Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ben bezig met de distributie riem te vervangen van de 19TRS, nu krijg ik
langs geen kanten de poulie (waar de alternator riem op ligt)los van de krukas.
Volgens de vraagbaak moet deze eraf
Is er een manier om de riem te vervangen zonder dat de poulie eraf moet ?
Is er iemand die kan vertellen hoe ik best de riem vervang?
(25-07-‘06 Update topictitel )
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Het volgende:
Ik was laatst met een mede-forummer aan het praten die toevallig hier was en we hadden het over de distributieriem. Ik wist niet dat het zo kon maar na zijn verhaal aangehoord te hebben dacht ik….inderdaad, zou moeten kunnen.
Allereerst wil ik je wel vertellen dat als je het zo gaat doen, je mij niet verantwoordelijk moet houden als het mis gaat, ik ben tenslotte ook geen monteur en heb het zelf nog niet geprobeerd!!!
Hij heeft het volgende gedaan. hij heeft met een scherp mes de oude riem die er dus nog opzat over de gehele lengte doormidden gesneden, door de motor met een sleutel langzaam rond te draaien. Daarna 1 helft aan de buitenkant verwijderd. Daarna de nieuwe riem erbij gezet en na alles gechecked te hebben de laatste helft ook weggesneden en de nieuwe riem verder op zijn plaats geduwd.
Ik heb geen idee of het een goede methode is daar ik het zelf nooit geprobeerd heb, maar als ik er zo over nadenk…...klinkt vrij gemakkelijk.
Ik wens je in elk geval verder heel veel succes!
Marc
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
lijkt wel te kunnen gaan, straffe tip moet ik zeggen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Het is in ieder geval al een paar keer keer zo gelukt
Het mes dat ik gebruikte was een tapijtsnijder, zo’n krom stanley mes zeg maar.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
desondanks moet ook hiervoor de krukaspoelie er voor af. Anders kan het onderste gedeelte van de kap er niet af. Hoe vervang je op de bovengenoemde manier de spanrollen overigens?
Wat is er mis met aftekenen?
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Grappige manier om zo je riem te wisselen als je niet weet hoe je de distributie op tijd moet zetten.
Het werkt wel maar hoe zit het dan met de spanrol?
Krukaspoelie kan erg vast zitten, als je voorzichtig met een nylon hamer rondom de poelie klopt moet ie los komen.
Beetje voorzichtig wrikken met een schroeverdraaier wil ook nog weleens lukken.
Maar doe alles met beleid!
Ajeto!!!
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
mike schreef:Grappige manier om zo je riem te wisselen als je niet weet hoe je de distributie op tijd moet zetten.
Het werkt wel maar hoe zit het dan met de spanrol?Krukaspoelie kan erg vast zitten, als je voorzichtig met een nylon hamer rondom de poelie klopt moet ie los komen.
Beetje voorzichtig wrikken met een schroeverdraaier wil ook nog weleens lukken.
Maar doe alles met beleid!
Probleem is dat ik om te beginnen de moer al niet los krijg.
Bovenstaande manier is wel interesant als je de spanrol en waterpomp niet wil/hoeft te vervangen,slim gevonden
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Voor de moer van de krukaspoelie rest alleen de luchtsleutel. Pogingen met handgereedschap zijn bij mij altijd tot een mislukking uitgelopen.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
stoterstangen90 schreef:Voor de moer van de krukaspoelie rest alleen de luchtsleutel. Pogingen met handgereedschap zijn bij mij altijd tot een mislukking uitgelopen.
Zelfs met de luchtsleutel geeft de moer geen krimp
Heb geen idee meer hoe ik die moer ooit ga los krijgen.
Afslijpen en uitboren maar dat ziet ik ook niet goed zitten…
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heetstoken en dan met de juiste dop verlengstuk/wringijzer en een lange pijp moet ie loskomen!
Zorg dat je het vliegwiel goed vergrendelt zodat de krukas niet kan meedraaien.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mechuccio schreef:Het is in ieder geval al een paar keer keer zo gelukt
Het mes dat ik gebruikte was een tapijtsnijder, zo’n krom stanley mes zeg maar.
Inderdaad hier is de boosdoener
Wilde niet voor mijn beurt praten maar toen ik dit las moest ik aan je verhaal denken
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
bogaard77 schreef:Heetstoken en dan met de juiste dop verlengstuk/wringijzer en een lange pijp moet ie loskomen!
Zorg dat je het vliegwiel goed vergrendelt zodat de krukas niet kan meedraaien.
Ik heb geprobeerd met een 1/2 wringijzer en verlengstuk en hierop een pijp van 1.5 M echter geeft de bout geen krimp en heeft het verlengstuk het begeven.
Morgen maar eens een 3/4 verlengstuk,wringijzer en dop gaan halen dan zou het moeten lukken anders weet ik het niet meer.
Heetstoken is dit niet gevaarlijk de krukas/dichting ofzo te beschadigen?
@Mechuccio
Hoe krijg jij de nieuwe riem erop als de poulie er niet af is?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 11-11-2005
- C5 3.0 hdif Sedan exclusive
- C3 1.6 vti 120 exlusive automaat
het is toch toevallig : geen linkse draad?
jaaa, ik ben ook trots op mijn volvo
1800es schreef:het is toch toevallig : geen linkse draad?
nee. Is het zeker niet.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Hmm, heb nog nooit meegemaakt dat die bout niet los wil.
Gewoon een goed wringijzer met een verlengstuk, lukt altijd. En natuurlijk je vliegwiel goed blokkeren he?!
Eventueel van te voren laten ‘schrikken’ met een hamertik in het hart van de boet. Beetje kruipolie wil ook wel eens soelaas bieden. (AUB geen WD40, want dat is géén kruipolie maar vochtverdrijver).
Test
Ik heb ze ook altijd los gekregen. Met een verlengstuk van 1,5 meter.
Probleem is dat die bout is vast gezet met locktide.
Stoken zou ik niet doen!
Gaat volgens mij de keering aan gort!
Zeker ook een paar forse klappen met de hamer!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980