Sinds ik van functie ben veranderd rij ik eigenlijk maar bitter weinig in mijn auto’s. De RX-7 staat mooi droog in de garage en de bix heeft de afgelopen 3 maanden misschien hooguit 300 km gereden.
Ik heb namelijk mijn vrachtwagen op loopafstand (2 min.) van het huis staan en de bx wordt hooguit voor wat boodschappen gebruikt.
Nu valt me de laatste tijd op dat ie stationair een beetje schokkerig loopt en ook tijdens het rijden is het net of ie niet helemaal “lekker” is. Vind het moeilijk te omschrijven. Hij start prima, stationair mooi rond de 900 toeren, stappenmotor is schoon gemaakt, beurt gehad met alles er op en er aan, andere en vooral droge onsteking met nieuwe keerring enz.
Ik heb het idee dat het de stationair sproeier is en die zit meen ik onder die zwarte kegel? Het gasklep huis heet dat?
foto ergens op het forum gevonden, weet niet wiens auto het is ops:
En dan bedoel ik die ronde kegel in het midden.
Maar ik ben net eens gaan graven in het form en nu blijkt dat ik al eens door Karel tercht ben gewezen ( ) dat deze motor geen stappenmotor heeft maar iets anders, en dat ik waarschijnlijk ergens aan valse lucht moet denken?
Ik heb trouwens nog zo’n compleet inlaattraject hier liggen of gasklephuis ...
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Héhé
na lang zoeken ben ik achter het woord….de gasklep potentiometer, wat doet dit ding?
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:Héhé
na lang zoeken ben ik achter het woord….de gasklep potentiometer, wat doet dit ding?
Die houdt de beweging van het gaspedaal in de gaten, dus of je accelereert, of het gas juist los laat. Hij stuurt daarmee de acceleratie-stand aan. Er is btw niet zoiets als een stationair-sproeier, er is één injector en daarmee wordt ook de stationaire stand (door het gaatje in de gasklep) van brandstof voorzien. Die zit inderdaad “voor het grijpen” zodra je de 2 moertjes op de luchtslang losdraait.
Als de auto zoveel staat kun je ook aan verouderde benzine denken, of aan condens in de benzine. Brandstofreiniger (veredelde terpentine) toepassen is een optie.
Ich bin ein Breaker
OK, die potentio meter kan ik dan wel uitsluiten denk ik want dat werkt zonder morren.
Die injector kan ik eventueel wel eens proberen, die heb ik nog liggen.
Verouderde benzine lijkt me persoonlijk niet, die is hooguit 1 maand oud na de laatste tankbeurt. Zo’n flesje brandstofreiniger kan nooit kwaad dus die ga ik straks maar even halen, moet toch al de boer op voor wat primer en blanke lak om de aangekomen spulletjes te spuiten.
bedankt voor de reactie!
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
ook een ander merk bougies wil nog al eens helpen
zo zaten in een ex. BX GTI van mij van die driepotige bougies erin na het vervangen van deze door Bosh was het slechte/schokkerige lopen van de moter verholpen.
Ook met champion bougie in een bx heb IK !! slechte ervaringen, of andere bx rijders dat ook hebben weet ik ik (natuurlijk) niet…...
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:ook een ander merk bougies wil nog al eens helpen
zo zaten in een ex. BX GTI van mij van die driepotige bougies erin na het vervangen van deze door Bosh was het slechte/schokkerige lopen van de moter verholpen.
Ook met champion bougie in een bx heb IK !! slechte ervaringen, of andere bx rijders dat ook hebben weet ik ik (natuurlijk) niet…...
Hé, daar had ik nog niet aan gedacht. Toen we de bx van mijn broer naar de sloop hadden gebracht (die niet lang ervoor een beurt had gehad) hebben we de bougies overgeschroefd naar de mijne…..en dat zijn van die driepotigen
Het proberen waard, merci!
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer