Ik heb er eentje gezien en zag er goed uit.
Ben van plan om een exclusive te kopen, maar ik struikel over HPI versie.
Prijs is aantrekkelijk (bijna 9000.00) maar is de kilometerstand ook naar.
168.000 nl.
Wat is eigenlijk een HPI versie en is er veel verschil met andere versies ?
Re: CITROEN C5 2.0 HPI EXCLUSIVE ???
jos40 schreef:Ik heb er eentje gezien en zag er goed uit.
Ben van plan om een exclusive te kopen, maar ik struikel over HPI versie.
Prijs is aantrekkelijk (bijna 9000.00) maar is de kilometerstand ook naar.
168.000 nl.
Wat is eigenlijk een HPI versie en is er veel verschil met andere versies ?
HPI is directe benzineinspuiting onder hoge druk. Te vergelijken met een common rail diesel maar dan met benzine.
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: CITROEN C5 2.0 HPI EXCLUSIVE ???
citrods schreef:jos40 schreef:Ik heb er eentje gezien en zag er goed uit.
Ben van plan om een exclusive te kopen, maar ik struikel over HPI versie.
Prijs is aantrekkelijk (bijna 9000.00) maar is de kilometerstand ook naar.
168.000 nl.
Wat is eigenlijk een HPI versie en is er veel verschil met andere versies ?HPI is directe benzineinspuiting onder hoge druk. Te vergelijken met een common rail diesel maar dan met benzine.
HPI is niets anders dan directe inspuiting, waarbij de benzine direct in de cilinder wordt gespoten.
En het werkt NIET
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Re: CITROEN C5 2.0 HPI EXCLUSIVE ???
waterman771 schreef:citrods schreef:jos40 schreef:Ik heb er eentje gezien en zag er goed uit.
Ben van plan om een exclusive te kopen, maar ik struikel over HPI versie.
Prijs is aantrekkelijk (bijna 9000.00) maar is de kilometerstand ook naar.
168.000 nl.
Wat is eigenlijk een HPI versie en is er veel verschil met andere versies ?HPI is directe benzineinspuiting onder hoge druk. Te vergelijken met een common rail diesel maar dan met benzine.
HPI is niets anders dan directe inspuiting, waarbij de benzine direct in de cilinder wordt gespoten.
En het werkt NIET
Het is toch High Pressure Injection??? Zit er bij de HPI geen hoge druk pomp op zoals bij de GDI van Mitsubishi? Drukken lagen daar niet zo hoog als bij een HDI, maar niet gewoon 2 à 3 bar zoals bij een gewone injectie.
Heb ook een tijd een HPI gehad.
Sommige zijn niet stabiel te krijgen, deze moet je laten staan.
Andere lopen wel goed, die kun je wel nemen. Het heeft alles met interne vervuiling te maken. Af en toe een blikje injectorreiniger etc. Of die speciale shell benzine.
Mijne liep op zich wel goed, maar toen kon ik een V6 vinden….
Onder de 200 toeren soms een tikje onrustig, maar hij draait dan ook op een zeer schraal mengsel. Dus test zo’n auto van koude start tot warm lopen en kijk of ie lekker loopt. Dan kan het wel.
Belangrijk is ook dat je garage ervaring heeft met HPI’s en weet wat te doen. Anders is het een gebed zonder einde.
Voor de rest, als ie het goed doet is een HPI iets zuiniger, maar boven de 120 is dat helemaal afgelopen. Ik vond overigens bonven de 120 een HPI het beter doen als een gewone 2l. De laatste zet nogal een keel op. De HPI is juist tot 100km/u wat luidruchtiger, klinkt een beetje dieselig.
Zwakke punt: EGR klep. De brandstofpomp moet gemodificeerd zijn.
Door de slechte naam moet je hem goedkoop op de kop kunnen tikken.
Mijn garage had mijn oude HPI trouwens ook zo weer verkocht. Het kan dus wel!
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Wordt me allemaal al een stuk duidelijker hier.
Bedankt mensen voor de response zover.
Af te raden dus.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
jos40 schreef:Wordt me allemaal al een stuk duidelijker hier.
Bedankt mensen voor de response zover.
Af te raden dus.
Zeker af te raden, persoonlijk vind ik een normale 2 liter veel lekkerder lopen en optrekken.
En 4 van de 5 hpi’s zijn probleem autos
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Re: CITROEN C5 2.0 HPI EXCLUSIVE ???
citrods schreef:waterman771 schreef:citrods schreef:jos40 schreef:Ik heb er eentje gezien en zag er goed uit.
Ben van plan om een exclusive te kopen, maar ik struikel over HPI versie.
Prijs is aantrekkelijk (bijna 9000.00) maar is de kilometerstand ook naar.
168.000 nl.
Wat is eigenlijk een HPI versie en is er veel verschil met andere versies ?HPI is directe benzineinspuiting onder hoge druk. Te vergelijken met een common rail diesel maar dan met benzine.
HPI is niets anders dan directe inspuiting, waarbij de benzine direct in de cilinder wordt gespoten.
En het werkt NIET
Het is toch High Pressure Injection??? Zit er bij de HPI geen hoge druk pomp op zoals bij de GDI van Mitsubishi? Drukken lagen daar niet zo hoog als bij een HDI, maar niet gewoon 2 à 3 bar zoals bij een gewone injectie.
Lage druk pomp geeft 5 bar en de hoge druk pomp geeft tussen de 70 en de 100 bar.
Ik heb nu bijna 2 jaar een HPi Exclusive en ben er dik tevreden over. De moter loopt als een zonnentje (ook na bijna 150.000 km).
Ik hoor de dealer wel eens klagen als ik voor een beurt kom maar dat heeft er volgens mij meer mee te maken dat ze er geen ervaring mee hebben( ben dus ook naar een andere dealer gegaan )
Citroën C5 HPi Break Exclusive
Burton (http://www.burtoncar.eu)