1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Am Feriën mit 2cv
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 07 augustus 2006 01:00 AM

Hallo allemaal!

Ik ga a.s. weekend een ritje van zo’n 1000km (heen en terug) door Duitsland maken. Mijn vriendin is daar aan ‘t werk en ik ga haar even opzoeken.

Ik wil misschien met de Eend naar Duitsland, niet dat mijn eend nou echt in goede staat is maar technisch moet ‘ie het wel aankunnen volgens mij.

Kunnen jullie aangeven wat ik zeker mee moet nemen op een langere rit, wat er soms fout gaat (in de bergen?) en waar ik verder nog op moet letten?

Is er met een eend trouwens een beetje te rijden in de bergen? In dat gebied zijn hellingen van 12% niet ongebruikelijk.

Alvast bedankt!!

Als laatste de Poll vraag:
Zouden jullie met de Eend of met de Xantia 1.9TD met airco gaan?

Profiel  

Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2487

Gepost: 07 augustus 2006 01:06 AM
  [ # 1 ]

Stomme vraag he Wink
met de eend natuurlijk

Eend in de bergen gaat prima, zolang je de motor maar op toeren houdt. Tijdig terugschakelen enzo.

Bergaf remmen op de motor (50 in zijn 3, 70 in zijn 4, dat zijn snelheden die je dan ongeveer maakt..). Als je bij moet remmen, doe dat dan kort en krachtig.

Verder zal je eend blij zijn met verse olie (blok en bak), en een schoon olie en luchtfilter.
Verse/goede ontsteking en gestelde kleppen zijn ook wel handig.

Wat je mee zou kunnen nemen:
spanningsregelaar, dynamo en bobine.
de rest van de meuk kun je ook bij de gemiddelde garage krijgen.

Verder gewoon genieten!

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 07 augustus 2006 01:09 AM
  [ # 2 ]

Eend ! Maar zorg dat ‘ie in orde is. Eventueel een ANWB reis- en krediet brief er bij en de garantie dat als je Eend kaduuk gaat hij ook daadwerkelijk terug naar huis vervoerd wordt (als de dagwaarde van de auto te laag is brengen ze je auto naar de sloop en keren ze de dagwaarde uit meende ik).

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 07 augustus 2006 01:11 AM
  [ # 3 ]

De olie is vers en olie- en luchtfilter ook. Alleen de bakolie heb ik nog nooit vervangen, is dat lastig?

Kleppen zijn 2.000km geleden gesteld, bobine heb ik liggen, dynamo heb ik niet en ontsteking is nieuw. Spullen die ik heb neem ik wel mee!

Gaat een dynamo vaak kapot dan?  Rolling Eyes

Profiel  

voge
> 3000 berichten

Gepost: 07 augustus 2006 01:13 AM
  [ # 4 ]
Lelijke Eend schreef:

(als de dagwaarde van de auto te laag is brengen ze je auto naar de sloop en keren ze de dagwaarde uit meende ik).

Maar ik heb ook een rechtsbijstandsverzekering hoor!  Laughing

Reis en kredietbrief heb ik volgens mij, zal nog eens kijken voor de zekerheid. Vorig jaar had ik ‘m in ieder geval wel en ik geloof dat ik er nu ook voor heb betaald.

Je meent toch niet echt dat ze een eend naar de sloop gaan brengen als ‘ie z’n dag niet heeft?

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 07 augustus 2006 01:13 AM
  [ # 5 ]

Bakolie is niet zo supermoeilijk te vervangen heb ik gehoord, maar hoe het precies moet weet ik niet. Ik heb het nog nooit gedaan Surprisedops:

Profiel  

voge
> 3000 berichten

Gepost: 07 augustus 2006 01:21 AM
  [ # 6 ]

Ben ook wel benieuwd naar de uitleg van de persoon die op de Xantia gestemd heeft. Gewoon omdat het comfortabeler is of omdat er met een eend altijd wel iets is??

Profiel  

Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 07 augustus 2006 01:22 AM
  [ # 7 ]
voge schreef:

De olie is vers en olie- en luchtfilter ook. Alleen de bakolie heb ik nog nooit vervangen, is dat lastig?

Kleppen zijn 2.000km geleden gesteld, bobine heb ik liggen, dynamo heb ik niet en ontsteking is nieuw. Spullen die ik heb neem ik wel mee!

Gaat een dynamo vaak kapot dan?  Rolling Eyes

dynamo gaat niet vaak kapot, maar als…. Wink
opzich hoeft ie niet mee…
spanreg en bobine geven vaker de geest.

bakolie. das niet moeilijk
lastigste is om de plug er vanaf te krijgen
Die plug zit onder op de bak.
Als de plug eraf is, loopt de olie eruit.

dan de plug schoonmaken (ijzervijlsel) en met een nieuwe koperen ring monteren,.
Dan bakolie (0,9 liter), van het type Sae 80 Ep.
Als je bij het rechtervoorspatbord gaat staan, zie je op de zijkant van de bak een evengrote bout als de plug.
Deze losdraaien en de tuit van de olie erin frotten
dan gewoon wachten totdat de olie eruit komt lopen.
Plug er weer in (nieuwe ring, ook hier) en klaar ben je.

Pas wel op, die olie stinkt nogal Wink

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten

Gepost: 07 augustus 2006 01:24 AM
  [ # 8 ]

Ondanks dat ik het nog nooit gedaan heb, heb ik wel een tip: eerst de vulplug loshalen, dan pas de aftapplug. Het is namelijk nogal lullig als de bak helemaal leeg is maar je er geen verse olie in kan krijgen omdat je de vulplug niet los krijgt.

*wis* (hier stond de vraag welke olie er in moet maar dat staat al gepost)

Profiel  

Tom Duckpower
> 2000 berichten

Gepost: 07 augustus 2006 01:25 AM
  [ # 9 ]

olie staat er

ben echter bang dat je de aftapplug minder makkelijk loskrijgt dan de vulplug Wink

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten

Gepost: 07 augustus 2006 01:26 AM
  [ # 10 ]

Ik las inderdaad net welke olie er in hoort (niet goed gelezen). En die tip van eerst de vulplug los heb ik ooit ergens anders eens gelezen.

Profiel  

Gepost: 07 augustus 2006 01:27 AM
  [ # 11 ]

Met de eend natuurlijk!

Neem ook een reserve fan met poelie mee! Het hart wil er nogal eens uitbreken en dan heb je geen koeling meer…

Profiel  

paso
> 9000 berichten
Totaal aantal Berichten: 9613

Gepost: 07 augustus 2006 01:31 AM
  [ # 12 ]
Lelijke Eend schreef:

Ik las inderdaad net welke olie er in hoort (niet goed gelezen). En die tip van eerst de vulplug los heb ik ooit ergens anders eens gelezen.

bij opel?  Twisted Evil

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten

Gepost: 07 augustus 2006 01:45 AM
  [ # 13 ]

Nee, wel bij iets met de Eend.

Profiel  

punky
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 592

- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Gepost: 07 augustus 2006 02:12 AM
  [ # 14 ]
Lelijke Eend schreef:

Ondanks dat ik het nog nooit gedaan heb, heb ik wel een tip: eerst de vulplug loshalen, dan pas de aftapplug. Het is namelijk nogal lullig als de bak helemaal leeg is maar je er geen verse olie in kan krijgen omdat je de vulplug niet los krijgt.

Als de vulplug niet los kan, dan kun je altijd nog ff je eend op zijn kop zetten om hem aan te vullen. Er moet dan 0,9L in, want peilen zonder dat vulgat ook niet. Het is maar ff dat je het weet. Laughing

"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"

Profiel  

voge
> 3000 berichten

Gepost: 07 augustus 2006 05:02 AM
  [ # 15 ]

Eend op z’n zijkant heb ik al eens gedaan, er moest toch eens naar de bodem gekeken worden. Op de kop heeft ze voor zover ik weet nog nooit gelegen. Als ik deze week tijd heb zal ik nog eens kijken of ik technisch genoeg ben om de bakolie te verversen. Een nieuwe fan + poelie heb ik ook niet dus ik denk dat ik maar moet gokken dat ‘t heel blijft…

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook