Wie weet wat de aanhaal momenten zijn bij de kop van een GTI? We gaan dit weekend de klepseals vervangen en een beurtje uitvoeren!
Verder nog dingen vergeten?
Dit is wat ik heb:
Koppakking
Set kopbouten (rekbouten)
Kleppendekselpakking
D-riem + spanrol set
Oliefilter
pakking tussen het gasklephuis en inlaatspruitstuk
pakking tussen het uitlaatspruitstuk en downpipe (uitlaat) of uitlaat pasta.
Pakking tbv inlaatspruitstuk
Pakking tbv uitlaat spruitstuk.
1x carterring carterpan
8x Klepseals
Nokkenas keerring
€ 15 Benzinefilter
- 3,5L Olie 10W40
- 6L Koelvloeistof
- slangklemmen om de koelwaterslangen vast te zetten.
(effe opmeten, 2 grote en een paar kleintjes)
- Remmenreiniger (4 busjes)
- kruipolie (WD-40, 2 busjes)
- Heel fijn schuurpapier (korrel 400 en 600) en kunststof schuursponzen.
- Vloeibare pakking
- Vloeibare pakking speciaal voor de Carterpan
Als het een KFZ (TU) motor is en bouwjaar tussen 91 en 97 dan is het
fase 1: 20 Nm
fase 2: 120 graden
fase 3: 120 graden
Volgens de autodata CD waar bovenstaande gegevens vanaf komen hoeven de kopbouten NIET vervangen te worden
Jos van der Voort
Hee wat leuk, het slachtoffer voor komend weekend meld zichzelf al
De aanhaalmomenten heb ik al gehad van ZX-Enschede, verder hebben we de Revue Technique bij de hand.
- Bougies
- Waterpomp? mocht deze lekken, kunnen we hier in de buurt kopen.
Carterpan demonteren voor een schoonmaak moeten we ivm tijdgebrek helaas overslaan, we hebben enkel de vrijdag avond en zaterdag.
Ik vond het ook al al te toevallig dat dit dezelfde vraag is als ik van ZX1.4i had gehad!
Misschien nog een luchtfilter?
Jos van der Voort
Daar zit een open filter op…dus die is nog wel OK…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Daar zit een open filter op…dus die is nog wel OK…
Zo ok vind ik een openlucht filter niet, maar dat is ieder zijn eigen keus
Een nieuwe GTI, goed humeur enuh veel moed denk ik
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
ZX1.4i schreef:Hee wat leuk, het slachtoffer voor komend weekend meld zichzelf al
De aanhaalmomenten heb ik al gehad van ZX-Enschede, verder hebben we de Revue Technique bij de hand.
- Bougies
- Waterpomp? mocht deze lekken, kunnen we hier in de buurt kopen.Carterpan demonteren voor een schoonmaak moeten we ivm tijdgebrek helaas overslaan, we hebben enkel de vrijdag avond en zaterdag.
Bougies zijn nog niet zo oud, hoe lang gaan die eigenlijk mee? Net als de 3 weken oude thermostaat. Beetje zonde om dan weer te vervangen. Waterpomp heb ik idd niet aan gedacht. Moet ook de rest van de week werken dus ben bang dat ik ze ook niet hier kan halen ops:
Bedankt voor de reacties in ieder geval, is het wel in een dag te doen?? Heb voor de zekerheid ook nog de maandag vrij gevraagd…
Speciaal voor Sohail zit er nu ff geen openluchtfilter op
Rob GT schreef:Bougies zijn nog niet zo oud, hoe lang gaan die eigenlijk mee? Net als de 3 weken oude thermostaat. Beetje zonde om dan weer te vervangen. Waterpomp heb ik idd niet aan gedacht. Moet ook de rest van de week werken dus ben bang dat ik ze ook niet hier kan halen ops:
Bedankt voor de reacties in ieder geval, is het wel in een dag te doen?? Heb voor de zekerheid ook nog de maandag vrij gevraagd…
Speciaal voor Sohail zit er nu ff geen openluchtfilter op
Bougies en thermostaat zijn wel bruikbaar als ze niet zo oud zijn.
Waterpomp moeten we maar kijken, als er sporen van lekkage zijn of hij draait niet soepel, kunnen we hier in de buurt nog altijd een nieuwe halen.
We beginnen vrijdagavond om 19:00 en gaan door tot de kop eraf ligt.
Zaterdagvroeg om 08:00 beginnen en dan moet het gewoon die dag af zijn.
Ik heb zondag namelijk e.e.a. aan vriendenbezoek ingepland, dus het moet zaterdag af.
Het word dus strak georganiseerd en doorwerken
ZX1.4i schreef:We beginnen vrijdagavond om 19:00 en gaan door tot de kop eraf ligt.
Zaterdagvroeg om 08:00 beginnen en dan moet het gewoon die dag af zijn.
Yes we liggen op schema, kop ligt eraf en het pasvlak is net als het onderblok al schoongemaakt.
Waterpomp is nog goed, lijkt wel samen met de D-riem recentelijk vervangen te zijn
Jammer genoeg hebben we de verkeerde D-riem, een 108 tanden versie, voor een gietijzer blok heb je een 101 tanden uitvoering nodig. Morgen maar eens bij de Peugeot dealer kijken voor de juiste riem.
Wel een hoop extra pakkingen zeg bij een multipoint injectie
Morgen om 08:30 gaan we verder, tot de auto rijd
En alles is goed gekomen! Gisteren rond half 6 liep de auto.
Ziet er allemaal prima uit en de auto loopt een stuk beter!
Paar kleine tegenvallers, bout van de uitlaat is zoek geraakt en de klepseals bleken ook niet te passen. Gelukkig had Sohail nog wat liggen
Dus Sohail, Ben, Ronald en Guus bedankt voor de hulp!! En uiteraard ook bedankt aan Sohails maat (voor het eten) en Jan-Steven (omdat hij geen kleprubbers kon monteren)
Foto’s komen vast nog wel!
Rob GT schreef:Foto’s komen vast nog wel!
Mooi om te horen dat ie “perfect” loopt mag ook wel na al dat werk gelukkig is het allemaal vlot verlopen.
Loopt ie nou nog steeds zo super stationair vind het echt geweldig voor een multipoint!
En de foto’s ik heb er 55 ik zal een paar mooie uit zoeken en naar je gmail sturen of als je op de ax-meeting komt kan ik ze voor je op cd bakken zeg het maar…
mvgr,
Ronald
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Rob GT schreef:En alles is goed gekomen! Gisteren rond half 6 liep de auto.
Ziet er allemaal prima uit en de auto loopt een stuk beter!
Paar kleine tegenvallers, bout van de uitlaat is zoek geraakt en de klepseals bleken ook niet te passen. Gelukkig had Sohail nog wat liggen
Het klusje ging redelijk vlot, geen echte tegenvallers, enkel het verloren boutje en de injectorrail viel even tegen. Wat de klepseals betreft, zo zie je maar weer, wat de één over heeft komt altijd wel van pas bij een ander slachtoffer . Deze klepseals waren inderdaad van Jan-Steven, hij had ze over, ze lagen al bijna een jaar in mijn auto.
Uiteraard ook dank aan Autoservice Willemse (peug dealer), zijn magazijn is op zaterdagochtend open, de behulpzame magazijnman vond de juiste D-riem voor ons, de Citroen dealer had de verkeerde meegegeven aan Rob.
Rooney schreef:Rob GT schreef:Foto’s komen vast nog wel!
Mooi om te horen dat ie “perfect” loopt mag ook wel na al dat werk gelukkig is het allemaal vlot verlopen.
Loopt ie nou nog steeds zo super stationair vind het echt geweldig voor een multipoint!
En de foto’s ik heb er 55 ik zal een paar mooie uit zoeken en naar je gmail sturen of als je op de ax-meeting komt kan ik ze voor je op cd bakken zeg het maar…
mvgr,
Ronald
De kans is klein dat ik kom. Heb niet meer zoveel geld op de rekening en de maand is pas net begonnen… eigenlijk was het nu precies op het verkeerde moment.
Zojuist nog bij de Citroëndealer geweest, kreeg nog 70 euro terug voor de distributie en de klepseals. Hij wist zelfs vanuit het raam dat het een GTI was, netjes de meeste daar zien alleen een AX.
En heb op de sloop nog even een distributiekapje gehaald van een 94er AX met 211.000 op de teller. Hoop dat deze niet afbrokkelt!!
Voor de rest doet ie het nog steeds perfe-ct.
Je mag de foto’s wel naar mijn G-mail sturen. Toch zat ruimte
Rob GT schreef:Zojuist nog bij de Citroëndealer geweest, kreeg nog 70 euro terug voor de distributie en de klepseals. Hij wist zelfs vanuit het raam dat het een GTI was, netjes de meeste daar zien alleen een AX.
De D-riem was duidelijk fout, maar hoe zit het met de klepseals, heeft de dealer nog uitgezocht of deze echt verkeerd waren voor een AX-GTI :.
Je heb toch olie en koelvloeistof van het vage merk MPM in de GTI gegooid :
M P M = Multi Point Motor
Hmm, daar heeft ie verder niet naar gekeken. Hij zei nog wel dat het bij de oudere modellen wel vaker fout ging.