Of kent iemand die er veel van weet.
Na 9 weken wil mijn ZX nog steeds niet goed lopen. We krijgen de ontsteking maar niet op tijd.
In verband met afgebroken kopbouten is er een ander onderblok opgekomen dat volledig leeggehaald is en weer opgebouwd voor revisie.
Is er iets dat we ernstig verkeerd gedaan kunnen hebben bij het opbouwen van het onderblok waardoor we de ontsteking niet meer op tijd kunnen krijgen?
Elke suggestie is welkom aangezien we zo ongeveer wanhopig zijn en het zelf niet meer kunnen bedenken. Misschien kunnen jullie ook eens een deskundige PSA monteur raadplegen die je kent die misschien een suggestie kan geven?
Alvast bedankt!
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Als je de ontsteking niet op tijd kan krijgen,gaat ik toch heel erg twijfelen
of de distributie wel goed staat,dus 6mm pen achter de startmotor in het
vliegwiel en de bout in de nokkenas en het gat in de kop.dan de riem
spannen,pennen eruit en motor 2X ronddraaien en kijken of de pennen
er weer inpassen
De vraag die zich bij mij heeft ontwikkeld is:
Kan het zijn dat we bij het opbouwen van het blok het vliegwiel “uit de tijd” hebben gemonteerd? Mijn kameraad die het onderblok weer opgebouwd heeft zegt dat dat niet kan, omdat het vliegwiel maar op één manier op de krukas gebouwd kan worden en daardoor dus krukaspoelie, krukas en vliegwiel ten opzichte van elkaar altijd op tijd staan.
Als dat niet zo is dan zou in elk geval bak en koppeling er weer uit moeten en rijst de vraag hoe we de combinatie vliegwiel, krukas en poelie ten op zichte van elkaar op tijd krijgen. Maar ja dit kan dan ook weer onzin zijn.
Verder hoor ik dus dat er op benzine XU’s geen gat achter de startmotor zit waar een paspen in kan maar alleen op diesels.
Ik hoop dat je met al jouw citroenervaring ons een beetje verder kan helpen.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Ja,hier heb je gelijk.Maar dan zou ik het op een hele oude conventionele
manier gaan controleren,want je kan het alleen met de merktekens op de
riem en ik ben bang dat die er niet meer zijn.Je demonteer het kleppendeksel en de bougie van cil 1 (ontstekingszijde) Voel met een pen
wanneer de zuiger in BDP staat en kijk of van cyl.4 de kleppen precies op
tuimelen staan
Ik heb een riem met merktekens.
Verder staan de merktekens ook op de poelies. Als ik met goed herinner moet merkteken van de nokkenaspoelie op 12 uur en die van de krukas op 3 uur. Moet het dan verder op de manier die jij verder aangeeft? Begrijpen doe ik het niet echt maar mijn kameraad waarschijnlijk wel.
En heb ik gelijk met die paspen van 6mm die niet in het benzineblok kan?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Nee,want dan denk ik dat de riem goed staat,krukaspoelie is iets verder
als 3 uur maar het merkteken bepaalt dat.Je zou hooguit kunnen controleren of de riem nog op spanning staat met nokkenasmerk bovenin
spanner los maken en weer vastzetten.De ontsteking moet op 10gr bij 850 t/min.
Dan zou je dus denken dat we de distributie goed hebben staan aan de distributiekant van het blok.
Blijft nog steeds de vraag of we het vliegwiel misschien verkeerd gemonteerd hebben. Ik kan in geen enkel manual (haynes, Kluwer) terugvinden of het vliegwiel verdraaid kan worden.
Als het maar op één manier geplaatst kan worden dan kan dat niet maar als het via de 8 boutjes één boutgat verdraaid staat dan kan je de distributie afstellen wat je wilt maar krijg je de onsteking nooit op tijd.
Ik ben benieuwd of je hier ook je licht kunt laten schijnen.
Jos van der Voort
Kijk eens aan, technische ondersteuning van een echte vakman en wel Gerard Maas
dat voelt ook erg lekker!
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Ik heb het even niet terug kunnen vinden,maar vlg mij kan het er maar op 1 manier op,maar als je doet wat ik in het laatste stukje schreef,zou je
het merkteken moeten zien,zo niet,dan verf je er een op de 0 gr.
Ik ga maar even verifièren en uitsluiten. Ik heb op het Peugeotforum gevraagd en daar wist men mij te vertellen uit twee bronnen dat het vliegwiel er maar op één manier opkan.
Wij twijfelen nou overal aan.
Op de nokkenaspoelie hebben we alles goed zitten. Over de krukaspoelie twijfel ik. Waar moet de paspen precies in en is/ie 8mm zoals de Haynes zegt of is/ie dunner.
Met het afstellen van de krukaspoelie hebben we hem tot nu toe tussen twee opstaande schotjes in het motorblok gestoken. Ik begin nu te twijfelen of dat wel de juiste plek is. Is het echt een gaatje waar die paspen ingestoken moet worden? En waar zit dat dan in referentie tot die schotjes.
Verder ben ik slechts de boodschapper. Ik heb er zelf nauwelijks verstand van. Feit is dat wij onder en bovenblok losgehad hebben en onderblok volledig gereviseerd. Bijna alle procedures die ik lees voor afstellen distributie slaan op vervanging van de riem. Ik heb dit nageslagen op Haynes, AutodataCD en Kluwers autohandboek. Ik kan niet echt een procedure vinden voor het afstellen van het blok als alles los geweest is maar misschien is dat ook niet nodig.
Is er misschien een andere procedure die we moeten volgen?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Voor zover ik je verhaal lees staat alles goed,maar na het draaien kan een keer controleren geen kwaad,en de spanner nogmaals spannen ook
niet.Dan zoek je op het vliegwiel het merkteken en verf die wit,dan is hij
duidelijker zichtbaar.Heb je tijdens het op tijd zetten de vacuumslang los-
gemaakt,dit moet wel.De mogelijkheid dat in de ontsteking de centrifugaal
gewichtjes van de veertjes los zijn is natuurlijk ook nog een mogelijkheid.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gerard Maas schreef:Heb je tijdens het op tijd zetten de vacuumslang los-
gemaakt,dit moet wel.De mogelijkheid dat in de ontsteking de centrifugaal
gewichtjes van de veertjes los zijn is natuurlijk ook nog een mogelijkheid.
Tegenwoordig werkt het ìetsje anders….
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Martijn,dit is geen antwoord.Vertel dan hoe jullie het doen.
Gerard Maas schreef:Ik heb het even niet terug kunnen vinden,maar vlg mij kan het er maar op 1 manier op.
Volgens de Haynes kan het vliegwiel er maar op één manier op, als je het centreerbusje gebruikt. Vergeet je deze, dan kan het vliegwiel wel degelijk 1 of meerdere steken op de gaten verdaaid zitten. Degene die de motor heeft gereviseerd voor “ZX-Enschede” is er niet zeker van of hij dat busje heeft gebruikt of is tegengekomen.
Verder heeft deze motor een verdelerloze ontsteking, dus is er geen sprake van een centrifugaal-gewichtjes en veertjes.
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Dat kan ik uit zijn gegevens niet opmaken.Als je gelijk zou hebben vraag
ik me toch af waarom hij die niet hebbende ontsteking niet op tijd kan
krijgen.