verkeerde benzine
robski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 17-05-2005

Gepost: 31 juli 2006 03:29 PM

Hallo ,..
Vraagje..
Er staat op marktplaats een xm te koop
(Citroen XM 2.0 Turbo CT VSX Break AUT (motorschade)
maar die heeft een motorschade opgelopen doordat er verkeerde benzine is getankt.
Nou is mijn vraag: wat kan er dan kapot gaan,misschien alleen de injectoren niet meer goed? of zijn er meer dingen waar je naar moet kijken..

Thanks….

Groeten rob

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 31 juli 2006 03:31 PM
  [ # 1 ]

Het lijkt me sterk dat je door bv 98 motorschade kan oplopen.. ? Is er mss diesel in getankt Razz?

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3213
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 31 juli 2006 04:26 PM
  [ # 2 ]

95 gaat er doorgaans in en 98 vindt zo’n blokkie alleen maar lekkerder, dus ik vermoed ook dat die gast er diesel in geplempt heeft.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
robski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 17-05-2005

Gepost: 31 juli 2006 05:02 PM
  [ # 3 ]

Ahaa ,..

Dus dan hoeft tie per definitie nog niet kapot te zijn!?

Alleen het reinigen/zuiveren van het brandstofsysteem zou afdoende kunnen zijn!?

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 31 juli 2006 06:12 PM
  [ # 4 ]
robski schreef:

Ahaa ,..

Dus dan hoeft tie per definitie nog niet kapot te zijn!?

Alleen het reinigen/zuiveren van het brandstofsysteem zou afdoende kunnen zijn!?

Er valt niks te reinigen, want 98 kan gewoon in zo’n motor.

Tenzij hij er gelode benzine in heeft gegooid, bijvoorbeeld in het buitenland. Dan is je katalysator overleden. Ook niet het grootste probleem…

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3213
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 31 juli 2006 09:00 PM
  [ # 5 ]

Ik denk dat het een interessantere vraag is, wat er nu precies mis is met dat blok. Wat doet ie wel en wat niet. Kortom, wat houdt die ‘motorschade’ nu precies in.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
FRUCTIDOR
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 19-09-2005

Gepost: 31 juli 2006 11:00 PM
  [ # 6 ]

nix gezegd

F

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 augustus 2006 04:19 AM
  [ # 7 ]

Ik denk dat je eerst uit moet vogelen wat voor verkeerde brandstof er in is gegoten. Diesel ? Super98 ? Iets met lood ? Koolzaadolie ? Enzovoorts.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 augustus 2006 04:30 AM
  [ # 8 ]

Fedde: Er hoort 98 in Wink 

Dus als er altijd 95 is getankt en wel altijd flink met de auto gestampt is dan zijn de zuigers ook overleden….

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 augustus 2006 04:34 AM
  [ # 9 ]

Surprisedfftopic

Elmer Wink

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 01 augustus 2006 02:15 PM
  [ # 10 ]

Ik rijd al jaren op 95 met een turbo en ik heb hem nog nooit horen pingelen.

Overigens vermeldt het instructieboekje dat er zowel 95 als 98 in mag.

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 01 augustus 2006 03:10 PM
  [ # 11 ]
Han S schreef:

Ik rijd al jaren op 95 met een turbo en ik heb hem nog nooit horen pingelen.

Overigens vermeldt het instructieboekje dat er zowel 95 als 98 in mag.

Zelfs op de klep van de tank staat dat er 95 en 98 . Neem aan dat citroen niet zo stom is dat te doen als de motor er stuk van gaat.

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 01 augustus 2006 03:19 PM
  [ # 12 ]
Simpele Ziel schreef:

Fedde: Er hoort 98 in Wink

Wie is Fedde? En hoe weet jij dat?

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 01 augustus 2006 04:55 PM
  [ # 13 ]

Ook altijd 95 getankt met mijn vorige TCT, nooit problemen gehad. Komt door de anti pingelregeling, je hebt wat minder vermogen met 95.

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 01 augustus 2006 05:00 PM
  [ # 14 ]

Een te laag octaangetal kan tot pingelen leiden bij zware belasting. Dat is niet echt goed voor de motor, maar dat het tot gaten in de zuiger zou kunnen leiden is mij niet bekend. EDIT: ik heb het opgezocht, het kan de motor wel behoorlijk beschadigen, zelfs gebroken drijfstangen en krukassen kunnen het gevolg zijn. http://www.puchmaxi.nl/pingelen-detoneren.php

In feite ontstaat het pingelen door meerdere verbrandingshaarden boven de zuiger en je hoort het wel als er iemand in z’n derde versnelling de hoek om komt, de benzinemotor klinkt ineens als een diesel anno 1950. Het juiste woord voor pingelen is detonatie.

Een gat in de zuiger wordt 9 van de 10 keer veroorzaakt door een verkeerde bougie. Een te ‘warme’ bougie brandt lettelijk een gaatje in de zuiger.

Als je kijkt naar de ralley Amsterdam>Beijing (elke avond op TV) zie je een aantal klassieke auto’s, waaronder een paar DS-sen en een CX, die tanken ook maar overal in verweggistan en daar zal ook wel eens wat niet zo denderend zijn met die brandstof. Maar dat blijft ook gewoon gaan hoor.

Een Jaguar doet echt moeilijk met een laag octaangetal en ik spreek uit ervaring.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook