Tijdens m’n eigen tour de france afgelopen 4 weken heb ik wat problemen gehad met het koelwater. Na de eerste lange klim (dus hete motor) stond ik even stil en begon het koelwater te lekken.
Op de een of andere manier stijgt het koelwater niveau (drastisch) als de motor warm word, en nog verder als hij warm is en stilstaat.
In eerste instantie maakte ik me er niet zo druk om en vulde ik bij met gewoon water, dit bleek al helemaal een no-go te zijn. Het water was er binnen een paar minuten al uit (geen idee waaruit, geen lekkage te zien) dus een bergpas oprijden was een beetje drama.
Uiteindelijk maar een jerrycan koelvloeistof gekocht en hiermee ging het wel goed tijdens het rijden, alleen als de motor rond de 100 graden is en dan uitgezet word komt al het koelwater er weer uit totdat het iets onder het minimum koelwaterpijl zit als hij weer afgekoeld is.
Heeft iemand enig idee waar dit aan ligt? Een verstopping ergens? Er zit verder geen olie oid in het koelwater.
Onder de dop zit zo’n slangetje waar water uit kan voor als er teveel in zit, dit is het enige waar hij lekt.
Zeer waarschijnlijk heeft dit te maken met de lekke koppakking die je al had, dat word alleen maar erger.
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Re: Koelwater wordt uitgespuugt bij hoge temperaturen
Cheezus schreef:Tijdens m’n eigen tour de france afgelopen 4 weken heb ik wat problemen gehad met het koelwater. Na de eerste lange klim (dus hete motor) stond ik even stil en begon het koelwater te lekken.
Op de een of andere manier stijgt het koelwater niveau (drastisch) als de motor warm word, en nog verder als hij warm is en stilstaat.
In eerste instantie maakte ik me er niet zo druk om en vulde ik bij met gewoon water, dit bleek al helemaal een no-go te zijn. Het water was er binnen een paar minuten al uit (geen idee waaruit, geen lekkage te zien) dus een bergpas oprijden was een beetje drama.Uiteindelijk maar een jerrycan koelvloeistof gekocht en hiermee ging het wel goed tijdens het rijden, alleen als de motor rond de 100 graden is en dan uitgezet word komt al het koelwater er weer uit totdat het iets onder het minimum koelwaterpijl zit als hij weer afgekoeld is.
Heeft iemand enig idee waar dit aan ligt? Een verstopping ergens? Er zit verder geen olie oid in het koelwater.
Om WAT voor ZX gaat het?????
Greetz Ruud
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Verlies van koelvloeistof kan ook veroorzaakt worden door een lekkende koppakking.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Het gaat om m’n ZX 1.4i.
Met de koelvin bedoel je de radiator? Koelvinnen heb ik verder niet gezien sinds m’n puch dus
De radiator is iig niet lek en er stroomt wel water door.
Er zit dus nergens een lek alleen als de motor warm wordt stijgt het koelvloeistof niveau zodat het bij de vuldop overloopt door dat slangetje.
Dit gebeurd dan als de (hete)motor stilstaat en hij spuugt ongeveer het hele resevoir leeg.
Hoe warm moet het blok trouwens worden? Normaal zit hij rond of iets boven de 90 graden, heuvel op tegen de 100.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
hij bedoeld neem ik aan de ventilator voor de radiateur
c5breakhdi schreef:Verlies van koelvloeistof kan ook veroorzaakt worden door een lekkende koppakking.
De koppakking is ook lek, ik naar deze auto gekeken voordat topic starter ermee op vakantie ging. Verder zijn de klepseals ook niet zo best meer, auto laat graag een rookpluimpje zien bij plotseling gas geven/los.
Heb je al gekeken of er geen smurrie (olie) in de koelvloeistof drijft?
brian piet schreef:oke je had het al gezien dan is het een ander verhaal
dan word het een beun klusje
Ik had al hulp aangeboden, koppakking, incl. deelrevisie van de kop met nieuwe klepseals enzo.
Topic starter heeft toen laten weten nadat ik hem de geschatte kosten voor de onderdelen had verteld, er geen geld in te willen investeren. Ik heb toen begrepen dat het enkel een auto voor op vakantie gaan zou worden.
brian piet schreef:oke dan moet hij hem snel weg doen er zit niets anders op dan die kop te maken en nieuwe koppakking te monteren
maar dan weet je wel weer dat de auto goed is als de rest van de auto het nog waard is?
De rest van de auto is verder netjes, geen idee wat de staat van de remmen en banden is, maar dat zijn slijtage delen. Aangezien het een 1.4i is, zal de auto in deze staat niet veel opbrengen, ik schat hooguit €100. Best wel jammer, want voor c.a. €300 a 400 kun je er een perfecte auto van maken
brian piet schreef:maar het is zijn keuze.
Ik begrijp zijn keuze wel als student, hoewel? ik had als student niet eens een fiets
ZX1.4i schreef:De koppakking is ook lek, ik naar deze auto gekeken voordat topic starter ermee op vakantie ging. Verder zijn de klepseals ook niet zo best meer, auto laat graag een rookpluimpje zien bij plotseling gas geven/los.
Heb je al gekeken of er geen smurrie (olie) in de koelvloeistof drijft?
Zoals ik al zei kan ik geen olie in de koelvloeistof ontdekken. Verder komt het er ook alleen uit bij stilstand en niet tijdens het rijden dus lijkt het me ergens anders aan te liggen, de temperatuur van de motor is wel ok als ik op de 90/95 van brian piet af ga.
Het olieverbruik heb ik nu trouwens wel vast kunnen stellen, ongeveer 1L/1000km. Wat betreft die koppakking moet ik nog nadenken, aangezien mijn vriendin en ik beide stage moeten lopen en zo enig inkomen hebben houden we de auto misschien wel, bovendien hebben we er sowieso al 350 euro in moeten steken omdat de achterrem het begeven heeft tijdens de vakantie
Die fransen hebben het vervolgens niet goed gerepareerd zodat ik in nederland weer dezelfde kosten kan maken om het weer te laten repareren… maar dat is weer een ander verhaal
ZX-Cruiser schreef:Als je koppakking OK is dan is wellicht je radiateurdop niet goed. Daar zit een veer in die bij overdruk het syteem open gooit en dan je KVS eruit gooit. Als alles verder wel goed is dan is die veer niet goed meer. Moet je even een andere radiateurdop scoren
Het komt niet uit de dop zelf maar door een slangetje vlak onder de dop. Blokkeerd de veer in de dop dat slangetje ook? Ik kan het nu niet kijken omdat de auto bij de garage staat vanwege die rem maar als het aan de radiateurdop zou liggen zou ik het zelfs kunnen repareren
Ja dat bedoelde ik
Als het goed is kan ik de auto morgen ophalen, ik zal de dop dan even checken.
ZX-Cruiser schreef:Nee, in die dop zit een veer met een rubber eronder. Als de druk te hoog wordt wordt de veer ingedrukt en kom het rubber dus omhoog, en dan kan de KVS er via dat zijpijpje uit lopen dus.
Een paar weken terug een AX gefixt met het probleem dat alle koelvloeistof door die overdruk beveiliging werd geperst. De koppakking was ook al lek, bleek gewoon de compressiedruk te zijn die in het koelsysteem werd geperst. Op zich ook niet zo gek, de kop was zo krom als een, ehm je weet wel een h…r
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
het is een normaal verschijnsel dat als je net een bergpas hebt genomen en dus boven, waar de luchtdruk lager is,de motor afzet, de tempratuur in de motor stijgt. dit kan zoveel stijgen dat het koelwater kan gaan koken. en dus via de dop wegloopt.
laat de motor dus altijd lopen op een uitkijkpunt om de koelwater circulatie opgang te houden. een motor is ECHT WARM na een klim.
wat te denken van bv een turbo. om de levensduur te verlengen is het echt niet verstandig om hem snel uit te zetten.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN