razor schreef:bobines werken of goed of niet
Er staat hier ergens een draadje over een DS die schokte en dan metname op gas. Uiteindelijk bleek het ook een slechte bobine te zijn.
Animal triste post coitum

Totaal aantal Berichten: 1412
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
En aangezien een bobine een makkelijk te vervangen apparaat is, begin je dus bij voorkeur dáár met zoeken.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Ik wens je succes met je zoektocht.
Als GtiT rijder had ik dezelfde klachten Ook bij mij schokte de CX ook tussen de 2000 en 2500 rpm. (sporadisch niet heel freqent). Bij mij heeft een oa rondje bougies, (heb jij trouwens de juiste gap ingesteld?), kabels en nieuwe accu het probleem opgelost. Verder behandel ik regelmatig de contacten met WD 40 en vaseline. Ook heb ik een tijdje op euro 98 gereden, en 1x een injectiereiniger gebruikt. Volgens mij had dit geen effect, ik rij nu weer op euro 95, probleemloos.
Achteraf verdenk ik toch mijn luchtslangen, ook niets te zien maar ik heb ze wel allemaal los gehad en weer opnieuw gemonteerd.
Het was niet zo dat de klacht in 1x keer was opgelost. Alles klusjes bij elkaar hebben ervoor gezorgd dat ik de klacht niet meer heb.
Nogmaals succes en laat de moed niet zakken.
Ik heb daarna nog 2x het probleem heel erg gehad, dit was 1x nadat ik in Frankrijk vermoedelijk vuile benzine had getankt, en 1x toen de luchtslang van mijn Turbo was losgeschoten. Dit veroorzaakte dezelfde klacht maar zeer excessief tussen de 2000 en 2500 toeren. . Toen was er eigenlijk niet te rijden.
Schokken Motor CX injectie
Heb het ook een keer gehad, bij mij was het de condesator (zwarte blokje) over de bobine, die bleek een slecht contact te hebben.
Schoongemaakt, aangeknepen en ingevet met vaseline en nooit weer een schokje gehad.
gr. Wouter
VanClee’ man…..
Die condensators heb ik al afgekoppeld, omdat die al eerder als verdacht waren aangemerkt op het forum. Dit had geen resultaat.
Die luchtslangenspaghetti heb ik ook al los gehad en weer vastgezet. Ook geen effect.
Heb wel het idee dat de injectiesysteemreiniger die ik bij de laatste tankbeurt erbij gegooid heb enigszins heeft geholpen. Het probleem blijft zich echter in meer of mindere mate voordoen.
Ga toch maar eerst bobines vervangen, denk ik. Kunnen we die tenminste van de lijst van verdachten afvoeren…
deze groene relais is waarschijnlijk van je ventilator regeling,
welk type motor zit er in de wagen?
en van welk bouwjaar istie?
als er naast dit groene relais een soortgelijke hangt, dan zul je hoogstwaarschijnlijk 2 fan’s in het vooronder hebben, deze relais sturen de halve snelheid ( 2 fans draaien op halve kracht)) en de volle snelheid ( 1 fan draait op volle kracht) aan.
bij de andere enkele uitvoering stuurt hij die fan aan.

Totaal aantal Berichten: 1724
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Re: Update over schokkerig rijgedrag (nog steeds niet opgelo
Apprentice schreef:Zoals ik al vaker heb vermeld heeft mijn GTi last van schokken, met name in het toerengebied tussen 2000 en 2500 rpm. De hevigheid van het schokken verschilt per keer en soms duurt het ook wat langer voordat het echt storend wordt. Ik denk dus niet dat het probleem in het injectiesysteem gezocht moet worden, omdat het zich dan altijd in dezelfde mate zou moeten voordoen. Inmiddels zijn vervangen:
BDP-sensor
Brandstoffilter
Luchtfilter
Bougies
Luchtmassameter
Gaskleppositiesensor
Vacuumsensor
Extra-luchtschuifOndanks al dit gesleutel blijft het probleem zich vrijwel onverminderd voordoen. Alleen het vervangen van de luchtmassameter heeft iets geholpen.
Het enige dat ik nu nog kan bedenken is de bobines vervangen, maar ik weet niet wat de symptomen van een (deels) defecte bobine zijn.
Wie kan me hier verder mee helpen, zodat dit probleem eindelijk wordt opgelost?
Ik zou eens beginnen met het stellen van de kleppen. Daarna de bougiekabels controleren. En inderdaad de bobine is een bekende. Heb je geen andere goedlopende CX in de buurt waar je de bobines even van kan wisselen? Dan weet je het zeker en bespaar je eventueel de kosten van twee bobines.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
De kleppen zijn onlangs gesteld. De bougiekabels heb ik tijdens Citromobile vernieuwd. Het probleem bleef. Blijven dus de bobines over. Heb wel een adresje in de buurt die gebruikte bobines heeft liggen. Daar morgen eerst maar eens langs.
Zijn die dingen trouwens erg vaak stuk? Anders kan ik misschien beter een setje nieuw kopen.
Zo. Vanmiddag nieuwe bobines geïnstalleerd.
Resultaat: het kreng schokt vrolijk verder
Ik word hier zo langzaamaan gevaarlijk chagrijnig van…

Totaal aantal Berichten: 753
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Bij mij is het schokken opgelost. Betreft specifiek een M25/663 motor met uitlaatgascirculatiesysteem (Zwitsers/Zweeds). Ook hier zijn alle gewone opties nagelopen (BDPsensoren/Bobines/Luchtmassameter/Vacuumklep/ enz. enz.) Uiteindelijk zat er een lekkage in de EGR klep. Hierdoor werd er toch valse lucht bij het mengsel gezogen met het bekende gevolg. Het systeem is simpel afgesloten/afgeschakeld en de motor loopt perfect op benzine en LPG!
Wellicht nog een optie voor deze GTi mocht ie ook zo’n systeem hebben?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )

Totaal aantal Berichten: 205
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Wat is een EGR klep? Mijn 2400 GTi uit ‘79 is na de inbouw van gas-injectie (vorige week) ook gaan schokken. In ieder geval moet ik nog terug naar de gasboer. Op benzine lijkt het beter maar het voelt niet 100%.
Op de snelweg doet ie het trouwens prima, ook met caravan aan de haak.

- ID/DS DS20H
- Dyane 6
Zit volgens mij niet op een 2400 en slechts op enkele 2500’s, de M25/663 motor dus. Maar wellicht ook op origineel Zwitserse en Zweedse 2400’s? Overigens had het schokken dat ik ondervond dus niks met de LPG inbouw te maken. Daarvoor schokte hij ook al.
EGR klep zit in het uitlaatgascircurlatiesysteem op Zweeds/Zwitserse CX-en. Dus niet op een “gewone” Nederlandse CX.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Het vervangen van de luchtmassasensor heeft iets geholpen…
Heb je hem vervangen door een nieuw/gecontroleerd of door een simpelweg ander tweedehands exemplaar?
Heb zelf hetzelfde euvel met mijn GtiT2 namelijk gehad en bij mij was ook de luchthoeveelheid, want massa meet ‘ie niet echt, -meter de boosdoener.
Kijk naar de kleur van je bougies na het maken van een aantal wat langere ritten (motor moet goed op bedrijfstemperatuur zijn geweest).
Zijn ze nogal zwart/grijs dan is je mengsel aan de rijke kant. Het verarmen van het mengsel wil dan nog wel eens helpen, dit kun je doen door de veervoorspanning een paar tikjes te verhogen. De klep van de meter opent daardoor moelijker, er wordt een lager voltage doorgegeven en minder brandstof ingespoten.
Let wel, NIET TEVEEL KLIKJES IN EEN KEER, want dan wordt je mengsel te arm, kop te warm etc… De gevolgen kun je zelf invullen…
Ander proefje om te kijken of je mengsel idd rijk is door verslapte veerspannig van de luchthoeveelheidmeter: Rij met ca. 1300 toeren in tweede versnelling en geef gas. Verslikt je wagen zich en pakt ie al hikkend op dan is het mengsel waarschijnlijk aan de rijke kant.
Voor de mensen die commentaren gaan leveren, dit staat vrijwel los van je CO percentage stationair want dit wordt via een bypass in de meter geregeld. Zodra je toerental toeneemt, opent de klep en is de bijdrage van de luchthoeveelheid door het bypasskanaal aan het totaal nihil.
Enige manier om te checken of je goed zit is ouderwets bougietjes kijken. Na wederom een paar langere ritten kijken wat de kleur van de bougies nu doet. Bougies alleen uit en indraaien met koude motor anders heb je ze permanent in je blok verankert met een beetje pech…
Karakter herken je aan de auto…

- ID/DS DS20H
- Dyane 6
Naast bovengenoemde, ook een bekend probleem; als het probleem na de gasinstallatie-installatie is opgetreden, wellicht wordt er elders valse lucht aangezogen. Er wordt immers geboord in het mengseltraject. Misschien ergen een kleine lekkage daardoor?

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik zal maar eens in dit topic posten om de ervaringen te bundelen. Mijn GTi 2400 loopt op benzine nogal schokkerig, maar alleen bij deellast: rond de 110 rijden op de snelweg, of normaal optrekken. Harder optrekken, of harder rijden vermindert het schokken of haalt het zelfs helemaal weg. Stationair loopt hij heel mooi. Op LPG schokt hij nooit.
Benzinefilter is vervangen. Bougies zitten er nog niet lang in. Bougiekabels vervangen. Alle contacten losgehad en schoongemaakt. Ontsteking gecontroleerd. Kleppen gesteld. Injectorcleaner helpt niet.
Nu heb ik het idee dat het aan de luchtmassameter zou kunnen liggen. Immers, deze heeft een flap die verdraait door de luchtstroom, en een potmeter bedient. Het lijkt me heel logisch dat op de weerstandsbaan een stukje zou kunnen zitten waar hij niet goed contact maakt, waardoor de injectiecomputer denkt dat je ineens minder gas geeft -> minder benzine -> schok -> lmm komt weer in ‘goed gebied’ -> meer benzine -> schok weg -> herhalen… Dit komt ook precies overeen met de verschijnselen: het schokken treedt het meest op bij middelmatig gasgeven, dus een bepaalde stand van de LMM.
Het is wel zo dat ik dit schokken pas opgemerkt heb sinds de gasinbouw, maar ik denk niet dat dit met elkaar te maken kan hebben. Als ik de stekkerverbindingen naar de injectoren beweeg bij stationair lopen draait de motor netjes door, dus dat is het waarschijnlijk niet. Bovendien is het niet logisch dat dat vooral bij een bepaald toerental zou optreden.
Weet iemand of je de LMM uit elkaar kunt halen? Voor wat ik gelezen heb moet hij nauwkeurig gecalibreerd zijn, anders krijg je een verkeerd mengsel. Is het mogelijk om ‘m uit elkaar te halen en schoon te maken zonder deze instelling te ontregelen?