Hallo, vraagje:
Mijn tzd-tje heeft weer iets:
Als hij koud is, en je laat hem terugvallen naar stationair toerental, dan schudt de motor heel erg rondom 800 rpm, net alsof hij ff niet lekker regelt. Soms valt hij helemaal uit. Het voelt alsof de brandstofpomp gewoon “te laat oppakt” zeg maar. En als ze warm is ,dan is alles ok.
Iemand enig idee of ervaring hiermee?
Het betreft een 1.9d met lucaspomp.
verder doet ze het eigenlijk prima! “al” 17.000 km geen problemen!
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Heb je toevallig al nagekeken of je koudloopinrichting wel goed werkt?
Beter bekend als het waselement. Als dit stuk is zal het toerental bij koude motor niet worden verhoogd en loopt hij dus koud al op het lagere toerental wat hij eigenlijk bij warme motor pas moet draaien, en ja dat wil wel een beetje schudden.
Is maar een idee maar kijk er even naar.
Mooie wagen buurman….
Dinges schreef:Heb je toevallig al nagekeken of je koudloopinrichting wel goed werkt?
Beter bekend als het waselement. Als dit stuk is zal het toerental bij koude motor niet worden verhoogd en loopt hij dus koud al op het lagere toerental wat hij eigenlijk bij warme motor pas moet draaien, en ja dat wil wel een beetje schudden.Is maar een idee maar kijk er even naar.
Stom, daar heb ik helemala niet aan gedacht….. (k dacht meteen aan een rotte brandstofpomp )
Hoe ziet dat eruit, da’s toch die kabel vanaf je thermostaathuis?
gr
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
DaanDus schreef:
Stom, daar heb ik helemala niet aan gedacht….. (k dacht meteen aan een rotte brandstofpomp )
Hoe ziet dat eruit, da’s toch die kabel vanaf je thermostaathuis?gr
Het is het busje wat schuin in het thermostaathuis gestoken zit, er loopt een met metaal omwonden kabel van dat busje naar je brandstofpomp. Direct rechts van de oliepeilthingy.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
kun je dat ding ook gewoon eruit draaien, of komt er dan een golf koelwater mee?
Anders kan ik em op m’n werk ff testen in een warmtebad.
gr,
Daan
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Testen is heel simpel.
Morgenochtend, bij echt koude motor dus, moet het kabeltje strak staan.
Echt steenkoud word hij nu ook weer niet bij deze temperaturen maar toch koud genoeg. Bij warme motor staat het kabeltje slap. Staat het kabeltje bij koude motor net zo slap als nu (neem aan dat de motor nu warm is tenminste) dan is het element kaduuk.
Succes
Mooie wagen buurman….
nou, het is koud genoeg om hem bedonderd te laten lopen!
ik zal morgen es kijken! Er valt op zich goed mee te rijden, als je er maar op let!
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
nou, de inspuitvervroeger lijkt inderdaad niet te werken…......
maar nu heeft ie z’n problemen ook als ie warm is => er is dus meer aan de hand.
Nu is het wel 35.000 km geleden dat mn brandstoffilter vervangen is, dus dat probeer ik eerst maar eens.
Mijn theorie: Als je pomp terug moet vallen naar stationair pompt ie niet meer enthousiast. Hierdoor krijgt hij bij een verstopt filter te weinig brandstof. Als je toeren draait heeft een dieselpomp zoveel overcapaciteit dat ie het wle aankan, want de topsnelheid haalt ie gewoon.
Weet iemand of deze theorie klopt? ops: ik hoop t maar! Verder rijdt ze zooooooo lekker!
en ook de ophangbeugle van mn achterste brandstoftanje (die xtra 14 liter in de achterbumper) is afgerot, weet iemand of dit problemen geeft?
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Filtertje even vervangen, dan weet je meer
kwartiertje werk.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
tja, inderdaad…..
maar ben ik de enige hier die nooit tijd heeft voor die kloteklusjes?
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Filter vervangen, was echt heel goor!
Probleem is echter NIET opgelost.
Ik heb als noog mijn koudloop iets strakker afgesteld; op de parkeerplaats leek het iets te verbeteren.
Ik heb helaas weinig tijd om te sleutelen, en m’n vriendin moet er vrijdag in dr eentje mee naar LOWLANDS, dus je begrijpt dat hij het dan meot doen!
Mocht iemand nog tips hebben of echt verstand hebben van diesels? TIPS ZIJN ALTIJD WELKOM! Dhr Postma wellicht
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
D’r zit op de pomp een afstelschroef wat volgens de Haynes de anti-afslagschroef moet zijn, misschien is die de boosdoener?
Ik denk wel dat je het richting pomp moet zoeken namelijk.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Hey Daan, is het nog opgelost?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Nou, ik kreeg een sms van m’n vriendin vanaf LowLands met de mededeling: “de bx ligt lekker te slapen in een weiland”, dus blijkbaar is het allemaal goed gegaan.
Hij valt niet meer uit, valt ook niet echt veel meer terug, maar ja, als ie warm is draait ie 1200/1300 rpm stationair En das natuurlijk wel een beetje gortig.
Volgende week ben ik op vakantie (met de “nwe” xantia 2.0HDI van mn ouders), dus daarna ga ik wel weer kijken. Nu is er gewoon goed mee te rijden, ookal staat z’n inspuitvervroeger altijd “aan” zeg maar. Volgens mij kan dat geen kwaad, met mijn vorige auto (VW Caddy A1 1.6d) ooit es naar zuid frankrijk gereden met de vervroeger uitgetrokken…... en die heeft t daarna ook nog 60.000 km gedaan.
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Kan verder ook niet zoveel kwaad, hij zal alleen wat harder ‘nagelen’.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Nou, HET IS INMIDDELS OPGELOST.
Ik had dus brandstoffilter vervangen, hielp niet…..
Die koudeloop-kabel vanaf je thermostaat aangespannen, liep ie verhoogd stationair…. HIELP!
in de herftst heeft ie 3 keer weer die kuren gehad, daarna niet meer….
Vorige week begon het weer…. HEEL ERG NU! Ritje Rijswijk-delft = 6 keer afslaan!
Iedereen weer afgebeld ,want het moest (vlak na een dure APK) opgelost worden….. Niemand kon me helpen ,dus ik dacht: brandstofpomp, helixjes ofzo, bewegende-inspuit-afstelling-dingetjes…. 370.000km…. wellicht vuil?
Vroeger bij een pomp gewerkt en gezien wat er wordt verdient op die additieven voor je brandstof, maar ach, die 8 euro….. wie weet helpt t!
Na 20 km deed ie nog steeds vaak, en na 30 was t weg…. en sindsdien is het compleet verdwenen!!!!!!
Die prut werkt dus toch, lijkt het wel!
Iedereen toch bedankt voor de moeite; bovenstaand verhaal is bedoeld voor toekomstige slachtoffers van dit euvel!
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?