heb een citroen zx aura bouwjaar 92, met 261000 km opde teller.een paar dagen geleden, onder het rijden liep de temperatuurmeter op, tot in het rode gebied en begon het rode lampje te branden. heb de auto stil gezet. en het water gekontroleerd. niks mis mee. olie op peil.alleen de slang naar de termostaat, was kokent heet, dus ik dacht termostaat stuk , gaat niet meer open. termostaat vervangen en gelijk systeem doorgespoeld.maar liep nog warm. waterpomp gekontroleerd, niks mis mee. alleen komt er geen water in de motor. zelfs niet met de termostaat. eruit.dus mischien kapotte koppakking? er zit geen water bij de olie. wel komt er een witte rook uit de uitlaat bij gas geven.iemand een idee.
* en het water gekontroleerd. niks mis mee
* er zit geen water bij de olie
hieruit blijkt dat je geen lekkende koppaking hebt anders zou je het koelsysteem steeds moeten bijvullen. Ook zeg je geen water bij de olie dus geen creme kleurige substantie aan de peilstok.
nou vraag ik me af of de waterpomp de koelvloeistof nog wel rondpomp.
heb je het koelsysteem wel ontlucht na het opnieuw vullen ???
borrelt het in de radiateur bij plotseling gasgeven ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
ja het borelt , heb hem ontlucht. zitten ook van die ontluchtings nippels.er blijft lucht uit komen. is dat de reden waarom er iedere keer geen water in de motor komt dan? en hoe kan ik goed ontluchten dan.?
tanyheeren schreef:ja het borelt , heb hem ontlucht. zitten ook van die ontluchtings nippels.er blijft lucht uit komen. is dat de reden waarom er iedere keer geen water in de motor komt dan? en hoe kan ik goed ontluchten dan.?
Jazeker; als je niet goed ontlucht gaat het water niet circulren
wellicht het ontluchtingsnippeltje (scrable tip ) aan de achterkant vergeten
ffff elders op het forum aan zx rijders vragen waar alle nippels bij een zx aura zitten ....................
dus bij draaiende moter fff alle nippels 1 voor 1 nalopen tot er water/koelvloeistof uitkomt.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Wat voor motor is het?
Er zitten drie ontluchtingsnippels op een 1.6. Je moet een dingetje maken waarmee je de radiateur bijvult tot boven het niveau van de nippel op de kachelslang. Dit is de slang die door je schutbord heenloopt. Dat dingetje moet dus koelvloeistof kunnen hebben op een peil boven dat van de ontluchtingnippels.
Als je dat niet doet dan blijft er lucht in je systeem zitten.
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Wat voor motor is het?
Er zitten drie ontluchtingsnippels op een 1.6. Je moet een dingetje maken waarmee je de radiateur bijvult tot boven het niveau van de nippel op de kachelslang. Dit is de slang die door je schutbord heenloopt. Dat dingetje moet dus koelvloeistof kunnen hebben op een peil boven dat van de ontluchtingnippels.
Als je dat niet doet dan blijft er lucht in je systeem zitten.
is dit de reden dat de motor zich niet vult met water? en als ik het motorblok vul met water, bij de termostaat, en de termosstaal monteer, als ik daarna hem weer eraf haal staat de motor weer droog
doe het nou ffff volgens het boekje:
radiateur bijvullen tot alle nippels ontlucht zijn. pas dan weet je dat je het probleem elders moet zoeken.
dus niet bijvullen bij/op/over de thermosstaat
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Peteryed schreef:Is het ook een idee om tijdens het onluchten de kachel aan te zetten of maakt dat niks uit?
kijk eens aan: nog zo’n prachtige opmerking
uiteraard de kachel fff op “warm” zetten anders zou na het ontluchten nog altijd lucht uit het kachelhuis kunnen komen zodra je ‘m openzet (met als gevolg een te heet wordende moter…......)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:(met als gevolg een te heet wordende moter…......)
Waardoor je alsnog een lekke kop krijgt
ZX1.4i schreef:citroen23 schreef:(met als gevolg een te heet wordende moter…......)
Waardoor je alsnog een lekke kop krijgt
en dat kan/zal niet de bedoeling zijn
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:doe het nou ffff volgens het boekje
radiateur bijvullen tot alle nippels ontlucht zijn. pas dan weet je dat je het probleem elders moet zoeken.
dus niet bijvullen bij/op/over de thermosstaat lol
heb alles nog even nagezien. en het oliepijl is 2 cm gestegen boven het maximum, maar kan geen water bij de olie ontdekken. toch vreemd
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Oliepeil kan niet spontaan omhoog gaan. Olie drijft wel op water misschien heeft de auto lang stilgestaan. Je kan bij de dealer/specialist een pil halen. Als je deze in je koelsysteem gooit kan je nagaan of de koppakking lek is. Ook geeft aan dat je witte rook ziet bij gasgeven, zal dat dan toch maar eens gaan doen
citroen23 schreef:doe het nou ffff volgens het boekje
radiateur bijvullen tot alle nippels ontlucht zijn. pas dan weet je dat je het probleem elders moet zoeken.
dus niet bijvullen bij/op/over de thermosstaat lol
was dus een lekke koppaking.maar met de kop aandraaien, is er een bout door de draat gedraait . iemand een oplossing?
tanyheeren schreef:citroen23 schreef:doe het nou ffff volgens het boekje
radiateur bijvullen tot alle nippels ontlucht zijn. pas dan weet je dat je het probleem elders moet zoeken.
dus niet bijvullen bij/op/over de thermosstaat lolwas dus een lekke koppaking.maar met de kop aandraaien, is er een bout door de draat gedraait . iemand een oplossing?
was dus wel een kapotte koppaking.imidels gemaakt. 700 euro armer. maar ik kan weer genieten van mijn zx