Hallo allemaal!
Ik ga a.s. weekend een ritje van zo’n 1000km (heen en terug) door Duitsland maken. Mijn vriendin is daar aan ‘t werk en ik ga haar even opzoeken.
Ik wil misschien met de Eend naar Duitsland, niet dat mijn eend nou echt in goede staat is maar technisch moet ‘ie het wel aankunnen volgens mij.
Kunnen jullie aangeven wat ik zeker mee moet nemen op een langere rit, wat er soms fout gaat (in de bergen?) en waar ik verder nog op moet letten?
Is er met een eend trouwens een beetje te rijden in de bergen? In dat gebied zijn hellingen van 12% niet ongebruikelijk.
Alvast bedankt!!
Als laatste de Poll vraag:
Zouden jullie met de Eend of met de Xantia 1.9TD met airco gaan?
Stomme vraag he
met de eend natuurlijk
Eend in de bergen gaat prima, zolang je de motor maar op toeren houdt. Tijdig terugschakelen enzo.
Bergaf remmen op de motor (50 in zijn 3, 70 in zijn 4, dat zijn snelheden die je dan ongeveer maakt..). Als je bij moet remmen, doe dat dan kort en krachtig.
Verder zal je eend blij zijn met verse olie (blok en bak), en een schoon olie en luchtfilter.
Verse/goede ontsteking en gestelde kleppen zijn ook wel handig.
Wat je mee zou kunnen nemen:
spanningsregelaar, dynamo en bobine.
de rest van de meuk kun je ook bij de gemiddelde garage krijgen.
Verder gewoon genieten!
Eend ! Maar zorg dat ‘ie in orde is. Eventueel een ANWB reis- en krediet brief er bij en de garantie dat als je Eend kaduuk gaat hij ook daadwerkelijk terug naar huis vervoerd wordt (als de dagwaarde van de auto te laag is brengen ze je auto naar de sloop en keren ze de dagwaarde uit meende ik).
Schijt aan originaliteit.
De olie is vers en olie- en luchtfilter ook. Alleen de bakolie heb ik nog nooit vervangen, is dat lastig?
Kleppen zijn 2.000km geleden gesteld, bobine heb ik liggen, dynamo heb ik niet en ontsteking is nieuw. Spullen die ik heb neem ik wel mee!
Gaat een dynamo vaak kapot dan?
Lelijke Eend schreef:(als de dagwaarde van de auto te laag is brengen ze je auto naar de sloop en keren ze de dagwaarde uit meende ik).
Maar ik heb ook een rechtsbijstandsverzekering hoor!
Reis en kredietbrief heb ik volgens mij, zal nog eens kijken voor de zekerheid. Vorig jaar had ik ‘m in ieder geval wel en ik geloof dat ik er nu ook voor heb betaald.
Je meent toch niet echt dat ze een eend naar de sloop gaan brengen als ‘ie z’n dag niet heeft?
Bakolie is niet zo supermoeilijk te vervangen heb ik gehoord, maar hoe het precies moet weet ik niet. Ik heb het nog nooit gedaan ops:
Schijt aan originaliteit.
Ben ook wel benieuwd naar de uitleg van de persoon die op de Xantia gestemd heeft. Gewoon omdat het comfortabeler is of omdat er met een eend altijd wel iets is??
voge schreef:De olie is vers en olie- en luchtfilter ook. Alleen de bakolie heb ik nog nooit vervangen, is dat lastig?
Kleppen zijn 2.000km geleden gesteld, bobine heb ik liggen, dynamo heb ik niet en ontsteking is nieuw. Spullen die ik heb neem ik wel mee!
Gaat een dynamo vaak kapot dan?
dynamo gaat niet vaak kapot, maar als….
opzich hoeft ie niet mee…
spanreg en bobine geven vaker de geest.
bakolie. das niet moeilijk
lastigste is om de plug er vanaf te krijgen
Die plug zit onder op de bak.
Als de plug eraf is, loopt de olie eruit.
dan de plug schoonmaken (ijzervijlsel) en met een nieuwe koperen ring monteren,.
Dan bakolie (0,9 liter), van het type Sae 80 Ep.
Als je bij het rechtervoorspatbord gaat staan, zie je op de zijkant van de bak een evengrote bout als de plug.
Deze losdraaien en de tuit van de olie erin frotten
dan gewoon wachten totdat de olie eruit komt lopen.
Plug er weer in (nieuwe ring, ook hier) en klaar ben je.
Pas wel op, die olie stinkt nogal
Ondanks dat ik het nog nooit gedaan heb, heb ik wel een tip: eerst de vulplug loshalen, dan pas de aftapplug. Het is namelijk nogal lullig als de bak helemaal leeg is maar je er geen verse olie in kan krijgen omdat je de vulplug niet los krijgt.
*wis* (hier stond de vraag welke olie er in moet maar dat staat al gepost)
Schijt aan originaliteit.
olie staat er
ben echter bang dat je de aftapplug minder makkelijk loskrijgt dan de vulplug
Ik las inderdaad net welke olie er in hoort (niet goed gelezen). En die tip van eerst de vulplug los heb ik ooit ergens anders eens gelezen.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Met de eend natuurlijk!
Neem ook een reserve fan met poelie mee! Het hart wil er nogal eens uitbreken en dan heb je geen koeling meer…
Lelijke Eend schreef:Ik las inderdaad net welke olie er in hoort (niet goed gelezen). En die tip van eerst de vulplug los heb ik ooit ergens anders eens gelezen.
bij opel?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Nee, wel bij iets met de Eend.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Lelijke Eend schreef:Ondanks dat ik het nog nooit gedaan heb, heb ik wel een tip: eerst de vulplug loshalen, dan pas de aftapplug. Het is namelijk nogal lullig als de bak helemaal leeg is maar je er geen verse olie in kan krijgen omdat je de vulplug niet los krijgt.
Als de vulplug niet los kan, dan kun je altijd nog ff je eend op zijn kop zetten om hem aan te vullen. Er moet dan 0,9L in, want peilen zonder dat vulgat ook niet. Het is maar ff dat je het weet.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Eend op z’n zijkant heb ik al eens gedaan, er moest toch eens naar de bodem gekeken worden. Op de kop heeft ze voor zover ik weet nog nooit gelegen. Als ik deze week tijd heb zal ik nog eens kijken of ik technisch genoeg ben om de bakolie te verversen. Een nieuwe fan + poelie heb ik ook niet dus ik denk dat ik maar moet gokken dat ‘t heel blijft…