Ervaringen regensensor op C5
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1400

Gepost: 03 augustus 2006 06:19 PM

Hallo forumleden,

Aangezien het de laatste weken erg droog was, heb ik de regensensor pas de laatste dagen actief zien worden op mijn C5.
Nu begin ik me al behoorlijk te irriteren aan dat automatische gezwiep van de ruitenwissers, want die wissers gaan maar te pas en te onpas over de voorruit.
Meestal wissen ze veel te snel. Sta ik voor een verkeerslicht met een enkele druppel regen en staan de ruitenwissers op volle snelheid te wissen alsof hun leven er vanaf hangt.
Toevallig juist in een regenbui achter een andere C5 aangereden. Hierbij gingen de wissers mooi in interval over de voorruit terwijl de wissers van mijn C5 van constant wissen tot op volle snelheid varieerde. De regen die viel was minimaal.
Ik heb dit gemeld bij de autoverkoper i.v.m. garantie (die deze maand afloopt), maar ik krijg alleen te horen dat dit normaal is voor de C5.
Wat zijn jullie ervaringen met de regensensor? Nu verlang ik terug naar een gewone intervalstand.

Profiel  

jbiggel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 156

Gepost: 03 augustus 2006 07:09 PM
  [ # 1 ]

Dat jouw ruitenwissers harder moeten werken dan de auto voor je hoeft niet zo vreemd te zijn. De auto voor je gooit ook flink wat water omhoog. Dus daar zou het ook aan kunnen liggen.

Ook het gedrag bij het stoplicht kan verklaard worden door water wat van de bovenkant weer naar beneden loopt. Dat zijn soms straaltjes en als die precies over je sensor gaat denkt die natuurlijk dat je onder water rijdt…

Kei veel groeten!

Joost

Nu: Jaguar XF Sportbrake, C5 Break Carlsson 2004 aka “Sic”, Land Rover Series IIa 88 STAWAG 1971 en BMW R1200C 1998
Ooit: BX, Xantia, C5, C8 en daarbij alles gereden sinds de DS van mijn ouders
“Beheerder” van een C3 Pluriel en een 110 Td5 Defender

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 03 augustus 2006 09:55 PM
  [ # 2 ]

Ik ervaar het als zeer positief zo’n regensensor; met name als je een vrachtwagen passeert die hele sloten water over je C5 laat slaan reageert de ruitenwisser als een bezetene. Handmatig speel je dan altijd de tweede viool.
Maar je kunt het systeem toch ook gewoon uitschakelen als het om wat voor redenen niet voldoet?

Profiel  

PatH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38

Gepost: 04 augustus 2006 02:18 AM
  [ # 3 ]

Hi,
Had de C5 voor je dan wel een regensensor ? (is dat standaard op alle modellen ?)

Ik kan het wel een beetje herkennen, het wist nogal aan de voorzichtige kant. Dat wil zeggen eerder te snel dan te langzaam. Toch vind ik het over het geheel genomen een nuttige optie. Ben er wel blij mee. Op de vorige auto had ik een 4 standen interval en zat voortdurend de interval bij te regelen. En toen vond ik dat al luxe.

Groeten
Rob

Profiel  

robb
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1452

Gepost: 04 augustus 2006 03:17 AM
  [ # 4 ]

Ik ben behoorlijk positief over de werking van de regensensor op mijn C5Break 2003. Ik vind ‘m hoogstens soms iets te langzaam (itt de laatste post), ik zet ‘m een enkele keer met de hand op de langzame continu-stand, als ik vind dat ie wel iets vlugger mag wissen; vooral bij spray, als het niet meer regent.

Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.

http://www.citroenmodelcars.nl

Profiel  

Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1003

Gepost: 04 augustus 2006 03:41 AM
  [ # 5 ]

Meestal zwiepen de wissers inderdaad te snel. Vergeet niet dat de sensor reageert op de hoeveelheid water op de sensor terwijl jij reageert op de hoeveelheid water in je gezichtsveld. Dat zal ook meteen de reden zijn dat de sensor niet in je gezichtsveld geplaatst is Laughing

Ik ben er echter zeer tevreden over. Ik zit nu in Australie en ik word doodziek van dat handmatige gezeur, dat komt trouwens ook door het feit dat de stengel voor de ruitenwissers LINKS naast het stuur zit en de richtingaanwijzers RECHTS Shocked

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  

ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660

Gepost: 04 augustus 2006 11:48 AM
  [ # 6 ]

hoewel ik er aan moest wennen in het begin, vind ik het zeer aangenaam.
werkt prima, maar zoals reeds gezegd soms krijgt hij adhd verschijnselen, maar dat is meestal als je moet remmen dan klotst er ff een lading water over de sensor.

Profiel  

donderkont
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 113

Gepost: 04 augustus 2006 12:01 PM
  [ # 7 ]
ronama schreef:

werkt prima, maar zoals reeds gezegd soms krijgt hij adhd verschijnselen, maar dat is meestal als je moet remmen dan klotst er ff een lading water over de sensor.

idem
Smile
groetjes fraaske

Profiel  

Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 459

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 06 augustus 2006 09:14 PM
  [ # 8 ]

Re: Ervaringen regensensor op C5

IK vind ooK dat de wisser te snel over gaat op de snelle stand.
Ik denk niet dat het een exemplarische afwijking is bij jouw auto, meer een kwestie van persoonlijke voorkeur (die je dus niet meer kan toepassen).
Mijn vriend zei vroeger wel eens als hij naast me zat, zet die dingen eens wat sneller, je hoeft niet per slag te betalen! Vriend is ook een Hollander dus.
Soms vind ik het wel makkelijk die sensor, maar vaak denk ik, doe mij maar een regelbare intervalstand, die, zover ik weet, Citroen nooit heeft toegepast.

Gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  

Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4695

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 07 augustus 2006 12:22 AM
  [ # 9 ]
donderkont schreef:
ronama schreef:

idem
Smile
groetjes fraaske

the same here!! werkt perfect,op een ding na:en dat is na rijden door een lange regenbui stoppen de wissers soms niet meer!! maar ik denk dat dit ook te maken heeft met ‘t water wat op het dak achter blijft en bij vertragen en/of remmen voor de sensor gutst.
kan ik bevestigen door de auto wisserstand uit te zetten,en dan zie je na een paar seconden een fijn waterstraaltje, dansend naar omlaag glijden,ter hoogte van de sensor!
ok zoals bij iedere moderne citroën, is deze gebonden aan inleren en gaat de mijne ook soms in de ADHD wissen zonder een rede. en aangezien dit bij meerdere citrofielen hier voor komt maak ik me niet echt zorgen Laughing

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2937

Gepost: 07 augustus 2006 02:54 PM
  [ # 10 ]

Re: Ervaringen regensensor op C5

De Xm heeft een regelbare intervalstand, werkt ook fijn.

Ronald_Xantia schreef:

Soms vind ik het wel makkelijk die sensor, maar vaak denk ik, doe mij maar een regelbare intervalstand, die, zover ik weet, Citroen nooit heeft toegepast.

Ik ben in ieder geval zeer tevreden over de automatische ruitenwissers op de C5, ik zou alleen een middelsnelle wisserstand willen hebben, de snelle is me te zwieperig.

Zoals gezegd, het blijft essentieel dat je het oogje van de regensensor schoon houdt, na een waxbeurt moet je de was verwijderen, bij modder flink de ruitensproeier gebruiken.

overigens… http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1884&highlight=sensor

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook