Gloeitijd gloeibougies…
soapwater
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243

Gepost: 27 juli 2006 12:04 AM

Hallo,

Ik rij, zoals de meesten al wel wisten wss, al een tijdje op plataardige olie met m’n C15. Nu heb ik bij een koude start soms problemen met starten. De motor slaat welonmiddelijk aan, maar hij draait stationair hééél erg vierkant (op het randje van stilvallen) wanneer ik geen gas geef. Als ik dan wel wat gas geef, komt er een zwarte rookpluim uit de uitlaat. Nu dacht ik dat het aan de hoeveelheid olie lag die nog in de pomp zit (ondanks spoelen met diesel) maar nu heb ik een hele tank diesel leeggereden en nog doet hij het.
De gloeibougies zijn pas nieuw (2000km), die heb ik zelf vervangen. Zou het kunnen dat ze niet lang genoeg gloeien, en hoe zit dat met nagloeien? Als het lampje uitgaat kan je normaal gezien starten, maar ik hoor het relais pas zo’n 10seconden later aftikken. Kan ik die tijd eventueel verlengen en hoe? Zou dit nuttig zijn en kan er een andere oorzaak zijn. Ik heb ergens gelezen dat je het bij VW met een schroefje kan instellen. Is dat bij Citroën ook zo en waar? Het is niet echt een groot probleem, maar als ik dit al voor heb bij 20°C, wat gaat dat komende winter geven bij -5°C?

Greetz

Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook