Nieuwe startmotor maakt vreemd geluid.
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376

Gepost: 02 augustus 2006 01:09 AM

Hallo,

Ik heb de startmotor van m’n bx 16v vervangen. De oude begon steeds rottiger te klinken.

Foto’s op http://fotoalbum.dds.nl/sentient/startmotor

Het was een heel gedoe, maar ik heb het voor elkaar. Starten gaat prima, maar als de motor begint te lopen hoor ik een vreemd geluid. Het is het beste te omschrijven als een wat gillend, snerpend geluid. Ik denk dat het komt doordat het tandwiel van de startmotor nog tegen het vliegwiel aan zit, waardoor de startmotor een soort van zwiep meekrijgt. Als ik de sleutel wat langer in de ‘start’ stand hou blijft het doorklinken. Tijdens het starten klinkt alles wel normaal (geloof ik), het begint pas als de motor aanslaat.

Mijn vraag is nu dus, is dit normaal? (lijkt me niet) Nieuwigheid? En, kan het kwaad? Startmotor weer uitbouwen en terugbrengen? Ik moet eerlijk toegeven dat ik hem niet getest heb voor ik hem inbouwde Surprisedops: , een beetje stom maar ik ging er van uit dat hij wel goed zou zijn. Het is overigens een nieuwe Spidan die ik bij de Brezan gescoord heb. In de computer opgezocht en specifiek op bx 19 Gti 16v > 1989 gezocht.

De oude startmotor maakte trouwens ook wel een raar geluid aan het eind van het starten, ik denk haast dat het beschreven fenomeen altijd al zo geweest is en dat daardoor de lagers versleten zijn?

Klinkt iemand dit bekend in de oren?

JM

Profiel  

BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 02 augustus 2006 02:05 AM
  [ # 1 ]

Hmm ik heb nog wat zitten googlen, het zal wel iets zijn met de bendix die niet terugschiet. Als ik heb goed begrijp zou dat normaliter vanzelf moeten gaan, ook al blijft de sleutel in de ‘start’ stand?

Profiel  

BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 02 augustus 2006 02:27 AM
  [ # 2 ]

Antwoorden is niet meer nodig Wink Ach, het is net als op mijn werk (ik ben programmeur); haal ik er een collega omdat ik iets niet snap en op het moment dat ik het uitleg krijg ik het subiet door Smile

Het moet wel haast een niet goed werkende bendix zijn. Ik ga wel klagen bij de Brezan. Wel balen, zoiets merk je natuurlijk nooit van te voren. Kan ik weer olie en kvs aftappen, al die slangen loshalen enzovoorts. In elk geval weet ik nu hoe het moet.

*zucht*  Rolling Eyes

JM

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook