Beste DS experts,
Het zal wel 36 graden zijn maar de temperatuur meter op mijn lpg lopende DS 20 van 69 zou niet aan het einde van het witte bandje moeten zijn. Ik heb pas een drie rij radiateur gepast, de thermostaat werkt prima en is niew, de waterpomp is niew, er zijn geen lekken, en de laatste paar dagen heb ik het boeltje eruit gehaald en met de tuinslang goed de blok proberen te spoelen. Er kwam wat bruinig water uit. Toen heb ook wat spul van de auto zaak gebruikt om te reinigen, en niew anti-vries erin. En toch vanmiddag hetzelfde verhaal. Dit probleem heb ik nooit zo gehad, zeker niet toen ik net een paar jaar geleden lpg liet instaleren. Trouwens hij loopt niet koeler op benzine.
Ik weet niet meer wat ik eraan kan doen. De motor loopt eigenlijk prima nu (ik ontdekte kort geleden dat een bobine die ik nieuw van Chyparse kocht de oorzaak was van een slecht stationair op lpg met de motor warm). Ik kan me aleen voorstellen dat de motor eruit moet en al de watergangen met de hand schoon moeten worden gemaakt. De buisen zijn alemaal ok… maar roestvorming die ik aan de onderste metalen buis zag gisteren lieten me denken dat er mischien ook nog wat korst in de blok zouden kunnen zijn.
De ervaring met de matige niewe bobine maakt me denken dat mischien ook nog is een oude waterpomp het mischien wat beter zou kunnen doen.
Mischien moet ik ook de kleppen weer stellen op 20 en 25 zoals de garage me in Borculo aanraden. De timing is ok.
Een deskundige merkte dat de waterslangen voor mijn lpg instalatie van de verwarming liepen en zij dat het daarom lag. Hij zij dat heet beter is om van de slang die naar de carburateur verwarming gaat in te sluiten met de “in” en “uit” slang in serie. Een andere vriend zij dat ik maar een ventilator van een CX moest instaleeren of een van een DS 23. Maar ik denk dat ook met de hitte deze zomer had de motor normaal gesproken niet te heet moeten lopen.
Ik ben beniewd wat jullie hiervan vinden.
Hans Staartjes
Londen
Hans Staartjes
Hallo Hans,
Heb je de thermostaat zelf uitgeprobeerd in een pannetje water dat aan de kook gebracht wordt met eventueel een thermometer erbij?
Nadeel van die dingen is toch dat ze regelmatig stuk gaan….... En als ie niet volledig opent, kan ik me voorstellen dat de koeling wat in het gedrang komt.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
superpetur schreef:Hallo Hans,
Heb je de thermostaat zelf uitgeprobeerd in een pannetje water dat aan de kook gebracht wordt met eventueel een thermometer erbij?
Nadeel van die dingen is toch dat ze regelmatig stuk gaan….... En als ie niet volledig opent, kan ik me voorstellen dat de koeling wat in het gedrang komt.MVG, Peter
Ja Peter… inderdaad in het pannetje gedaan vanochtend. De niewe thermostaat en trouwens de ouwe ook doen het goed. Ook nog is de wagen een tijde gereden zonder thermostaat. Geen verschil.
Mischien krijg ik valse readings van de temperatuur sensor.
Hans
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
het beste is een watertemperatuur meter te installeren van bijvoorbeeld vdo want de informatie die de originele meter en waarschuwingslampen geven zijn niet wat je noemt betrouwbaar.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
charlesdegaulle21 schreef:het beste is een watertemperatuur meter te installeren van bijvoorbeeld vdo want de informatie die de originele meter en waarschuwingslampen geven zijn niet wat je noemt betrouwbaar.
Precies!
Eerst met een goede temperatuurmeter meten! De betere garage bedrijven kunnen dat met een speciale meter doen! Als je geen rode stoplampen ziet aangaan lijkt me dat alles ok is.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo,
Ik had hetzelfde probleem een aantal weken geleden. Ik heb dit als volgt opgelost;
-Spal ventilator (80 eurie) die kun je met metalen Ty-raps aan de radiator bevestigen.
- Temp meter gekocht van 40 eurie waarbij de sensor bevestigd is in de retourslang. (2 uurtjes werk)
-Een tempsensor voor de radiator gekocht 68-82. Want ik bemerkte dat de temp. bij de retourslang hoger lag dan bij de sensor!
Misschien heb je hier wat aan? Ik moet eerlijk bekennen dat ik een leek ben maar zo heb ik het opgelost en het werkt perfect!
lopezdijkstra schreef:Hallo,
Ik had hetzelfde probleem een aantal weken geleden. Ik heb dit als volgt opgelost;
-Spal ventilator (80 eurie) die kun je met metalen Ty-raps aan de radiator bevestigen.
- Temp meter gekocht van 40 eurie waarbij de sensor bevestigd is in de retourslang. (2 uurtjes werk)
-Een tempsensor voor de radiator gekocht 68-82. Want ik bemerkte dat de temp. bij de retourslang hoger lag dan bij de sensor!Misschien heb je hier wat aan? Ik moet eerlijk bekennen dat ik een leek ben maar zo heb ik het opgelost en het werkt perfect!
Oh ja….Je hebt van spal ook een instelbare sensor waarvan je de temp-sensor gewoon in de retourslang hangt. Voor de mensen die een 2 rijen ventilator hebben!
bedankt voor deze tips. Ik ben niet bekend met Spal, maar zal onderzoeken. Toevalig ben ik naar een garage geweest die een infrarood temperatuur meter had (ziet er pistool achtig uit). Die is gemikt op al de slangen. Resultaat: temperatuur rond de 80, normaal dus! en dat terwijl ik al drie temperatuur metertjes in het dashboard heb gehad! Ik denk dat ik eerst aan een niewe sensor ben (zal wel Chyparse moeten worden als ik weer in Nederland ben, maar ik zou ook is gewoon zoo’n onderdeel hier willen vinden).
Ik heb intussen ook een tweede hands ventilator voor een DS 23 van een vriend. Dit is toch handig lijkt me als je in het verkeer ben. Ik vraag me aleen wat de beste bedrading route is. Ik heb ook van Huub int Zand een Jaeger instrument en een tweede hands sensor. Dit laatste hoor je in de retourslang te instaleeren. Nadeel natuurlijk is dat het onbekend is of die sensor het wel ok doet.
dank,
Hans
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In Londen heb je Brodie engeneering. Die verkopen veel onderdelen. Anders je licht opsteken bij de Citroën Car Club.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>