Hoe hoog moet de C5 break in normale positie staan? Het lijkt me dat de mijne vooral achter nogal hoog staat. Gemeten van de grond over het midden van het wiel tot onderkant spatbord meet ik voor 68 cm en achter 73,5 cm. Dit is natuurlijk geen precisiemeting maar geeft denk ik wel een indicatie. Wie weet welke de juiste hoogte moet zijn en of hoe hoog staat jouw wagen? Is de hoogte zelf bij te stellen? Mijn auto staat op banden 205/65/15. Graag jullie reacties /ervaringen met de wagenhoogte.
Groet, Marchinus
Een Citroën moet rijden als een Citroën
Ik had ongeveer dezelfde vraag, maar bij mij staat de auto nogal laag.
Regelmatig stoot ik m’n hoofd aan de achterklep, terwijl ik maar 1.80m ben. Bij mij staat de auto rondom 70 cm hoog. Is dit normaal en/of is er iets aan te veranderen. (de achterklep)
Alvast bedankt.
Donderkont
Dit is ook wel interessant voor berline’s. Mogelijk zit er ook verschil tussen ph1 en ph2. In ieder geval maakt de bandenmaat uit daartussen
Overzicht:
Berline ph1 15”
Berline ph1 16”
Berline ph2 16”
Break ph1 15” 68 73,5
Break ph1 16”
Break ph2 16” 70 70
G qavanavond de mijne even meten (berline, 16"ph1), heb het idee dat ie lager staat als mijn vorige C5.
Afstellen kan per computer maaar zeker ook mechanisch (regelaar losschroeven en bijdraaien)
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
exroosje schreef:
Afstellen kan per computer maar zeker ook mechanisch (regelaar losschroeven en bijdraaien)
Hoe zit die regelaar gemonteerd? Als ik onder de wagen kruip in z’n hoogste stand en ik begin aan de regelaar te prutsen loop ik dan het gevaar dat hij gaat zakken?
Wie weet welke hoogte de fabrikant voorschrijft?
Wat zou de oorzaak van de ontregeling kunnen zijn?
Een Citroën moet rijden als een Citroën
Marchinus schreef:exroosje schreef:
Afstellen kan per computer maar zeker ook mechanisch (regelaar losschroeven en bijdraaien)
Hoe zit die regelaar gemonteerd? Als ik onder de wagen kruip in z’n hoogste stand en ik begin aan de regelaar te prutsen loop ik dan het gevaar dat hij gaat zakken?
Wie weet welke hoogte de fabrikant voorschrijft?
Wat zou de oorzaak van de ontregeling kunnen zijn?
die hoogte is heel simpel aan te passen hoor.
onder de auto zitten 2 hoogtesensoren op de stabilisatorstangen, die je wel kan verdraaien.
maar ik weet niet wat de fabriek voorschrijft.
(ps ga er niet zomaar onder liggen maar zet de auto, na dat je hem in de hoogste stand heb gezet eerst op bokken oid.)
groetjes fraaske
Mijn meting gedaan, zit op 67,5 voor en 68,5 achter. Redelijk laag dus. Staat eigenlijk wel goed, als ie niet al te hoog is.
Overzicht:
Berline ph1 15”
Berline ph1 16” 67,5 68,5
Berline ph2 16”
Break ph1 15” 68 73,5
Break ph1 16”
Break ph2 16” 70 70
Wat meten anderen?
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
ik heb een c5 van 2003 ph1 break.
bandenmaat is 205/65/15
en staat dus rondom op 70 cm.
maar mijn vraag is of je de achterklep niet hoger kan afstellen.?
ik heb de dinsdag mijn hoofd wel erg hard gestoten.(ik ben maar 1.80)
en had toen heel de middag hoofdpijn.
groetjes fraaske
Het valt me overigens op dat Citroen zelf in reclame uitingen, zeker bij de ph2 modellen, de wagen consequent op een lage stand afbeelt. Lager dan dat ze in de praktijk als ze rijden zijn. bv ook in de avatar van marchinus lijkt de C5 wel heel erg laag te staan.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/default_set/dont_panic.gif)
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
remahac5 schreef:ik stoot ook vaak mijn hoofd aan de 5de deur (ben 187), het lijk wel alsof de achterklep in geopende toestand automatisch te laag blijft hangen want ik duw de klep nu verder omhoog . Wellicht fabrieksinstelling afgepast op doorsnee fransoos (met alpinopet)
Zou die klep niet bijgesteld kunnen worden door een scharnier / gasveer te verstellen vraag ik mij af?
is de achterklep niet meer standig zoals bij de picasso bvb?? want daar heb je 2 standen. de eerste is open tot de eerste aanslag en dan doorduwen tot de tweede aanslag. idem dito met de deuren van een picasso,maar daar heb je drie openings standen
Worden wagenhoogtes gemeten met een draaiende motor of niet?
Ik kan mij voorstellen dat een auto met draaiende motor in dit geval misschien iets hoger staat.
Wat zijn trouwens de hoogtes voor een ph1 berline op 15”?
Is er ook merkbaar verschil in veercomfort of iets dergelijks?
Ik weet dat xantia’s er gevoelig voor waren als de rijhoogte niet goed was, na correctie was het merkbaar in een soepeler vering.
xantia 1.8-16v g3 268.000 km, naar polen.
xsara 1.6-16v g3 165.000 km, ingeruild.
c5 2.0-16v g3 ligne prestige, wat een pret.
donderkont schreef:ik heb een c5 van 2003 ph1 break.
bandenmaat is 205/65/15
en staat dus rondom op 70 cm.
maar mijn vraag is of je de achterklep niet hoger kan afstellen.?
ik heb de dinsdag mijn hoofd wel erg hard gestoten.(ik ben maar 1.80)
en had toen heel de middag hoofdpijn.groetjes fraaske
Ik gebruik dat knopje in de koffer, om hem wat hoger te zetten tijdens het in- en uitladen.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)