Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Nog even door op dit onderwerp. Sinds enige maanden heb ik flexibele aluminium slangen (bedankt Serge voor de tip) en dat geeft bijzonder veel frisse lucht. Ik denk dat de kachel niet helemaal afgesloten wordt als je de schuif op koud zet.
Wat ik vandaag ontdekte, weten jullie vast allemaal al, maar het was voor mij een openbaring. Eindelijk denk ik te begrijpen hoe het ventilatiesysteem echt werkt. Het viel me namelijk al eerder op dat de lucht uit de roosters aan de zijkant nooit warm wordt, maar ik weet dat aan een slecht functionerende kachel.
Tijdens een ritje vandaag had ik bij toeval alle zij-ventilatiehendels op dicht, en de kachel warm en op de voeten. Toen werd het heerlijk warm in de auto. Mijn conclusie is dus dat het als volgt werkt: De lucht komt van buiten en gaat door de ventilator. Dan splitst de stroom zich, een gedeelte gaat rechtstreeks naar het linkerrooster en de linkervoetenventilatie. Dit regel je met de twee hendeltjes en deze lucht is dus altijd onverwarmd. Vanaf de ventilator gaat er ook lucht naar de kachel, en vanaf daar naar de ruit en naar een tweede opening bij je voeten. Dit wordt met de hendels in het midden geregeld.
Je hebt dus eigenlijk aan de linkerkant aparte koude ventilatie, in het midden een warm/koud ventilatiesysteem, en aan de rechterkant weer koud, maar dan zonder ventilator. Klopt dat een beetje?
groet, Frederik
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja! Een beetje.
De onderste schuif: warm koud spreekt voorzich. water toevoer aan of uit
De linker (boven beneden) ook
de rechter beperkt je lucht door de kachelradiator.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>