Ik heb een Xantia 1.9 TD break uit 1997.
‘s Ochtends bij een koude start is de diesel teruggelopen in de leidingen terwijl ik geen luchtlek kan vinden. Ik pomp nu braaf elke dag eerst maar met de handpomp in de leiding de brandstof op. Waar zou dit kunnen zitten?
Daarnaast start de motor slecht wanneer deze warm is geworden. Het lijkt wel hoe warmer hoe slechter deze start.
Is er iets met de brandstofpomp of zit dit elders. Wie herkent dit en kan mij goede raad geven?
Ik ben benieuwd.
Bernhard
Het handpompje wil ook wel eens voor problemen zorgen, verder kan er natuurlijk overal lucht binnenkomen. Weet je zeker dat ‘t een luchtprobleem is? Helpt ‘t niet om twee keer te gloeien? Als alleen ‘t opvoerpompje verlossing geeft dan moet ‘t wel met lucht te maken hebben.
voge schreef:Het handpompje wil ook wel eens voor problemen zorgen, verder kan er natuurlijk overal lucht binnenkomen. Weet je zeker dat ‘t een luchtprobleem is? Helpt ‘t niet om twee keer te gloeien? Als alleen ‘t opvoerpompje verlossing geeft dan moet ‘t wel met lucht te maken hebben.
Inderdaad, het is een probleem dat wel meer bij Xantia diesels voorkomt (ook bij de gewone D)...advies is om er eerst even een nieuw rubber pompje op te (laten) zetten, vaak is het dan over.
Mocht dat het niet zijn, dan weet je i.i.g. dat het daar niet aan ligt.
Bij de vorige (witte) Xantia D van mijn zoon was het ook het pompje….had hetzelfde probleem als jij.
Bram schreef:Bij de vorige (witte) Xantia D van mijn zoon was het ook het pompje….had hetzelfde probleem als jij.
Ik had het ook bij mijn Xantia 1.9D, toevallig ook wit
PS: Het handpompje (balgje) is bij de Citroen nogal aan de dure kant, c.a. €50, bij de Peugeot c.a. €22.
Het artikelnr. hiervoor staat ergens op het forum, met de zoekfunctie moet je het wel kunnen vinden.
Heb hetzelfde probleem zo ongeveer met m’n 1.9TD. Koude start prima, zij het met kleine walm die bij 2x gloeien niet voorkomt. Heb het balgje vervangen, nieuwe gloeiers erin en de inbus op de dieselpomp wat uitgedraaid. Is toen iets beter geworden. Eigenlijk is er nu nog 1 conclusie: Slechte verstuiver(s). Kan natuurlijk bij 235K KM.
Ga dit bij een dieselspecialist eerst laten controleren en dan maar gelijk vervangen.
Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8
Alweer even geleden, maar heb de auto vorige maand bij Mulder Dieselservice in Den Haag gebracht. Deze toverdokter heeft wat aardigheidjes met de afstelling van de pomp gedaan en de niet meer okselfrisse massakabel vervangen. Het lijkt nu wel een andere auto. Starten als nooit tevoren. Kost overigens wel een paar 100 euri.
Nu de volgende kwalen oplossen
Groet,
Hans
Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8
Hans01 schreef:Alweer even geleden, maar heb de auto vorige maand bij Mulder Dieselservice in Den Haag gebracht. Deze toverdokter heeft wat aardigheidjes met de afstelling van de pomp gedaan en de niet meer okselfrisse massakabel vervangen. Het lijkt nu wel een andere auto. Starten als nooit tevoren. Kost overigens wel een paar 100 euri.
Nu de volgende kwalen oplossen
Ik ben wel benieuwd naar wat er voor die paar honder euro gedaan is en hoeveel honderd euro dat is geweest :
@ZX:
Een paar 100 is hier letterlijk een paar Was 200 euro en daarvoor is de pomp getest en afgesteld. Tevens een nieuwe massakabel. Of de pomp moest worden uitgebouwd weet ik niet. Het resultaat is het in ieder geval meer dan waard. De irritatie bij iedere warme start werd toch wel heel groot.
Met de C5 Airscross is de score Mercedes vs Citroën nu 8-8
Hans01 schreef:@ZX:
Een paar 100 is hier letterlijk een paar Was 200 euro en daarvoor is de pomp getest en afgesteld. Tevens een nieuwe massakabel. Of de pomp moest worden uitgebouwd weet ik niet. Het resultaat is het in ieder geval meer dan waard. De irritatie bij iedere warme start werd toch wel heel groot.
Ok, 200 euro bij de diesel specialist valt nog wel mee.
Voor dat bedrag zal de pomp waarschijnlijk niet uitgebouwd zijn, afstellen gebeurt normaalt gezien gewoon op de auto mbv meetklokjes enzo. Is wel een specialistisch klusje waar je zelf niet snel aan zou beginnen, ik heb hier de Haynes Diesel waar dat soort dingen ook in staan.