1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Tikkende hydraulische klepstoters 1.6i 16v TU-motor
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 03 augustus 2006 01:53 AM

Hallo luitjes,

Ik heb sinds februari mijn Xsara Break. Opzich een fijne wagen (voor zover dat natuurlijk kan zonder hydrauliek), maar alleen die klepstoters. Daar blijf ik me aan ergeren. Bijna altijd met koude motor hoor je de motor behoorlijk tikken, tot je boven de 2000 toeren bent. En je merkt ook af en toe vermogensverlies.
Mijn dealer zegt dat ze dat allemaal hebben. Hij schijnt zelfs een auto gehad te hebben waarvan hij zelf dacht dat het niet goed zou gaan, maar toch ging het goed. Met andere woorden: we doen er niks aan.
Ik heb nog garantie tot september en ik vraag me af of ik dit nu wel of niet opgelost kan krijgen. Zowiezo is het dan nog de vraag of ik het vergoed krijg.
Iemand ook ervaring met ditzelfde blok? En iemand een idee wie mij een onafhankelijk advies kan geven?

Groeten,
Jan

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 03 augustus 2006 02:44 AM
  [ # 1 ]

Ik heb niet de 1.6 TU maar de 1.8 XU (wel zestienkleps) en deze produceert bij lagere motortemperaturen ook een beetje een nagelend geluid - precies zoals je zegt tot ongeveer 2000 toeren.

Ik weet niet of het schadelijk is - maar bij mij treedt het in ieder geval ook op. Zolang het bij een warmere motor niet gebeurt vind ik het prima, in koude toestand belast ik de motor toch zo min mogelijk.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 03 augustus 2006 02:03 PM
  [ # 2 ]

Hee, wat raar. Dat had ik niet verwacht van jouw type motor. Is het bij jou echt weg bij warme motor? Bij mij is het wat minder, maar nooit echt weg.
Wat voor olie doe jij erin? Zou het een oplossing zijn om dunnere olie te gebruiken? Of juist dikker?

Groeten,
Jan

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 03 augustus 2006 02:07 PM
  [ # 3 ]

Hoeveel kilometer heeft ze gelopen?

Mocht het inderdaad een geval van mechanische slijtage zijn vind ik het in mijn geval bij 180.000 kilometer niet ongeloofwaardig - maar des te vervelender…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 03 augustus 2006 02:12 PM
  [ # 4 ]

Met warme motor is er echt niets meer te horen, een beetje zoals een diesel warm ook veel minder rauw klinkt.

Voor zover ik weet zit er gewoon de standaard aanbevolen olie in en tussen de beurten in (dus 10.000 kilometer na een beurt) giet ik er een litertje olie in - meestal een A-merk, ik geloof 10W40 of 15W40..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 03 augustus 2006 02:31 PM
  [ # 5 ]

113 dkm. Van eerste eigenaar, dealer onderhouden en ook daar gekocht. En net 4 jaar. Ik had juist een vrij jonge wagen gekocht om van het gesleutel en gezeur af te zijn. . .
Als dat dan mechanische slijtage is die acceptabel gevonden wordt had ik beter mijn BX kunnen houden. Als er dan toch gesleuteld moet worden, dan liever aan een echte citroen. Wink

Groeten,
Jan

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 augustus 2006 02:37 PM
  [ # 6 ]

probeer dit eens:

smering  

om de prijs hoef je het niet te laten .....ik gooi het iedere keer na een olie verversing in de XM21TD en het maakt een verschil van dag en nacht. met name tijdens de koud start. na iedere keer starten zul je merken dat de klepstoters steeds stiller worden Very Happy
zit zo rond de 7,-  euro.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 03 augustus 2006 02:38 PM
  [ # 7 ]

Dat heb ik ooit eens in een opel Surprisedops:  gegooid….

Resultaat?

De gaatjes in de stoters slipten dicht!

Nog meer getik!

600 gulden verder had ik 8 nieuwe stoters Crying or Very sad

 

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 augustus 2006 02:39 PM
  [ # 8 ]

halloooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

je gaat een opel toch niet met een Citroen vergelijken Shocked

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 03 augustus 2006 02:44 PM
  [ # 9 ]

Dat doe ik niet!
LEZEN!!!

Ik heb het over klepstoters en toevoegingen!!!!

 

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 03 augustus 2006 02:48 PM
  [ # 10 ]

ach, om elkaar niet in de haren te vliegen:

wellicht zijn die gaatje in een opel bblok (veel) kleiner zodat ze eerder verstopt raken.
heb het nu een 5-tal keren in die xm gegooid zonder callamiteiten/problemen. ook m’n BX16V had er toendertijd baat bij Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 03 augustus 2006 02:48 PM
  [ # 11 ]

M’n Peug 206 1.6-16V heeft het ook, koud tikt ‘ie behoorlijk en heeft slechts 35.000km in 3 jaar gereden. Aan het einde van de straat is het al minder, m’n V6-en met hydraulische stoters hebben nog nooit een tikkend geluid geproduceerd

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 03 augustus 2006 02:55 PM
  [ # 12 ]
Willem schreef:

M’n Peug 206 1.6-16V heeft het ook, koud tikt ‘ie behoorlijk en heeft slechts 35.000km in 3 jaar gereden. Aan het einde van de straat is het al minder, m’n V6-en met hydraulische stoters hebben nog nooit een tikkend geluid geproduceerd

TU5JP4 heeft ook hydraulische klepstoters, zijn die dan zo drastisch anders als uit een (ESJ) V6?

Edit: typo

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 03 augustus 2006 03:26 PM
  [ # 13 ]

Bij mij hebben ze er Protec Engine Flush in gemikt, de laatste keer. Helpt geen bal, tot nu toe. Het schijnt dat je er helemaal niet mee mag blijven rijden. . .
Ik overweeg sterk om heel dunne synthetische olie te gaan gebruiken, al dan niet aangevult met Wynn’s spullies. Iemand een idee of dit helpt? In de C4/C5 wordt ook erg dunne olie gebruikt toch? En volgens mij hoor je die niet meer klepperen.
Met de dieselverstuiverreiniger van Wynn’s heb ik erg goede ervaringen, dus ik zal in ieder geval even wat busjes van die zooi halen. Wink

Groeten,
Jan

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 03 augustus 2006 03:31 PM
  [ # 14 ]

Over de toevoegingen zijn tal van draadjes her en der gestart!
Ik zou het er NIET in mikken!

Ergens lees je dat de cilinderwanden er zo gladjes van worden, en verderop lees je dat er dan juist GEEN olie meer aan de wanden blijft kleven waardoor de ellende op de loer ligt…

Ik zou toch eens verder informeren.

 

Profiel  
 
Gepost: 03 augustus 2006 03:36 PM
  [ # 15 ]

Geen dunnere olie erin gooien!
Kan meer kwaad dan goed doen(ook zoals hierboven beschreven) én je klepstoters gaan er nog harder van lekken!

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook