschip en er wat op de mindere modellen afstraalt.
Ik ben persoonlijk alleen maar Xantia gaan rijden omdat ik verzot was op de Xm.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije