Plus-kabel trekken XM type II
ralpho
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-10-2005

Gepost: 29 juli 2006 02:29 PM

Hallo,

Ik ga mijn audioversterker weer eens inbouwen: versterkertje van mijn head-unit wordt erg heet met het warme weer en komt ook wat power te kort.

Hiervoor wil ik een plus-kabel trekken vanaf de accu naar de achterbak. Ik wil de voedingskabel het liefst door de vuurmuur direct in de cabine hebben maar zie zo 1-2-3 geen handig gaatje dat ik kan gebruiken.

Heeft iemand tips om dit makkelijk voor elkaar te krijgen? Alvast dank!

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 01 augustus 2006 01:48 PM
  [ # 1 ]

ben ook erg benieuwd!

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 01 augustus 2006 05:08 PM
  [ # 2 ]

Bij de type I is er een gat waar de km-kabel doorheen gaat. De type II heeft dacht ik een electronische teller, dus dan zal er ook wel niet direct een kabel van de bak naar het dashboard lopen, maar ik kan me wel voorstellen dat dat gat er nog steeds zit en afgedopt is met een rubbertje oid. Behalve wat cosmetische, electronische en veiligheids fun is er immers niet zo veel verschil tussen de I en de II.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
ralpho
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-10-2005

Gepost: 01 augustus 2006 10:57 PM
  [ # 3 ]

Ik ga eens zoeken naar dat KM-gaatje, kun je aangeven waar het ongeveer zit? Ter hoogte van de klokken of elders?

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 02 augustus 2006 06:15 AM
  [ # 4 ]

Als het er zit, dan moet het ongeveer op de lijn van het rempedaal zijn en dan zo’n 20cm naar boven. Het gat is ± 6cm in doorsnee.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 02 augustus 2006 01:05 PM
  [ # 5 ]

mooi ik ga klussen dit weekend!
dank je wel

Profiel  
 
ralpho
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-10-2005

Gepost: 16 september 2006 08:23 PM
  [ # 6 ]

Ik heb het net ook geprobeerd met de tip van Janus. Ik schrijf de stappen die ik gevolgd heb ff uit:

Benodigdheden:
- torx-schroevendraaier
- scherp, lang stokje (ca. 40 cm) o.i.d.
- twee vrije uurtjes en bergen geduld

1) Dashboardkastje uitnemen. Die zit rondom vast met 8 schroeven, 2 daarvan zitten in de scharnieren. Wip het plastic sierplaatje om het slot los en doe hetzelfde met het binnenlampje (schroevendraaier onder voorste rand steken). Kastje nu aan de voorruitzijde omhoog trekken en met ‘n draaiende beweging uit het dashboard tillen. Vergeet niet de stroomdraad voor het lampje los te maken voor je het kastje helemaal uitneemt.

2) De rubberen mof kun je nu zien als je een beetje rechts tussen de rommel rechtdoor kijkt. Er loopt één kabel doorheen, het gat daarnaast is nog vrij. Prik dit gaatje door met het lange scherpe stokje. Die zie je er in het motorcompartiment weer uit komen, ca. 20 cm schuin onder de rechterveerbol.

3) Steek vanuit de motorruimte de plusdraad door je net gemaakte gat. Rustig aan anders druk je rubberen mof uit zijn sponning, deze is een bitch om er weer in te krijgen. Om de draaddoorvoer te vergemakkelijken, kun je het eerste stuk een beetje invetten.

4) Raas en tier als je de draad er doorheen hebt getrokken, en constateert dat je een metertje of anderhalf te kort komt.

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 17 september 2006 09:34 PM
  [ # 7 ]

oooh wat eeerg net te kort hebben na dat geknutsel…..
wel zeer bedankt voor de mooie beschrijving! ik was tijdje terug van plan om dat te doen maar het weer leit het toen niet toe..
maaaaaar met deze beschrijving moet het lukken…lekker veel draad gebruiken. cool

Profiel  
 
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 26 september 2006 03:50 PM
  [ # 8 ]

Hallo,
ik gebruik de plek waar anders de slangen van de airco in het schutboard gaan. Hier zit dan een ovaalvormige rubberen afdichtdop waar je een gaatje in kunt prikken. De kabel komt dan rechtsboven bij de pedalen uit.
Heb deze methode gebruikt bij een XM serie 2 MET en ZONDER airco. Zonder airco is net wat makkelijker.

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
ralpho
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 08-10-2005

Gepost: 10 maart 2007 05:22 PM
  [ # 9 ]
eXaMple schreef:

oooh wat eeerg net te kort hebben na dat geknutsel…..
wel zeer bedankt voor de mooie beschrijving! ik was tijdje terug van plan om dat te doen maar het weer leit het toen niet toe..
maaaaaar met deze beschrijving moet het lukken…lekker veel draad gebruiken. Cool

Ik heb dit project een paar weken terug pas afgemaakt. Hierbij wat foto’s:

Aansluiting + zekeringhouder bij de accu. Zekeringhouder zit vast met 2 tie-rap’jes:

Eerste stuk van de kabel ligt los tussen het plastic landschap ter linkerzijde:

De rest van de kabel kun je voorzichtig bij de aanwezige kabels frotten:

Hier floept ie rechts door de firewall…:

... en komt ie er onder het dashboard weer uit:

Je kunt de kabel mooi wegwerken in de plastic deur-/interieurlijsten. Dit gaat het makkelijkste als je de stoelen losschroeft, anders kom je niet bij de blind weggewerkte bouten bij de middenstijl. Signaaldraden heb ik links gelegd, vanuit de middenconsole onder het tapijt door naar de zijkant.

Nu klinken mijn Focals toch een heel stuk lekkerder!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook